3098
Sök

Öppet luftfilter, Volvo 940GL?

1 997 Inlägg
2 september 2007
Trådstartare
#1
Hej!

Har en volvo 940GL-92, jag har planer på att sätta dit ett öppet luftfilter... Motorn är en B230FB som gått ca: 2 000 mil.

Är det värt att ha? Blir de nån skillnad ljud- och effektmässigt även fast jag inte har turbo?
Skadar de motorn?

Antar att de bästa e att ha en avskärmningsplåt runt om? Sedan vad för filter ska man använda? Gärna så billigt som möjligt då ekonomin är liten...

Tackar på förhand!


. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
2 september 2007
#2
Du får vad du betalar för. Soms agt. Jag hade ALDRIG köpt mig ett öppet filter för under 500hundringen.
Men om du är rädd för att det skada något så köp dig en dubbelkonat filter.
Sen att öppet filter tar kål på luftmassamätaren till slut. Spelar ingen roll om du köper ett filter för 3000kr. Du tar ju snabbare kål på det endå.
Och avskärminsplåt ska du ha. Annars förlorar du bara krafter när motorn suger i sig varmluft

C H E V R O L E T <3

1 997 Inlägg
2 september 2007
Trådstartare
#3
Children-Of-Bodom skrev:
Du får vad du betalar för. Soms agt. Jag hade ALDRIG köpt mig ett öppet filter för under 500hundringen.
Men om du är rädd för att det skada något så köp dig en dubbelkonat filter.
Sen att öppet filter tar kål på luftmassamätaren till slut. Spelar ingen roll om du köper ett filter för 3000kr. Du tar ju snabbare kål på det endå.
Och avskärminsplåt ska du ha. Annars förlorar du bara krafter när motorn suger i sig varmluft

Tackar för ditt svar!

Är det så stor skillnad på de lite billigare och de för över t. ex. 500kr?

Man tycker ju att de borde vara samma filter bara att de står ett annat märke på ist för t. ex. Biltema?


. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
2 september 2007
#4
isak90 skrev:
Children-Of-Bodom skrev:
Du får vad du betalar för. Soms agt. Jag hade ALDRIG köpt mig ett öppet filter för under 500hundringen.
Men om du är rädd för att det skada något så köp dig en dubbelkonat filter.
Sen att öppet filter tar kål på luftmassamätaren till slut. Spelar ingen roll om du köper ett filter för 3000kr. Du tar ju snabbare kål på det endå.
Och avskärminsplåt ska du ha. Annars förlorar du bara krafter när motorn suger i sig varmluft

Tackar för ditt svar!

Är det så stor skillnad på de lite billigare och de för över t. ex. 500kr?

Man tycker ju att de borde vara samma filter bara att de står ett annat märke på ist för t. ex. Biltema?

Köper du ett billigt t.ex. *Biltema så hade jag i alla fall varit noga med att tvätta den ofta.
Sen finns det ett speciellt olja för sånna hära filter. Men du måste torka det ordentligt för kommer det droppar från oljan in i lmm så pajjas den direkt

C H E V R O L E T <3

1 997 Inlägg
2 september 2007
Trådstartare
#5
Children-Of-Bodom skrev:
isak90 skrev:
Children-Of-Bodom skrev:
Du får vad du betalar för. Soms agt. Jag hade ALDRIG köpt mig ett öppet filter för under 500hundringen.
Men om du är rädd för att det skada något så köp dig en dubbelkonat filter.
Sen att öppet filter tar kål på luftmassamätaren till slut. Spelar ingen roll om du köper ett filter för 3000kr. Du tar ju snabbare kål på det endå.
Och avskärminsplåt ska du ha. Annars förlorar du bara krafter när motorn suger i sig varmluft

Tackar för ditt svar!

Är det så stor skillnad på de lite billigare och de för över t. ex. 500kr?

Man tycker ju att de borde vara samma filter bara att de står ett annat märke på ist för t. ex. Biltema?

Köper du ett billigt t.ex. *Biltema så hade jag i alla fall varit noga med att tvätta den ofta.
Sen finns det ett speciellt olja för sånna hära filter. Men du måste torka det ordentligt för kommer det droppar från oljan in i lmm så pajjas den direkt

När man tvättar filtret, är det bara såpa/tvättmedel och vatten elelr finns det speciella rengöringsmedel för filter? Och när du säger ofta, är det var hundrade mil då eller?

Vad för olja är det man smörjer in det med? nått man sprejjar på?

Tack!


557 Inlägg
2 september 2007
#6
Den oljan du ska ha "Om det är ett filter som kräver olja" är en olja som du sprutar på. Jag rekomenderar att du skippar öppetfilter då du inte kmr käna ett skit på det, jag hade en Volvo S40 2.0T och jag körde med ett KN filter med avskärmning, efter bara 300 Mil så dog både lambdasond och luftmassemätare.

Frågan du får ställa dig "Är det värt det"? personligen tycker jag inte det, en LMM till din bil på volvo går på ca 1500:- till 2000:- och en lambdasond kostar ca 1000:-

//Jerry

svetsare
119 Inlägg
2 september 2007
#7
köp ett på biltema du, kostar 150 kr.
när du känner för o tvätta det (efter 6 mån ungefär) så kan du slänga det o köpa ett nytt.
tro inte att du pajar ett dugg på bilen för du har ju en riktig slitvarg.

därimot så på v/s 40 så ska man inte ha det för luftmängdsmätarna på dom bilarna är känsligare.

men det ger ju ingen effekt med sportfilter förutom goare insugsljud.

Det fins bara ett riktigt bra bilmärke.
gissa!!!

Ford Racing
479 Inlägg
2 september 2007
#8
Kanske är för ''Stora Hål'' på Biltemasfilter... vem vet.... Try it!

Ja Just!

Biltokig
870 Inlägg
2 september 2007
#9
1. Köp dig ett märkesfilter dvs. KN/JR mfl. och inte ett biltema filter
2. Köp INTE dubbelkonat då den allmäna vetskapen om dessa är att de är sämre för LMM än enkelkonade.
3. Sätt helst dit en avskärmning men förvänta dig ingen prestandaökning, bara ljudökning!

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

1 997 Inlägg
2 september 2007
Trådstartare
#10
Mr_Gear skrev:
1. Köp dig ett märkesfilter dvs. KN/JR mfl. och inte ett biltema filter
2. Köp INTE dubbelkonat då den allmäna vetskapen om dessa är att de är sämre för LMM än enkelkonade.
3. Sätt helst dit en avskärmning men förvänta dig ingen prestandaökning, bara ljudökning!

Vad ligger ett sånt filter på i pris då? Eftersom jag går på gymnasiet så e inte inkomsterna så stora...Men kommer typ inte alla/många filter från samma fabrik bara att vissa sätter sitt märke och på så sätt så stiger priset. Jag menar Biltemas filter är ju testade och godkända så e borde väl vara lika bra?

Tackar för alla svar!


svetsare
119 Inlägg
2 september 2007
#11
ja för jag kan nästan lova dig att dom är lika bra som andra.
varför köpa ett filter som är 4 gånger så dyrt o sätta på en bil som det inte ger någon effekt på.
då kan du ju lika gärna slänga pengarna i sjön.
men det är ju ditt val.

jag köper biltemas nästa gång jag byter filter.

Det fins bara ett riktigt bra bilmärke.
gissa!!!

Biltokig
870 Inlägg
2 september 2007
#12
isak90 skrev:
Mr_Gear skrev:
1. Köp dig ett märkesfilter dvs. KN/JR mfl. och inte ett biltema filter
2. Köp INTE dubbelkonat då den allmäna vetskapen om dessa är att de är sämre för LMM än enkelkonade.
3. Sätt helst dit en avskärmning men förvänta dig ingen prestandaökning, bara ljudökning!

Vad ligger ett sånt filter på i pris då? Eftersom jag går på gymnasiet så e inte inkomsterna så stora...Men kommer typ inte alla/många filter från samma fabrik bara att vissa sätter sitt märke och på så sätt så stiger priset. Jag menar Biltemas filter är ju testade och godkända så e borde väl vara lika bra?

Tackar för alla svar!

Ganska dyra tyvärr... uppåt 1000-lappen!
Biltema tillverkar ju inga egna så någon annans filter med sitt eget märke är det ju dom säljer, det är upp till dig, men jag skulle inte våga sätta ett sånt på min bil - å andra sidan har du ju en riktig gammel slitvarg så du skulle säkert kunna köra utan filter om det vore så wink It´s your choise... men kan mycket väl vara så att biltema duger fint!

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

1 997 Inlägg
2 september 2007
Trådstartare
#13
bullen30 skrev:
ja för jag kan nästan lova dig att dom är lika bra som andra.
varför köpa ett filter som är 4 gånger så dyrt o sätta på en bil som det inte ger någon effekt på.
då kan du ju lika gärna slänga pengarna i sjön.
men det är ju ditt val.

jag köper biltemas nästa gång jag byter filter.

Håller helt och hållet med dig där!
Jag kommer nog att köpa mig ett sådant nästa gång jag har vägarna förbi.

Men hur ska man montera det? sitter inte luftmassemätaren på/i det röret? eller kan man skära av röret precis innan luftburken o sätta på filtret där?

Tack


557 Inlägg
2 september 2007
#14
Tycker du e dum som enns sätter på ett öppetfilter, men som sagt det e upp till dig. Jag menar du vill inte lägga någon lite större summa på ett filter för att din inkomst inte är den bästa men du har råd att byta LMM och lambdasond för flera tusen i stället?

aja hur som helst, du gör på följande sätt för att montera ett öppet filter.

1: Skruva loss alla skruvar till luftburken.
2: Låssa slangklämman från luftmassemätaren till luftburken och dra sen isär slangarna.
3: Dra upp luftburken från motorrummet och lägg den åt sidan.
4: Sätt på luftfiltret på samma anslutning som din luftburk satt på, dvs direkt på lmm.
5: Sätt på slangklämman och skruva dit det ordentligt så det inte lossnar eller läcker luft från anslutningen.
6: Klart.

Edit: VIKTIGT!! Se till att luftfiltret inte hänger löst, dvs att det håller på dinglar runt i luften, för på den vägen kommer du garaterat att skaka sönder din LMM...

Lycka till.
Senast redigerat av Fimpha (2 september 2007)

//Jerry

Leg. Volvo Nerd
143 Inlägg
3 september 2007
#15
Fimpha skrev:
Tycker du e dum som enns sätter på ett öppetfilter, men som sagt det e upp till dig. Jag menar du vill inte lägga någon lite större summa på ett filter för att din inkomst inte är den bästa men du har råd att byta LMM och lambdasond för flera tusen i stället?

aja hur som helst, du gör på följande sätt för att montera ett öppet filter.

1: Skruva loss alla skruvar till luftburken.
2: Låssa slangklämman från luftmassemätaren till luftburken och dra sen isär slangarna.
3: Dra upp luftburken från motorrummet och lägg den åt sidan.
4: Sätt på luftfiltret på samma anslutning som din luftburk satt på, dvs direkt på lmm.
5: Sätt på slangklämman och skruva dit det ordentligt så det inte lossnar eller läcker luft från anslutningen.
6: Klart.

Edit: VIKTIGT!! Se till att luftfiltret inte hänger löst, dvs att det håller på dinglar runt i luften, för på den vägen kommer du garaterat att skaka sönder din LMM...

Lycka till.

Säger samma sak, Min far och jag jobbar just med filter till Bilar, Lastbilar tja allt som har ett filter i sig ungefär.

Lovar dig du vinner inte ett dugg på att sätta på öppet på din GL! Du förlorar mer än du vinner det kan jag säga dig redan nu.

Ett öppet filter släpper igenom obetydligt mycket mer luft medans det släpper igenom destomer PARTIKLAR, Dessa små partiklar kommer att bli som ett slipmedel för din motor. Kanske dröjer väldigt länge innan du märker något men det är upp till dig. Ventilrar, LMM. De är de små DYRA sakerna som kommer att ta stryk.

Istället behåll luftburken och köp ett orginal filter eller motsvarande och bygg om Luftburken, eller gör så att luften får en kortare väg att färdas, Jag är säker på att du kommer vinna mycket mer genom den proseduren än att "bolt on" ett öppet filter. Både effektmässigt och ekonomiskt.

Är svensk, Åker Svensk
http://www.smsnetwork.org/?r=13424&epi=UNIK_ID Skit bra gratis sms sida om man har ont om pengar! Samla kredit att skicka för genom att gå in på sidor!!

1 997 Inlägg
3 september 2007
Trådstartare
#16
De kanske inte e värt det då om ni säger att de såpass stora risker med det...

Jag vill ju inte ha det för effektökning utan för ett eventuellt goare insugningsljud, med de kanske inte blir någon skillnad då?

Tack för era svar!


Leg. Volvo Nerd
143 Inlägg
4 september 2007
#17
isak90 skrev:
De kanske inte e värt det då om ni säger att de såpass stora risker med det...

Jag vill ju inte ha det för effektökning utan för ett eventuellt goare insugningsljud, med de kanske inte blir någon skillnad då?

Tack för era svar!

Oftast blir det KNAPPT märkbart. iofs har jag aldrig använt öppet på min bil, Men troligtvis blir det ingen större skillnad.

Är svensk, Åker Svensk
http://www.smsnetwork.org/?r=13424&epi=UNIK_ID Skit bra gratis sms sida om man har ont om pengar! Samla kredit att skicka för genom att gå in på sidor!!

Stolt tvåbarnsfar
548 Inlägg
4 september 2007
#18
Hade likadan bil som du och ett KN Filter på! Fick ett mer brölande ljud men ingen effekt ökning, hade detta på ett bra tag! Sedan bytte jag bil till en V40 T4 och satte på samma filter! Fick lite mer insugsljud och ett lite högre pysljud från turbon men har aldrig haft problem med LMM eller ngt som har med luftfiltret att göra men jag kan ha haft tur och ngn annan haft otur!

-Mike-

10 287 Inlägg
4 september 2007
#19
Det kan du få gratis genom att öppna upp orginal luftburk i botten. Plocka loss den och titta på hur den är konstruerad så går det upp ett ljus.

/Göran

isak90 skrev:
utan för ett eventuellt goare insugningsljud

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Biltokig
870 Inlägg
4 september 2007
#20
High_Tower skrev:
isak90 skrev:
De kanske inte e värt det då om ni säger att de såpass stora risker med det...

Jag vill ju inte ha det för effektökning utan för ett eventuellt goare insugningsljud, med de kanske inte blir någon skillnad då?

Tack för era svar!

Oftast blir det KNAPPT märkbart. iofs har jag aldrig använt öppet på min bil, Men troligtvis blir det ingen större skillnad.

Varierar från bil till bil om det gör skillnad, på Vr6or tex. gör det all skillnad i världen - en helt annan bil!big_smile men nu är det iofs en fyra vi handlar om så det är ju två olika världar...
Senast redigerat av Mr_Gear (4 september 2007)

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.


Sök