Gle vs GLT 16 v i hållbarhet?

_jerry_
3 september 2007 · 27 Inlägg

Dags å köpa 740:) Ska lekas lite med den så tänkte höra om det är jätte mycket skillnad i hållbarhet mellan motorerna.. Om man är nogrann med kammremsbyte på 16v så håller den bra lr?
Tacksam för svar:D

Senast redigerat av _jerry_ (3 september 2007)

High_Tower Leg. Volvo Nerd
3 september 2007 · 143 Inlägg

Ja det gör den.

Men skötar man servicen på alla motorer som man ska och varvar inte kolvarna ut motorn så kan alla motorer gå långt.

Vill du bara ha en bil som kan gå långt utan något speciellt. Köp GLE.

Mer körglädje? Då väljer du GLT. Den kan gå nästan lika långt som en Vanlig b230 motor, förutsatt att du sköter om den och ger vad hon vill ha:D

Och så klart inte smiskar henne för hårt,,wink

Är svensk, Åker Svensk
http://www.smsnetwork.org/?r=13424&epi=UNIK_ID Skit bra gratis sms sida om man har ont om pengar! Samla kredit att skicka för genom att gå in på sidor!!
Germax
3 september 2007 · 12 086 Inlägg

16v är ingen dålig motor, bara för att B23 motorerna går i evighet! smile
Så länge motorn är underhållen normalt så tuffar de på.

16v bilarna är ju lite rappare men de är dyrare oxå.
Har du råd köp en 16v annars en 136 hästare. Försök o undvik GL, slöa och nada utrustning oftast.

TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
3 september 2007 · 938 Inlägg

Gör inte de misstaget som gjordes på min glt, glöm inte bort den där balansaxelremmen som sitter innanför kamremmen, går den av som kan de gå precis lika illa som vid kamremsbrott:( Blev 11 krokiga ventiler för mej... INTE skoj

Sen så kostar motordelar lite mer till glt och de är även lite svårare att få tag i begagnat...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
_jerry_
3 september 2007 · 27 Inlägg

Tack för svaren:) mer folk får gärna fylla på med åsikter:D

Det lutar nog mot en glt tror jag.. Nåt spec man bör tänka på när man kollar efter en?
Drar den fasligt mkt soppa lr?

dan-kristian
3 september 2007 · 518 Inlägg

_jerry_ skrev:
Tack för svaren:) mer folk får gärna fylla på med åsikter:D

Det lutar nog mot en glt tror jag.. Nåt spec man bör tänka på när man kollar efter en?
Drar den fasligt mkt soppa lr?

kör man lugnt så dricker dom inte så mycket, 0,78 var jag ner med min när jag hade en för några årsedan.ligger man 120-130 på landsväg är dom bra törstiga..

håll koll på balans och kamaxelremarna,klippte balansaxeln remen då jag ej litar på den,känner 2st som den gått av på tidigare än den skulle......

Senast redigerat av harman1 (3 september 2007)

TheFinnishFlash Avstängd
3 september 2007 · 1 266 Inlägg

Själv hade jag tagit gle ! min farsa har en 16v med 159hk... märker faktist ingen skillnad mot en gle !

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
fredde85
3 september 2007 · 1 798 Inlägg

då måste ju den 16v vara slut eller gle ovanligt pigg eller trimmad

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
Volvo_Mannen Volvoskadad
3 september 2007 · 6 017 Inlägg

glt har ju håradre dämpare och är snyggare

Jonas
_MODD_
3 september 2007 · 26 Inlägg

om man bara tar bort balans remen och byter kammrem när de ska göras så är en 16V nästan odödlig! har plågat min allt som går i 8månader ligger nästan jämt på varvstoppet å den går fortfarande hur fint som hellst å den har gått 38tusen så en 16v är en jävligt bra motor!   de är skillnad som natt och da på en 16v mot en gl/gle som är helt stendöda!

Audi s4 (1992)
Volvo 740 16v turbo "RETARD RACING" (1987)
TheFinnishFlash Avstängd
3 september 2007 · 1 266 Inlägg

fredde85 skrev:
då måste ju den 16v vara slut eller gle ovanligt pigg eller trimmad

Jaså det säger du ?
läs här...och det är med motorn med 131hk... dvs inte den med 136...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 10&p=4

Vad säger ni nu då ? 16v är ju helt död tills 4000varv då börjar den väl och röra på sig

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
3 september 2007 · 1 899 Inlägg

Jag säger som så att vill du ha bra acceleration så köp en GL eller GLE och stoppa i en 531 topp och en VX kam + ett extraktor grenrör. Då lär du ligga strax över 145 hk iaf, och har en stark motor på låga varv. Men vill du ha ett bra drag kring 2500 - 4000 varv köp en GLT 16v. Du kan ju trimma den så den får ut effekten vid tidigare varv med iofs smile

Original så är ju GLT 16v en mkt roligare bil att köra skulle ja vilja säga (iaf om den är pigg å inte slut körd). Men GLE är ju inte helt fel heller å de får ju effekten tidigare.

Jag hade köpt en 16v iaf smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
3 september 2007 · 1 899 Inlägg

TheFinnishFlash skrev:

fredde85 skrev:
då måste ju den 16v vara slut eller gle ovanligt pigg eller trimmad

Jaså det säger du ?
läs här...och det är med motorn med 131hk... dvs inte den med 136...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 10&p=4

Vad säger ni nu då ? 16v är ju helt död tills 4000varv då börjar den väl och röra på sig

Jo de är iofs sant. Men de går ju göra något åt. Om man portar och planar toppen så blire ju skillnad. Dessutom, ni som läser den där listan skall ju ha i åtanke att då effekten kommer senare på en 16v så får ju inte den köra på varvtal som vore optimala för den. Med andra ord. De är nästan jämlika 0 - 100 men 16 v sticker sen och går fortare.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
JonasHalt
3 september 2007 · 699 Inlägg

varför inte en turbo då?

Bilgalen elektriker :)
Volvo 264 T5 "Reggad" (1975)
John87 Stolt Volvoägare
3 september 2007 · 4 913 Inlägg

Volvo__Mannen skrev:
glt har ju håradre dämpare och är snyggare

Det är skillnad på Volvo 740 GLT och Volvo 740 GLT-16v.

Den första är den modellen jag har. D.v.s en GL, fast med T-paketet. Elhissar, elspeglar, centrallås, andra fälgar, turbogrill och lite annat sånt.

GLT 16v har den större motorn. Starkare, men sämre hållbarhet. De "klassiska" volvomotorerna är näst intill oförstörbara. 16v-motorn är bara "okej" i hållbarhet.

Du visste nog detta redan, men det är många som missar detta.

EDIT:
Eftersom detta va en diskusion i "Motor och motorstyrning" så la jag till lite om motorn också tongue

Senast redigerat av John87 (3 september 2007)

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Markolainen
3 september 2007 ·

Eftersom jag också är ute efter en Volvo 740 nu så ska jag passa på att smyga in två frågor wink

1) När kom 16v motorn till GLT?
2) Om man tittar på bilden "steifan" postade står det på B23E 85 motorn att lägsta oktantal är 98. Betyder det att den kördes på 98 oktanig bensin då?

HoKkee
3 september 2007 · 845 Inlägg

haha ja dedär vet man ^^

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
3 september 2007 · 1 899 Inlägg

Markolainen skrev:
Eftersom jag också är ute efter en Volvo 740 nu så ska jag passa på att smyga in två frågor wink

1) När kom 16v motorn till GLT?
2) Om man tittar på bilden "steifan" postade står det på B23E 85 motorn att lägsta oktantal är 98. Betyder det att den kördes på 98 oktanig bensin då?

1) Är inte helt säker men ja tror den kom till GLT -88.
2) De bör ju vara så. Men de är rätt roligt för om ja inte minns helt fel så är topparna avstämda för 91 oktan (läst nånstans, sant eller falskt? vet ej).

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Amazon_123GT Driifter;)
3 september 2007 · 1 630 Inlägg

16V kómm väl runt 88.. jad ehade o andra sidan inte köpt nån 740 före 88 i vilket fall om ja har tänkt o behålla den för inna 88 så e de ingen galv så risken frö rost e ju bra mkt större..

e väl rätt noga med oljebyte på 16v då där hydrauliska tryckare eller? cyklar jag?

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
3 september 2007 · 1 899 Inlägg

JonasHalt skrev:
varför inte en turbo då?

Säger så ja med. Leta redan på en TIC.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang