3893
Sök

häst på vägen hur kör du?

Varningar. 36
1 200 Inlägg
28 mars 2008
Hahah förstår inte riktigt häller det där. På vägen till stan, för övrigt ända vägen som leder nånstans härifrån där jag bor så brukar det ligga skitklubbor i breda lass över hela vägen eller om man har tur är dom uppställda som en konbana ungefär. Hatar det så jävla äckligt.

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.

35 Inlägg
28 mars 2008
Än en gång vet du att det kan finnas hästar längs vägen... Anpassa hastigheten... Håller med om att de är grymt onödigt att rida mitt på vägen bakom ett backkrön...
Men lastbilschafförer som körd jord drar ut lera på vägarna och när de regnar blir de ungefär som snor men inte gnäller jag, man får glatt anpassa hastigheten om man ser att det kan vara "skit" på vägen... Även om jag aldrig varit med om att man har stora ridgrupper på asfaltsvägar (vilket jag antar att du syftar på eftersom du klagar på extrem halka), Men man behöver inte rida mitt i vägen precis som mopedister inte behöver göra de heller även om deras fordon färdas fortare på vägen så är de vanligtvis inte snabbare än bilarna, ("vi" ryttare har precis lika mycket rätt till vägen som du som bilförare, hur fel du än tycker det är.)

Jag bor ute på landet så för mig är de inga problem om du ställer 40 hästar ( men jag har aldrig hört att man matar dem med laxermedel och ägg hmm och ändå har jag hållit på med dessa djur i 15 år snart)
Senast redigerat av IsJ (28 mars 2008)

Sleeper
3 084 Inlägg
28 mars 2008
IsJ skrev:
Än en gång vet du att det kan finnas hästar längs vägen... Anpassa hastigheten... Håller med om att de är grymt onödigt att rida mitt på vägen bakom ett backkrön...
Men lastbilschafförer som körd jord drar ut lera på vägarna och när de regnar blir de ungefär som snor men inte gnäller jag, man får glatt anpassa hastigheten om man ser att det kan vara "skit" på vägen... Även om jag aldrig varit med om att man har stora ridgrupper på asfaltsvägar (vilket jag antar att du syftar på eftersom du klagar på extrem halka), Men man behöver inte rida mitt i vägen precis som mopedister inte behöver göra de heller även om deras fordon färdas fortare på vägen så är de vanligtvis inte snabbare än bilarna, ("vi" ryttare har precis lika mycket rätt till vägen som du som bilförare, hur fel du än tycker det är.)

Jag bor ute på landet så för mig är de inga problem om du ställer 40 hästar ( men jag har aldrig hört att man matar dem med laxermedel och ägg hmm och ändå har jag hållit på med dessa djur i 15 år snart)

förresten har man trafikförsäkring på hästar?
skattar man på hästen? Nej?

Helt jävla sjukt att det blir bilägaren som får stå för skiten om hästen får spel än om man passarar dem i 10km/h  om det nu är så också
Senast redigerat av Sushikocken (28 mars 2008)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

35 Inlägg
28 mars 2008
du försäkrar hästen, mot skador m.m...
Det betyder att om du som bilförare kör på eller skadar hästen så ÄR du skyldig juridiskt sett What so ever...

Att köra på en häst är ungefär som att köra på ett cycklande barn.. jag som ryttare KAN inte kontrollera hästen om den blir skrämd och får panik och därför ligger det i förarens ansvar att eventuell omkörning sker med så pass god marginal och säkerhet att eventuella "jobbiga situationer" inte uppstår

(Visste inte att du trafikförsäkrade din cykel och betalade skatt varje år för den, men ändå får den färdas på trafikerad väg)

Full gas spar tid! ;)
284 Inlägg
28 mars 2008
jag tycker oxå att man borde ta upp skiten efter sej.. vare sej man e ryttare eller om man kör traktor eller va fan man gör..
dock så tycke jag att man ska ta de jävligt lungt när man passerar en härt oavsett om den e på vägen eller i hage.. men sen anser jag att man inte tar ut en häst på vägen om den blir rädd lätt.. de e inte särskillt snällt mot hästen heller för den delen...
å ingen av alla häst tjejer som predikar om hur dumma bilister e nämner en endaste gång (på dom två sidorna jag läst) att man inte ska rida på asvalt.. (stavning?) de e inte nyttigt för hovarna.. så om man inte måste kan man lika gärna hålla sej bort från landsvägarna..
ja jag e/va ryttare.. å när jag red, red vi aldrig på landsvägen mer än nödvändigt... fick lära mej att dom 4-5 meterna vi red på landsväg egentligen va för mycke!!

35 Inlägg
28 mars 2008
Nya rön.. 30minuters promenad på asfalt/annat hårt icke sviktande underlag förbättrar led och senfästen på hästen...
Gissa varför en av sveriges bästa dressyrhingstar går på asfalt 30 min per dag.

Jag har varken sagt bu eller bä om att man ska ta upp efter sig eller inte, jag har bara lagt olika situationer med liknande effekt som hästskit på vägen...

Full gas spar tid! ;)
284 Inlägg
28 mars 2008
IsJ skrev:
Nya rön.. 30minuters promenad på asfalt/annat hårt icke sviktande underlag förbättrar led och senfästen på hästen...

du nämner inget om hur hovarna mår...?

35 Inlägg
28 mars 2008
Är hästen skodd klarar den antagligen av de eftersom de hästar som går på asfalt inte direkt får fötter som trasar sönder

Sleeper
3 084 Inlägg
28 mars 2008
IsJ skrev:

Jag har varken sagt bu eller bä om att man ska ta upp efter sig eller inte, jag har bara lagt olika situationer med liknande effekt som hästskit på vägen...

Nya rön... visste du att om du andas syre så dör du wink
Hästar är inte gjorda för vägen hästar är gjorda för att springa på ängen och äta gräs. betalar man inte vägskatt/trafikförsäkring på hästar som man gör med mopeder motorcyklar och allt annat shit som inte drivs av människans egna krafter så ska dem inte vara på vägen (min åsikt.)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
28 mars 2008
Hmm, min familj o jag har haft hästar innan jag ens var född så har levt med dom kräken i 17år snart 18 lika less är jag dom fortfarande, men saken är den, att jag kan inte förstå dessa häst ägare som, rider efter asfalts vägarna!, de finns ALLTID nåra fina skogs stigar eller rent av grus vägar inne i skogarna, bara att leta upp dom, dom finns ! jag lovar annars kan ni få en gratis max delux mål,, visst vi är inga ängla barn på denna gård vi rider efter asfalts vägar ibland, men isånna fall är de bara för att ta sig till o från bra skogs vägar men då är de i regel när de är lite trafik, men dessa nötter som rider efter vägen bara för att visa upp sig tyder ju på att dom inte har nått på en häst rygg att göra, varför behöva visa upp sig?. gå då för fan o rid en tävling o var borta från dom vägarna, för hovarna och leder tar ofta mycket stryk av asfalts vägarna då de är för hårt för dom om man rider FÖR mycket efter dom, visst de kan hjälpa styrka lederna, men om dom läst på den nya " rönen " så är de UTAN ryttare på ryggen vilket dom lata häst tjejerna o o killar missar  som rider, de här att dom ska få trafik vett, är inget speciellt, de ör vara att dom ska lära sig hantera snabba situationer och inte vara rädd utan känna sig trygg med omgvining och ryttare de är inget specielt för just bil trafik, de är allt, t.ex en jägare ute i skogen om man träffar på den så ska ju inte hästen skena, samma sak är ju om man möter en bil, då ska den ju inte häller skena, de tyder på att hästen kan vara osäker på dig som ryttare, självsäker och riktig ryttare och uppfödare ger modiga lojala o självsäkra hästar...

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
28 mars 2008
IsJ skrev:
Att köra på en häst är ungefär som att köra på ett cycklande barn.. jag som ryttare KAN inte kontrollera hästen om den blir skrämd och får panik och därför ligger det i förarens ansvar att eventuell omkörning sker med så pass god marginal och säkerhet att eventuella "jobbiga situationer" inte uppstår

Det är lite roligt att bilisten ska betala för att du inte kunde kontrollera hästen som går på en väg gjord främst för bilar.

Kan du inte kontrollera hästen så ta inte den någonstans där den kan göra skada.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

35 Inlägg
28 mars 2008
Sushikocken:

Nähä! är de sant!? de visste jag inte...

Det var trevligt att de kom fram att de va din åsikt jag fick ta del av och inte något annat, lät tidigare som om du pratade om fakta... Alla har vi olika åsikter och de är ju tur de.

Full gas spar tid! ;)
284 Inlägg
28 mars 2008
IsJ skrev:
Är hästen skodd klarar den antagligen av de eftersom de hästar som går på asfalt inte direkt får fötter som trasar sönder

ok säger du de så.. tycker de verkar konstigt att hästarna har hunnit utveckla sej så mycke så fort.. men men såna vändningar kan de ju göra i all forskning..

35 Inlägg
28 mars 2008
John87 skrev:
IsJ skrev:

Det är lite roligt att bilisten ska betala för att du inte kunde kontrollera hästen som går på en väg gjord främst för bilar.

Kan du inte kontrollera hästen så ta inte den någonstans där den kan göra skada.

Trevligt att du glömde läsa den lilla delen där jag skriver att om hästen blir srkämd kan man inte kontrollera hästen... den blir blockerad och vill bra därifrån eftersom det är ett flyktdjur...

turboabstinens
442 Inlägg
28 mars 2008
Växlar ner och flyttar mig inte en millimeter ur min väg, hästar hör inte hemma på vägen!!

Så verkar endel tycka, vilket är synd. Själv tar jag det sjukt lugnt förbi hästar och håller så långt avstånd som möjligt, uppskattas säkert? Både rädd om människoliv och bilen, oså hesten förståss.

ocertifierad klåpmekare

Full gas spar tid! ;)
284 Inlägg
28 mars 2008
men jag tycker ju annars att de The_Mechanic skriver låter mycke mer vettigt å troligt.. å som sagt hur många av er leder hästarna på vägen? alla jag ser sitter på..

35 Inlägg
28 mars 2008
The_Mechanic skrev:
Hmm, min familj o jag har haft hästar innan jag ens var född så har levt med dom kräken i 17år snart 18 lika less är jag dom fortfarande, men saken är den, att jag kan inte förstå dessa häst ägare som, rider efter asfalts vägarna!, de finns ALLTID nåra fina skogs stigar eller rent av grus vägar inne i skogarna, bara att leta upp dom, dom finns ! jag lovar annars kan ni få en gratis max delux mål,, visst vi är inga ängla barn på denna gård vi rider efter asfalts vägar ibland, men isånna fall är de bara för att ta sig till o från bra skogs vägar men då är de i regel när de är lite trafik, men dessa nötter som rider efter vägen bara för att visa upp sig tyder ju på att dom inte har nått på en häst rygg att göra, varför behöva visa upp sig?. gå då för fan o rid en tävling o var borta från dom vägarna, för hovarna och leder tar ofta mycket stryk av asfalts vägarna då de är för hårt för dom om man rider FÖR mycket efter dom, visst de kan hjälpa styrka lederna, men om dom läst på den nya " rönen " så är de UTAN ryttare på ryggen vilket dom lata häst tjejerna o o killar missar  som rider, de här att dom ska få trafik vett, är inget speciellt, de ör vara att dom ska lära sig hantera snabba situationer och inte vara rädd utan känna sig trygg med omgvining och ryttare de är inget specielt för just bil trafik, de är allt, t.ex en jägare ute i skogen om man träffar på den så ska ju inte hästen skena, samma sak är ju om man möter en bil, då ska den ju inte häller skena, de tyder på att hästen kan vara osäker på dig som ryttare, självsäker och riktig ryttare och uppfödare ger modiga lojala o självsäkra hästar...

Absolut handlar det om tillit mellan häst och ryttare så de blir ett... Men vissa hästar är nervigare än andra och vissa kan det vara andra världskriget omkring dom och de viftar på örat och fortsätter...
Även väderlek påverkar hästen t.ex. blåst kan göra att hästen blir HELHISPIG och lättskrämd... i dessa fall borde man så gott det går hålla sig borta från ställen man vet att hästen kan bli rädd och skadad (trafikerade vägar ex.)

35 Inlägg
28 mars 2008
Goodis skrev:
men jag tycker ju annars att de The_Mechanic skriver låter mycke mer vettigt å troligt.. å som sagt hur många av er leder hästarna på vägen? alla jag ser sitter på..

Jag tycker inte att man ska rida långa sträckor på asfalt, det är jag absolut ingen föresrpåkare för de.. själv skrittar jag över vägen för att kunna komma till fina galoppvägar längre in i skogen, och går hellre på åker kanter (där jag fått tillåtelse att rida) än att gå på vägkanten

Street racer och galen Lärling :)
163 Inlägg
28 mars 2008
IsJ skrev:
jag trodde du kunde tvätta din bil också!?
(anpassa hastigeheten efter väglaget kanske vore en ide!?)

Klockren kommentar he he

Oldsmobile Styled To Lead Built To Last

Makaronborrare
993 Inlägg
28 mars 2008
Sen så får man inte glömma att det finns gott om respektlösa ryttare också som tror sig ha rätt att rida överallt tex genom trädgårdar, på nysådda åkrar eller nyplanerad skog. Säger absolut inte att alla är så men jag har sett alldelles för många här hemmavid som beter sig så

Sök