3134
Sök

Skillnad på b230E och b230a motorerna

8 Inlägg
4 september 2007
Trådstartare
#1
Tja jag har en fundering om det är någon skillnade emellan b230E och B230a blockena och toppen. jag har tänkt ta en b230a motor och slänga över insprutet ifrån b230e motorn.
Frågan är om man får någon effekt minskning om man gör så. Men den största frågan är ändå om det är samma topp i dem eller om det sitter en mindre i b230a motorn.


410 Inlägg
4 september 2007
#2
det är förmodligen en annan topp då spridar hållarna sitter i toppen på b230e och några spridare har ju inte b230a, en b230e har oftast v-cam och 530 top, vet inte vad b230a har men det är nog inte lika.


rätta mig om jag har fel.
Senast redigerat av hanomag (4 september 2007)

Copyright @ Rybbs Production

Sidledesförare
268 Inlägg
4 september 2007
#3
Enklaste sättet att kolla vad det är för topp är egentligen att helt enkelt kolla längst upp på toppen på avgassidan, där finner man ett nummer som börjar med en massa nollor och slutar med antingen 160, 398, 530, 405, 531 eller 631.

Vad du behöver veta är att 405 och 531-topparna har svanhalskanal på insuget och har därför lite bättre flöde än vanliga 530-toppen. Det finns både 530 med och utan spridarhål så det är inget säkert kort att kolla på det. Har personligen aldrig sett någon annat än 530-toppen på B230 bottendel utan turbo, så jag tror på den.
Senast redigerat av Wezzli (4 september 2007)

Man vet aldrig, före man vet

8 Inlägg
4 september 2007
Trådstartare
#4
Okay men sitter det 530 topp även i b230e motorn


Forummoderator
26 299 Inlägg
4 september 2007
#5
240_GLT skrev:
Okay men sitter det 530 topp även i b230e motorn
Jag har 530 topp i min b230e...det om nåt vet jag i alla fall..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

8 Inlägg
4 september 2007
Trådstartare
#6
Tror någon att man kan kast byta insprut sådär eller blir det bara skit av allt?


Sidledesförare
268 Inlägg
4 september 2007
#7
240_GLT skrev:
Tror någon att man kan kast byta insprut sådär eller blir det bara skit av allt?
Givetvis går det, men varför?

Man vet aldrig, före man vet

8 Inlägg
4 september 2007
Trådstartare
#8
okay, nej jag har en b230a motor som ägaren innan har hel renoverat med ringar k-kam större ventiler lättat svänghjul. Ja och lite mera. Men så sitter ju det förgasare på den.
Det vore perry med den motorn i 240n men med insprut som sagt var.


Sidledesförare
268 Inlägg
4 september 2007
#9
240_GLT skrev:
okay, nej jag har en b230a motor som ägaren innan har hel renoverat med ringar k-kam större ventiler lättat svänghjul. Ja och lite mera. Men så sitter ju det förgasare på den.
Det vore perry med den motorn i 240n men med insprut som sagt var.
Kör hårt.

Man vet aldrig, före man vet

410 Inlägg
4 september 2007
#10
den toppen har väll inga spridar hål så det blir väl svårt att få det å funka med E/ Ci insprutet om du inte tar ett annat insug från typ en F motor eller svetsar dit spridar hyllsor på ett A/K insug, för den toppen du har nu har väll inge hål att stoppa i b230E's Spridare i

Copyright @ Rybbs Production

Sidledesförare
268 Inlägg
4 september 2007
#11
Ja precis, likest å byta ut hela toppen givetvis ifall det är spridarhål, men det är det inte alltid
Senast redigerat av Wezzli (5 september 2007)

Man vet aldrig, före man vet

152 Inlägg
5 september 2007
#12
bara å lasta över kammen i 530 toppen, montera på grejjerna... du får lite lägre kompretions förhållande med a blocket eftersom de har en försänkning i kolvarna..

e kolven e helt plan ...

men det e ju ett pluss sen när du ska överladda skiten smile

b230f har förästen spridarna i insuget men då vet jag itne hur det går att montera luftmassemätaren från din...
Senast redigerat av JakeDevilson (5 september 2007)

It´s Better to burn out than fade away


Sök