3288
Sök

Problem med Ljudet

60 Inlägg
7 september 2007
Trådstartare
Tjena

Äger en Honda Civic Type-R -05 som jag precis har köpt. Går som en klocka men upplever ett problem som stör mig något rejält; ljudet stängs av för en kort sekund, inte ens det, kanske en halv sekund när jag antingen stannar till, backar, eller kör i köer, krypkör alltså, det blir precis som ett, eller flera repeterande "hack". Jag konstaterade igår att det sker när kylsystemet slås på från av (kanske har fel) jag är ej en bilkunnig person och därför frågar jag er om råd hur jag ska gå till väga eller om någon har upplevt samma problem. Mitt ljudsystem består av 8st DLS högtalare, 1st 12" bas DLS och 1 slutsteg.

Är tacksam för alla svar!

/MVH Viktor

low profile
253 Inlägg
7 september 2007
Kanske behöver mer ström.

57 Inlägg
7 september 2007
Jag hade liknande problem med min 740, om höjde för mycke så dog cd spelare och de var en för dålig plus kabel, ja tog å drog en ny kabel från säkringsdosan (som satt under sterion på 740) och så funka den som jäst i mesk sen, tänk bara på att om du drar från batteriet så ska du ha en säkring så du inte får kabelbrand ifall den skulle kuka ur.

hoppas det hjälper med mina "visa" ord tongue

* Nothing Beats Cubic Inches *

1 019 Inlägg
7 september 2007
kanske behöver skaffa en kondensator. vad är de för steg, och driver du allt med steget?

[MÄKI-MEET] GÖRANSSON ARENA, SANDVIKEN 11 JUNI 2016 [MÄKI-MEET crew]

60 Inlägg
7 september 2007
Trådstartare
Davv3 skrev:
kanske behöver skaffa en kondensator. vad är de för steg, och driver du allt med steget?

Ja, allt drivs med slutsteget.

Har kollat runt och det verkar som att du har rätt, måste ha en kondensator, hur går jag till väga med att sätta in/köpa en sån? några tips?

Tack så mkt för svaren smile
Senast redigerat av Hodell (7 september 2007)

low profile
253 Inlägg
7 september 2007
Herregud drevs allt med 1 steg???!?!

Skulle själv köra med 2st 4-kanalare, grövre strömkabel och fetare batteri.

1 631 Inlägg
7 september 2007
Du behöver se över inkopplingen av dina högtalare, så du inte överbelastar steget. När det är gjort så måste du kolla att du har tillräckligt med ström.

En kondensator är inte lösningen när du har så stort problem.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

60 Inlägg
7 september 2007
Trådstartare
Och om jag inte har tillräckligt med ström?

Men hur kan problemet vara att steget blir överbelastat när problemet endast uppstår när kylningen slås från av till på när den går på tomgång eller krypkörning?

Tack för hjälpen allihopa smile
Senast redigerat av Hodell (7 september 2007)

21 761 Inlägg
7 september 2007
När kylkompressorn slår till så blir det antagligen en spänningsdipp, spänningen sjunker under ett kort ögonblick alltså. Vid krypkörning och tomgångskörning orkar inte generatorn ge sin maximala ström, när du spelar på hög volym och kompressorn slår till så sjunker spänningen tillräckligt för att steget ska påverkas. Det är min gissning iaf.

Vilket steg har du?
Vilka högtalare+bas har du?
Hur grova strömkablar sitter till steget (både plus och minus)?

Sök