2428
Sök

Bränslepump problem - 760 turbo

61 Inlägg
8 september 2007
Trådstartare
#1
Hej, har en 760 -87 med en b230fk motor -97. Bränslepumpen startar inte när man vrider på nyckeln, kommer ingen ström till den eller säkringen. Har testat dra ström direkt till den och då går den igång. Någon som vet vad felet kan vara? eller någon som vet vars man kan få tag på ritningar på hur allt ska kopplas?

mvh ville

58 Inlägg
8 september 2007
#2
spänningen till pumpen går genom halligvaren i fördelaren så det kommer ingen spänning till pummpen förens motorn går runt.


61 Inlägg
9 september 2007
Trådstartare
#3
Jo pumpen ska ju gå direkt man vrider på tändningen, tidigare har man hört ett surrande ljud från den i kanske 2 sek. Någon som har nå annat förslag vad som kan vara fel?

1 004 Inlägg
9 september 2007
#4
relät brukar ju kunna paja....

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

61 Inlägg
9 september 2007
Trådstartare
#5
aha, ska ta och kolla upp de. Vet nån vars man kan få tag i ritningar på hur allt ska kopplas? på relä, box, givare, pump osv?

1 Inlägg
9 september 2007
#6
kolla strömmen till krockskyddsrelät, hände mig.

1 004 Inlägg
9 september 2007
#7
makina357 skrev:
kolla strömmen till krockskyddsrelät, hände mig.

tror inte att det sitter på volvo? åker du ford eller något?

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

61 Inlägg
9 september 2007
Trådstartare
#8
Ingen som vet vars jag kan hitta ett elschema till 940 ltt/turbo -97?

Vw trimmare
2 995 Inlägg
9 september 2007
#9
Hos volvo?


61 Inlägg
10 september 2007
Trådstartare
#10
Har hittat elschema nu men de står inte hur man ska koppla på bränslepumps relät, kan nån säga hur de ska kopplas?. Har ett vitt relä.

510 Inlägg
10 september 2007
#11
Volvo borde skriva ut ett elshema till dig för några kronor .. Eller så finns det nog i dom Heines (felstavat) böckerna (?) .. Du har rätt, det SKA surra i pumpen 1-2sek när man vrider tändningen.. Kolla om det är reläet, för det kan kärva .. Kolla också jordningen .. Är nog inte så vanligt att någon annan sladd skulle bli dålig, eftersom det verkar ha hänt så plötsligt .. Har du pillat bland sladdarna innan detta hände ? Isf kanske felet är där ^^ Min bil vägrade starta en dag, och do var det hela pumpen som hade gått xD Hoppas att du löser detta .. Mvh Johan


61 Inlägg
14 september 2007
Trådstartare
#12
Kan nån säga hur pumprelät ska kopplas, är lite trögfattad.

här är ett elschema http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/9 … 0-93-3.gif

61 Inlägg
15 september 2007
Trådstartare
#13
upp.

10 287 Inlägg
15 september 2007
#14
"uppa" inte Benz....

Nåja:

Se: http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/9 … 940-93.htm

Så här om vi tar det från början:

- När du vriden tänd nyckeln till läge II (Term 15) så förser du insprutningsboxen (4/23) med spänning via säkring nr 1. (W: White => 4/23:4)

- Boxen svarar då med att jorda utgång 21 (R: Red 4/23:21). Detta leder till att krets nr 1 i relä 2/13 (bränslepumpsreläet) drar => Du får spänning ut på terminal 87/1 på 2/13. BL/Y = Blue/Yellow.

- Denna kabel = Blue/Yellow spänningssätter då:

1: Huvudmatning till boxen : 4/23:9
2: AMM: 7/17:5
3: Radioavstörningsreläet drar och spänningssätter spridarena: 2/12:2
4: Tomgångsmotorn spänningssätts: 8/5:1
5: Spänningssätter spole nr 2 i bränslepumpsreläet: 2/13:6

Direkt efter denna så ger 4/23 en kort jordpuls ut på stift 20: 4/23:20 Y/SB = Yellow/Black som drar krets nr 2 i bränslepumpsreläet så att man får 12V ut på stift 5 : 2/13:5 P = Pink.

Denna kabel P = Pink går till säkring 11, byglas iväg före säkringen och går direkt till pumpen under bilen 6/31 och via säkring 11 till pumpen i tankarmaturen: 6/33.

På så sätt så ges pumparna ström under ca en sekund för att få upp trycket inför start.

Nu kommer bränsleboxen att vänta på att rätt signal (lastsignal) kommer från tändboxen.
(4/42: 17 Y/GR = Yellow/Grey. På denna kommer signal till 4/23:1). Denna signal kommer när tändboxen känner att motorn snurrar och då drar insprutningsboxen krets 2 i reläet igen för nu håller motorn på att starta.

Är man sedan ute och kör och krockar så att motorn stannar så försvinner lastsignalen från tändboxen och pumparna stannar för att förhindra bilbrand.

-----------------------------------------

Man felsöker med testlampa mot stift 21 och 20 på sprutboxen för att se att den jordar som den ska.
Om den inte jordar - då provar man att jorda stift 21 och 20 manuellt för att se om motorn startar och går som den ska.
=> startar inte motorn ändå = fel i tändbox eller tändlägesgivare
=> startar bilen = trasig insprutningsbox. (dvs den driver inte reläet som den ska). Prova med annan box.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

3 650 Inlägg
15 september 2007
#15
262turbo skrev:
relät brukar ju kunna paja....

säger detsamma



Sök