2941
Sök

Klistermärke på bakruta, hur får jag bort det

27 Inlägg
10 september 2007
Trådstartare
Hej!
När jag köpte min bil så hade givetvis bilfirman satt på ett klistermärke i bakrutan. Jag hade kunnat stå ut med det om det inte hade varit för att det bubblar sig och är stort och fult.

Har ni några tips på något medel som får bort klistermärket utan att jag tar sönder värmeslingan som går i bakrutan och utan att jag repar rutan? Det är ett genomskinligt klistermärke och när man försöker pilla bort det löser sig mikromillimeter stora bitar och efterlämnar en ful, kletig film.

Tack på förhand!

Robban

Vorsprung durch Technik

1 997 Inlägg
10 september 2007
Ja hade en dekal som suttit på min bil i 23 år (sen den var ny då)
tog en såndär kniv me rakblad (ja ja har värmeslingor i rutan) å skar bort den vita dekalen. sen tog ja T-röd (t-sprit) som de också kallas. å gnuggade bort limmet. och nej, de blev INGA repor.
hoppas de hjälpte något? smile

196 Inlägg
10 september 2007
Precis.. Rakblad är det bästa.. lämnar inga spår så länge man har HELA sidan mot rutan..

27 Inlägg
10 september 2007
Trådstartare
Låter gott, men oförsiktig som jag är så lär det gå åt skogen, hade hoppats på något "spray-on wipe-off"-medel. Tack så länge!

Vorsprung durch Technik

196 Inlägg
10 september 2007
som sagt.. det kan skita sig om man inte är försiktig..tongue

406 Inlägg
10 september 2007
Du kan ju prova med label off, tror mekonomen säljer sådant. Funkade bra på några märken och gjorde ingen nytta alls på andra märken på polarens rallybil.
Rakblad, mattkniv och eventuellt skalpell är det bästa!

My way or the highway? I take both sideways

144 Inlägg
10 september 2007
rakblad är ju bra.. men försök värma klistermärket först sen skrapa av...

Bilmekaniker
274 Inlägg
10 september 2007
det finns ngt medel som är baserat på apelsinsaft (eller mer syran som finns i den) som är bra på sånt.. kommer tyvärr inte ihåg vad det heter hmm

_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
Mercedes-Benz
///AMG
-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-

9 Inlägg
10 september 2007
vanlig värme-pistol funkar bäst tycker ja, bara värm å dra lite så lossnar de.

1 997 Inlägg
10 september 2007
_Milli_ skrev:
rakblad är ju bra.. men försök värma klistermärket först sen skrapa av...

De roliga var att ja tog bort min dekal när de var snö ute..
kallt dvs. funka ändå. lite jobbigt att de lossna bara småbitar bara..

Väghyvel
252 Inlägg
10 september 2007
t-röd funkar fint på rutan ifall det blir limrester kvar..

27 Inlägg
10 september 2007
Trådstartare
Kalas! Tack för samtliga svar. Det där med värmepistol skall jag försöka. Kanske värmer utifrån för den sitter så långt ner.

Än en gång tack för engagemanget!

Robban

Vorsprung durch Technik

466 Inlägg
10 september 2007
jag körde med  högtrycks tvätt *hetvatten* blev kanon

Christer *Dieselkungen*

2 079 Inlägg
10 september 2007
Testa å hugg med yxa, har en kompis som gjorde det, vet inte om det var för att där satt nåt märke men det kanske funkar, gör det å hör av dig med info om hur det gick big_smilesmile

Cars were invented to have a faster way of fleeing from Chuck Norris. Not to be outdone, Chuck Norris invented the car accident.

409 Inlägg
10 september 2007
högtryckstvätten tar ju bort det mesta man inte vill ha bort så jag kan inte tänka mig att det inte går med den smile

Stolt tvåbarnsfar
548 Inlägg
10 september 2007
Solfilmsklet brukar jag ta bort med Vim/Jif eller limlösare helt enkelt!

-Mike-

28 Inlägg
11 september 2007
d e bara att riva bort dekalen, och spreya turtles glass clean på. har funkat för mej, även när man tar bort toningsfilm.

167 Inlägg
11 september 2007
Hade riktigt tjockt och kletigt lim på min ruta som jag tog bort med lite lacknafta. Funkade fint.

27 Inlägg
11 september 2007
Trådstartare
Rakblad, tålamod och blodiga fingrar fixade till det hela. När jag ändå var i farten så köpte jag en låslist till nummerplåtshållaren så nu är all gratisreklam borta!

Jag tackar för alla positiva, kreativa och hjälpsamma tips!

Robban

Vorsprung durch Technik

586 Inlägg
12 september 2007
Du kan ju också byta ruta smile

Sök