Då är motorn klar för uppstart igen
![big_smile](img/smilies/big_smile.png)
Allt sitter på plats och alla vätskor är påfyllda!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-9e6dce38e630ef0014e86aebfb9b310f.jpg]()
Det grova insugningsröret längst bort ska poleras upp så att det blir lika blankt och fint som kröken före luftmassemätaren och en kåpa i kolfiber ska monteras över mittendelen av isuget och över spjällhuset. Sen ska även catchetanken för vevhusventilationen dit och den svarta slangen som syns lite av till höger om spjällhuset ska bytas ut mot en blå.
Det enda som är kvar innan uppstart är att kolla oljan i växellådan samt montera ihop instrumentpanel och sätta dit framsätena. Det verkar nämligen som att packboxarna vid drivknutsflänsarna på växellådan läcker eftersom att det droppar olja här. Gubben som renoverade växellådan menade på att det är inte något ovanligt fenomen hos packboxar när de är nya och axeln genom packboxen i fråga inte har roterat någonting ännu. Någon som kan bekräfta?
Håller som sagt även på att få dit framsätena:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-b5165f73956b6d9743307c41bc81b00a.jpg]()
Spärren som ska hålla sätet på plats så att det inte börjar att vrida på sig under färd. Här isärplockad.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-7b4bfec798eed0a5b6a0dd98102c9949.jpg]()
Och såhär ser "snurrspärren" ut när den är ihopmonterad! Själva spaken är förresten utskuren i rostfritt med hjälp av en vattenskärare.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-5c42333835a8c2e5a7eef4ef8eb47e32.jpg]()
Denna gängade stång kommer ifrån en domkraft. Det är med hjälp av denna man justerar sätets avstånd till pedalerna men motsvarande lösning monteras ju naturligtvis även på passagerarsidan. På denna bilden sitter fortfarande orginal spärrfunktion för sätena kvar, som synes så krockar denna med skruven.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-6a096db070d0aa487232462c4dba4038.jpg]()
Och så hoppar vi över till passagerarsidan ett tag, här har jag med hjälp av en hålsåg tagit upp ett hål lagom stort för att spärren på bilderna före ska kunna monteras.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-51eece6422e22cdcb2cf0a3ccd532770.jpg]()
Spärrmekanismen justeras in till sin slutgiltiga position.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-26280edc66da51886d5bb845dae2a690.jpg]()
Och där sitter spärren på plats! Nu är det bara att göra om samma sak på förarsidan!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-20fca728ea7e851c1c342890605f1d54.jpg]()
Såhär kan det se ut när det elektriska är inkopplat för att kunna testa om stolsfästet rör sig fram och tillbaka som det ska. Naturligtvis så kommer kablar och kontakter att dras lite snyggare sen.
Tillslut så avslutar jag med ett litet videoklipp för att demonstrera funktionen, klippet är filmat med mobilen så ha överinseende med den dåliga bild(och ljud)kvaliteten:
[video]http://www.garaget.org/video/138693[/video]
Fler uppdateringar kommer...!