OK,
Vi tar detta bit för bit:
"Tror du att dom flesta trimmade och ban bilarna kör med biltemas orginal luftfilter eller"- Nej. Har du en trimmad bil med betydligt högre luftflöde än vad orginal luftburk är avsedd för kommer givetvis differentialtrycket över filtret/filterburken att öka och därmed ger en annan filterlösning med större area och/eller större genomsläpplighet bättre resultat.
"Det måste ju finnas en anledning till att det finns sportluftfilter"- Ja, absolut. I många fall samma anledning som till att det finns angel-eyes och fartränder.
"och varför man lägger ner hur många miljoner som helst i aerodynamik tester på dessa filter ?"- Biltillverkare ja. Tillverkare av eftermarknadsfilter nej. Det finns ett direkt fundamentalt problem här som ingen tillverkare av eftermarknadsfilter nämner: På bilar med luftmassemätare så ger orginal luftburk en viss bestämd strömningsprofil över mätrörets area. Denna strömning är i många fall inte konstant över arean men för biltillverkaren så "spelar det ingen roll" därför att när orginal motorstyrprogramvara tas fram så görs det med orginal luftburk.
Dessa förfållanden kan inte en eftermarknadstillverkare av öppna luftfilter veta eller ta hänsyn till. I många fall leder ett utbyte av luftburk till ett öppet luftfilter till att strömningsprofilen rubbas med försämrade driftsegenskaper som följd.
(Note: Det finns ett modernt "klassiskt" exempel på detta och det är nyare Volvo S60/V70 T-5 där man kan lura motorstyrelektroniken till att adaptera om momentbörvärdeskurvan genom att byta luftfilter. Det som händer är att orginal luftburk ger ett osymmetriskt flöde som ändras med ett öppet filter. Då kommer helt plötsligt lambdasonderna - momentmätningen och luftmassavärdet att diffa kraftigt. Låter man motorelektroniken adaptera om under dessa förhållanden så har man vunnit ett antal hästkrafter)
Skall man säkerställa att en luftmassemätarförsedd bil med utbytt filtersystem går som den ska så måste den mappas efter bytet.
Och detta är än mera väsentligt på en trimmad bil där lufthastigheten genom mätröret har höjts!Kör du din 740 med ett orginal filter och låt andra som har trimmade motorer testa själv.- Japp. Been there - done that. När vi bromsade min 940 ( medans jag hade 8V spis och en 16T turbo i den) så fick vi 280 motorhästar med orginal luftburk (tömd på dom ljuddämpande plastflärparna inuti). Tog vi bort luftburken helt och hållet så fick vi...280Hkr.
Det finns stor placeboeffekt på avgassystem och luftfilter eftersom det får dels bilen att väsnas mera vilket ger en psykologisk övertygelse om att det går fortare plus att föraren medveten eller ometvetet får tyngre skor efter att ha bytt avgas/luftfilter.
/Göran
P.S Luftburken på en Volvo 940GL har vid mätningar ca 0.05bar i difftryck. Teoretiskt skulle man då kunna få 5% mera effekt om man ersatte orginalburken med något som ger noll i difftryck. Väljer man en lösning som ger 10 grader högre insugstemp så tappar man 3% i effekt. En kamaxel från skroten för 500kr ger 20% i effektökning. Där har ni lite siffror.
tobbz_ skrev:
High_tower !
Utgår du då från din 740 att det inte ger någon effekt eller ?
Tror du att dom flesta trimmade och ban bilarna kör med biltemas orginal luftfilter eller ?
Det måste ju finnas en anledning till att det finns sportluftfilter, och varför man lägger ner hur många miljoner som helst i aerodynamik tester på dessa filter ?
Kör du din 740 med ett orginal filter och låt andra som har trimmade motorer testa själv.