3356
Sök

940 b230ft trimning

Rapidoz
688 Inlägg
13 september 2007
Trådstartare
#1
Hej, jag skulle vilja veta hur jag trimmar min 940 turbo+ på bästa sätt och vad man ska göra:|

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
13 september 2007
#2
Vassare kam, fullflödes avgassystem, större turbo å sen mappning så haru ett hyffsat flås i den.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

10 287 Inlägg
13 september 2007
#3
Några frågor innan man kan ge vettiga svar:

- Vilken växellåda har du
- Vad har du för mål effektmässigt
- Vad har du för budget
- Vad har du för resurser att göra saker själv (gräsmatta och skiftnyckel - eller - full mekanisk verkstad)
- Hur skall du använda bilen sen? Daily driver eller hobbyracebil?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Rapidoz
688 Inlägg
13 september 2007
Trådstartare
#4
det är en m46 växellåda

jag har drygt 190hk nu men satsar väl som start på 250+ iaf

budgeten är ganska begränsad men inte så farligt drygt 10 000 iaf att börja med men fortsätter väl med mer efter;)

jag använder en full verktygs garage så verktyg är inget problem smile

bilen hade jag tänk använda på fritiden och som busbil till helg nöjen cool
Senast redigerat av 940turboplus (13 september 2007)

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

10 287 Inlägg
13 september 2007
#5
1: Byt till M90 växellåda om du ska ha 250Hkr.
2: Om du inte har slungdiff i bakaxeln - se till att du skaffar sådan eller en lamelldiff.
3: För 250Hkr behöver du:
- Tex K kam
- Mitshu 16T turbo
- Chip till bränslebox
- Byta tändbox till "219 - guldboxen" och chippa den
- Byta åtminstone downpipe till 3"

Sedan bör du porta toppen så att du slippe våldta motorn med massor av onödigt laddtryck.

Jag har mycket kontakter när det gäller Volvotrimning i Stockholmsområdet. Pm:a mig om du är intresserad.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Rapidoz
688 Inlägg
13 september 2007
Trådstartare
#6
okej tack för tipsen
och det sitter faktiskt redan en slungdiff i just nu
och kan porta och plana toppen genom vänner så det borde inte vara något problem
men K kammen och turbon lär sticka iväg lite i pris
chip sitter jag redan och funderar på vad man ska välja...något tips?
vad ligger goldboxen på för pris?

Ps. jag har nyrenoverat kopplingen med en ny kopplingsats och ny utrampningsgaffel men något är fel
när jag sätter tryck på slavcylindern så läcker det vätska ifrån damasken.
kan tätningen vara trasig?
jag har redan undersökt så att det inte är att tryckplattan som är fel och att uttramplingslagret kommer hela vägen men den fortsätter spöka med mig.

har du varit med om detta fel innan eller är det något nytt ?
tack

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

1 418 Inlägg
13 september 2007
#7
k kam är allt annat än dyrt, turbo kan du leta beg eller på ebay.

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

Rapidoz
688 Inlägg
13 september 2007
Trådstartare
#8
Nee vet det finns flera stycken K kam:ar men vilken just är anpassad till just den prestandan jag letar efter... hmm

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
13 september 2007
#9
940turboplus skrev:
Nee vet det finns flera stycken K kam:ar men vilken just är anpassad till just den prestandan jag letar efter... hmm

Flera? K är ju benämningen på kammen precis som de finns A- och V-kam osv. De är ju ett namn för att man skall hålla reda på dem då de har olika lyft. Så ja tror inte de finns olika K-kammar till b230.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Rapidoz
688 Inlägg
13 september 2007
Trådstartare
#10
haha okej inte så high på såna här saker ^^
men då vet jag wink

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
13 september 2007
#11
940turboplus skrev:
haha okej inte så high på såna här saker ^^
men då vet jag wink

Aa, men man måste ju börja nånstans smile Kolla på KG Trimning så hittar du lite olika kammar smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

-utan 940
1 728 Inlägg
13 september 2007
#12
Jag har bytt till de grejerna som du blivit tipsad om och jag kan säga att 10'000kr räcker inte så långt, det är vad en m90-låda med hårdare koppling kostar sen får du lägga minst lika mycket på trimmet.
Har du tillgång till svets? Det finns inga färdiga downpipes att köpa som passar på större turbos så du får antingen bygga själv eller köpa av nån som byggt själv.

10 287 Inlägg
13 september 2007
#13
Turbo köper han av min garagepolare TTR-Stefan i Märsta så vet han att han får något som funkar - är helt - och någon som kan hjälpa honom om han får problem.

/Göran

Lindberg88 skrev:
turbo kan du leta beg eller på ebay.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Rapidoz
688 Inlägg
13 september 2007
Trådstartare
#14
Andreas 940 skrev:
Jag har bytt till de grejerna som du blivit tipsad om och jag kan säga att 10'000kr räcker inte så långt, det är vad en m90-låda med hårdare koppling kostar sen får du lägga minst lika mycket på trimmet.
Har du tillgång till svets? Det finns inga färdiga downpipes att köpa som passar på större turbos så du får antingen bygga själv eller köpa av nån som byggt själv.

jag har tillgång till en full utrustad verkstad så det är inga problem med att fåtag på svets smile

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

2 452 Inlägg
13 september 2007
#15
m90 låda komplett ligger på 5500kr nu på skrotarna i göteborg....

ang chip satsa på ett från autotech....kopia ligger på 1200kr i pris med ett orginal ligger på 2500kr...

guldbox ligger på när jag har till salu på 1100kr då är det chippat o klart bara att slänga i...om du är intresserad så säg till box kan jag få tag i samnt chip till bränslet med

döden kommer tillbaka

Rapidoz
688 Inlägg
13 september 2007
Trådstartare
#16
Turbo köper han av min garagepolare TTR-Stefan i Märsta så vet han att han får något som funkar - är helt - och någon som kan hjälpa honom om han får problem.

/Göran

vad är det för någon turbo? big_smile

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Rapidoz
688 Inlägg
13 september 2007
Trådstartare
#17
turbodeath skrev:
m90 låda komplett ligger på 5500kr nu på skrotarna i göteborg....

ang chip satsa på ett från autotech....kopia ligger på 1200kr i pris med ett orginal ligger på 2500kr...

guldbox ligger på när jag har till salu på 1100kr då är det chippat o klart bara att slänga i...om du är intresserad så säg till box kan jag få tag i samnt chip till bränslet med

Okej just nu är väl inte ekonomin på top så har inte råd med allt nu men tack ändå wink

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

10 287 Inlägg
13 september 2007
#18
Han bygger ihop det du behöver.

/Göran

940turboplus skrev:
vad är det för någon turbo? big_smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Rapidoz
688 Inlägg
13 september 2007
Trådstartare
#19
Han bygger ihop det du behöver.

/Göran

okej läckert men hur mycket kan jag belasta laddtrycket med tror du?
ca 0.8 borde fungera utan att den spikar va?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
14 september 2007
#20
940turboplus skrev:
Han bygger ihop det du behöver.

/Göran

okej läckert men hur mycket kan jag belasta laddtrycket med tror du?
ca 0.8 borde fungera utan att den spikar va?

Om de bara är spikningar du oroar dej för tror ja du törs ladda tom 1 bar.
Men med tanke på stakar och lager osv så tycker ja du ska köra på 0.8 smile
Onödigt att piska motorn för mkt menar jag, för du hade väl planer på att använda den rätt så ofta om ja förstod de rätt?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com


Sök