3247
Sök

Flexrör, ABS och Dammask vid ena framhjulet

41 Inlägg
14 september 2007
Trådstartare
Hej.

Bil : VW Passat 1.8T -99

Bilen började låta konstigt för en vecka sen så jag tog en titt och såg att flexröret/Mellanröret gett upp och gått sönder, så va o köpte en ny sådan idag, skulle montera då ser jag att ena damasken vid ena framhjulet gått sönder och börjat komma fett(?) ur dammasken.

Nu till frågorna  :

Flexröret går inte att få loss kommer inte åt muttrarna och dom har rostat sönder, hur ska man kunna få loss dom? där dom sitter sitter dom i en vinkel, går inte få in ett spärrskaft eller liknande, vi hadde flera förlängare på varandra men eftersom att allting sitter i en vinkel kan man inte få upp den, hur gör man då? :S Jag har inga ideér kvar nån som har några förslag?

Dammasken, någon som kan förklara steg för steg hur man byter den?
Är det farligt att köra med den sönder? Verkstadskillen sa något om att kommer in smuts och damm in där och förstör kugghjulen någonstans..

Hur mycket bör jobbet ligga på på verkstad? Om jag köper delar själv bara arbetet?

precis börjat plugga igen så ekonomin är inte på top försöker komma undan så billigt som möjligt eftersom att även Abs lampan på passaten har börjat lysa, vet inte varför, var på VW Verkstad och kopplade till datorn, den lyckades inte ens komma in i "databoxen" om man kan säga så, måste man köpa en ny? :S gick på 15.000 inte direkt billigt :S Vad tror ni kan vara fel? Inte säkringar

Smålänning
7 883 Inlägg
14 september 2007
BasiC skrev:
Hej.

Bil : VW Passat 1.8T -99

Bilen började låta konstigt för en vecka sen så jag tog en titt och såg att flexröret/Mellanröret gett upp och gått sönder, så va o köpte en ny sådan idag, skulle montera då ser jag att ena damasken vid ena framhjulet gått sönder och börjat komma fett(?) ur dammasken.

Nu till frågorna  :

Flexröret går inte att få loss kommer inte åt muttrarna och dom har rostat sönder, hur ska man kunna få loss dom? där dom sitter sitter dom i en vinkel, går inte få in ett spärrskaft eller liknande, vi hadde flera förlängare på varandra men eftersom att allting sitter i en vinkel kan man inte få upp den, hur gör man då? :S Jag har inga ideér kvar nån som har några förslag?

Vinklelslip, eller liknande.

Dammasken, någon som kan förklara steg för steg hur man byter den?
Är det farligt att köra med den sönder? Verkstadskillen sa något om att kommer in smuts och damm in där och förstör kugghjulen någonstans..

Nej, det är inte bra i länden att köra med en trasig damask. Den sitter ju där av en anledning, eller hur? Utgår från att det är den yttre som är trasig. Brukar oftast gå sönder.

1: Ta dän hjulet och låssa navmuttern.
2: Lossa spindelleden om det behövs för att få loss drivaxeln.
3: Lossa drivaxeln vid inre drivknuten så du får ut axel och yttre drivknut.
4: Ta loss drivnkuten från drivaxeln, brukar sitta med en låsbricka eller låspinne.
5: Låssa inre spännet för att hålla fast damasken på drivaxeln. Dra sedan av damasken från drivaxeln.
6: Trä dit den nya damasken, fyll på med mycket drivknutsfett.
7: sätt dit drivknuten, väl rengjord och infettad, fyll sen på med fett så gott det går.

Montera i omvänd ordning.

Hur mycket bör jobbet ligga på på verkstad? Om jag köper delar själv bara arbetet?

Räkna med i alla fall 1500 - 2000 kr.

precis börjat plugga igen så ekonomin är inte på top försöker komma undan så billigt som möjligt eftersom att även Abs lampan på passaten har börjat lysa, vet inte varför, var på VW Verkstad och kopplade till datorn, den lyckades inte ens komma in i "databoxen" om man kan säga så, måste man köpa en ny? :S gick på 15.000 inte direkt billigt :S Vad tror ni kan vara fel? Inte säkringar

Kolla säkringarna. Om en sån har gått så måste du ändå in till Vw, måste ju ta reda på varför den har gått. Är pedalen ovanligt hård?
Annars så kan du köra bilen, men du får bromsa försiktigt, för du har inte låsningsfria bromsar när den lyser, och bilen går inte igenom besiktningen.
Spara till ett verkstadsbesök eller låna av någon. Alltid trevligare att ha en väl fungerande bil.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

41 Inlägg
14 september 2007
Trådstartare
Jo, precis, ska försöka göra det om jag kan lyckas fixa dammasken och avgasröret så kan jag leva emd att ABS lampan lyser, jag har provat att köra i ca 80km/h på grusväg och tvärbromsat, pedalen känns inte som när bilen halkar under vintern t.e.x den vibrerar inte om du förstår vad jag menar... står det hur man gör i haynes boken? får införskaffa mig en sådan i såna fall

Sök