på chevan har jag senast jag kolla 1.74 liter per mil i normalt tempo på landsväg sen inne i stan kan det vandra upp emot 3 liter, om man sladdar lite o så...
Idag har jag åkt 37 mil blandat men mest landsväg och totalt gav det ett snitt på 1.38 på 98 oktan...men som någon föregående talare skrev, vill man, så finns det inga gränser...
Under sommarhalvåret så ligger jag på 0.8-0.85 blandad körning och runt 0.75 landsväg. under vinterhalvåret så är det ungefär 0.9 blandad och då kör jag med dubbdäck.
inge trim eller något, blandad körning, inte varit under 0,99 än så länge.. en focus 1.6 100hk.. nån som vet om man kan få ner den mer? för blandat ska dom ligga 0.60-0.70..
Hur kör du?
Att köra snålt handlar heller inte om att använda gasen så lite som möjligt, det är dumt, då drar det troligtvis mer bensin än det kunde gjort.
Får du ihop ekvationen: gasa så mycket som möjligt när du ska gasa, bromsa aldrig (utom i nödfall) och kör så sakta som möjligt och använd 5:an så mycket som möjligt. Då kan man minska förbrukningen.
I princip så gäller det att köra över 50km/h men så nära 50km/h som känns gångbart. Accelerera snabbt så att du snabbt kommer upp i marchfart och kan använda 5:an men varva inte för mycket. Släpp gasen i tid och koppla ur och rulla när du ändå skulle behövt gasa dig fram till ett rödljus tex. Det är oerhört vanligt att folk gasar fram till och bromsar innan rondeller, trots att det är fritt, det är helt onödigt det går inte fortare för det. Släpp gasen tidigare istället (och håll en bra lucka till framförvarande så att du kan "fylla i" ojämnheterna pga att han bromsar) sedan tajmar man in med trafiken om man ska stanna eller bränna genom rondellen, ingen mening med att bromsa om man inte ska stanna. Jag bromsar väldigt sällan innan rondeller och då har jag automat(!). Ytnyttja bilens vägegenskaper istället för att bromsa.
Fast det låter ju som att det är något fel på din bil om den drar så mycket även på långkörning.
min scorpio dricker väll 0,8 landsväg kör man redigt lungt så kan man väll omma ner till 0,75 om man ha tur annars så dra den nog nån liter i stan kankse ha ingen redigt koll på det. men blandad körning så blir det väll 0,85. ändå bensin snål för att vara en stor tung bil.
inge trim eller något, blandad körning, inte varit under 0,99 än så länge.. en focus 1.6 100hk.. nån som vet om man kan få ner den mer? för blandat ska dom ligga 0.60-0.70..
Hur kör du?
Att köra snålt handlar heller inte om att använda gasen så lite som möjligt, det är dumt, då drar det troligtvis mer bensin än det kunde gjort.
Får du ihop ekvationen: gasa så mycket som möjligt när du ska gasa, bromsa aldrig (utom i nödfall) och kör så sakta som möjligt och använd 5:an så mycket som möjligt. Då kan man minska förbrukningen.
I princip så gäller det att köra över 50km/h men så nära 50km/h som känns gångbart. Accelerera snabbt så att du snabbt kommer upp i marchfart och kan använda 5:an men varva inte för mycket. Släpp gasen i tid och koppla ur och rulla när du ändå skulle behövt gasa dig fram till ett rödljus tex. Det är oerhört vanligt att folk gasar fram till och bromsar innan rondeller, trots att det är fritt, det är helt onödigt det går inte fortare för det. Släpp gasen tidigare istället (och håll en bra lucka till framförvarande så att du kan "fylla i" ojämnheterna pga att han bromsar) sedan tajmar man in med trafiken om man ska stanna eller bränna genom rondellen, ingen mening med att bromsa om man inte ska stanna. Jag bromsar väldigt sällan innan rondeller och då har jag automat(!). Ytnyttja bilens vägegenskaper istället för att bromsa.
Fast det låter ju som att det är något fel på din bil om den drar så mycket även på långkörning.
allt de där har man hört innan å kör så gott som möjligt efter de egenskaperna.. vill inte påstå att ja blåvarvar upp i hastighet men dock inte döslött heller, fort upp å i med 5:an.. å motorbromar å skit, avänder inte ofta broms heller.. aja. ska köra några tankar nu efter servicen å se om de ger resultat för huvud taget.. annars får man la gå igenom bilen, dock har ja däckomkrets som motsvarar 5% mer i omkrets. vilket gör 2 mil på en hel tank, men fortfarande på tok för mkt såppa går åt!
inge trim eller något, blandad körning, inte varit under 0,99 än så länge.. en focus 1.6 100hk.. nån som vet om man kan få ner den mer? för blandat ska dom ligga 0.60-0.70..
Hur kör du?
Att köra snålt handlar heller inte om att använda gasen så lite som möjligt, det är dumt, då drar det troligtvis mer bensin än det kunde gjort.
Får du ihop ekvationen: gasa så mycket som möjligt när du ska gasa, bromsa aldrig (utom i nödfall) och kör så sakta som möjligt och använd 5:an så mycket som möjligt. Då kan man minska förbrukningen.
I princip så gäller det att köra över 50km/h men så nära 50km/h som känns gångbart. Accelerera snabbt så att du snabbt kommer upp i marchfart och kan använda 5:an men varva inte för mycket. Släpp gasen i tid och koppla ur och rulla när du ändå skulle behövt gasa dig fram till ett rödljus tex. Det är oerhört vanligt att folk gasar fram till och bromsar innan rondeller, trots att det är fritt, det är helt onödigt det går inte fortare för det. Släpp gasen tidigare istället (och håll en bra lucka till framförvarande så att du kan "fylla i" ojämnheterna pga att han bromsar) sedan tajmar man in med trafiken om man ska stanna eller bränna genom rondellen, ingen mening med att bromsa om man inte ska stanna. Jag bromsar väldigt sällan innan rondeller och då har jag automat(!). Ytnyttja bilens vägegenskaper istället för att bromsa.
Fast det låter ju som att det är något fel på din bil om den drar så mycket även på långkörning.
Man ska inte koppla ur. Man ska rulla med växel i under hela inbromsningen och även växla ner och ligga med lägre växel till stillastående. Däckomkrets ska ju inte påverka förbrukning. Däcktryck är däremot viktigt.
FAST mycket har och göra med Klimatanläggningen, helljus mm som kan dra lite mer av batteriets ström. Därmed att generatorn får abeta mera. Och det måste resulteras i att bilen drar mer i bensin per mil
inge trim eller något, blandad körning, inte varit under 0,99 än så länge.. en focus 1.6 100hk.. nån som vet om man kan få ner den mer? för blandat ska dom ligga 0.60-0.70..
Hur kör du?
Att köra snålt handlar heller inte om att använda gasen så lite som möjligt, det är dumt, då drar det troligtvis mer bensin än det kunde gjort.
Får du ihop ekvationen: gasa så mycket som möjligt när du ska gasa, bromsa aldrig (utom i nödfall) och kör så sakta som möjligt och använd 5:an så mycket som möjligt. Då kan man minska förbrukningen.
I princip så gäller det att köra över 50km/h men så nära 50km/h som känns gångbart. Accelerera snabbt så att du snabbt kommer upp i marchfart och kan använda 5:an men varva inte för mycket. Släpp gasen i tid och koppla ur och rulla när du ändå skulle behövt gasa dig fram till ett rödljus tex. Det är oerhört vanligt att folk gasar fram till och bromsar innan rondeller, trots att det är fritt, det är helt onödigt det går inte fortare för det. Släpp gasen tidigare istället (och håll en bra lucka till framförvarande så att du kan "fylla i" ojämnheterna pga att han bromsar) sedan tajmar man in med trafiken om man ska stanna eller bränna genom rondellen, ingen mening med att bromsa om man inte ska stanna. Jag bromsar väldigt sällan innan rondeller och då har jag automat(!). Ytnyttja bilens vägegenskaper istället för att bromsa.
Fast det låter ju som att det är något fel på din bil om den drar så mycket även på långkörning.
Man ska inte koppla ur. Man ska rulla med växel i under hela inbromsningen och även växla ner och ligga med lägre växel till stillastående. Däckomkrets ska ju inte påverka förbrukning. Däcktryck är däremot viktigt.
nä om man har större däck ska den inte dricka mer, men eftersom du har en annan däckomkrets så stämmer in sträckan riktigt med vad bilen uppger, man kommer juh som sagt 5%längre på ett varv, så 5% av 50 gör alltså 2.5 mil extra på en tank,. på så sätt så kommer den längre..
FAST mycket har och göra med Klimatanläggningen, helljus mm som kan dra lite mer av batteriets ström. Därmed att generatorn får abeta mera. Och det måste resulteras i att bilen drar mer i bensin per mil
då ja nästan bara kört i dagsljus så tror ja inte att de påverkar så mkt, bara halvljus, har inte ägt bilen mer än några månader.. å under denna tid har de varit sommar å ljusa dagar
runt 0.7 vid landsväg antar jag, jobbar iofs i stan och tar bilen dit men eftersom jag jobbar natt kanske det räknas som landsväg eftersom jag aldrig hamnar i bilköer eller stannar vid mer än ungefär 4 rödljus...
Köra jätteförsiktigt på motorväg i 40 mil med BMW'n, kan resultera i 0,9 på färddatorn Brukar lägga sig runt 1,2 i blandat, om den inte är hungrig eller jag har tunga skor på mig, då går det lätt åt två liter milen.
Golfen drar typ... ingenting?
Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
allt de där har man hört innan å kör så gott som möjligt efter de egenskaperna.. vill inte påstå att ja blåvarvar upp i hastighet men dock inte döslött heller, fort upp å i med 5:an.. å motorbromar å skit, avänder inte ofta broms heller.. aja. ska köra några tankar nu efter servicen å se om de ger resultat för huvud taget.. annars får man la gå igenom bilen, dock har ja däckomkrets som motsvarar 5% mer i omkrets. vilket gör 2 mil på en hel tank, men fortfarande på tok för mkt såppa går åt!
Större däck gör ju dels att du kommer fler mil än du egentligen gör enligt mätaren (så det får man räkna om för om man vet något om det, vilket som är rätt alltså). Däremot så får du ju ännu lite högre utväxling(om det heter så), alltså att du får lägre varvtal för en given faktisk hastighet och det gör ju att det drar mindre bensin förutsatt att man har högsta växeln i.
Hardjim skrev:
Man ska inte koppla ur. Man ska rulla med växel i under hela inbromsningen och även växla ner och ligga med lägre växel till stillastående. Däckomkrets ska ju inte påverka förbrukning. Däcktryck är däremot viktigt.
Det får man ofta höra som en tumregel att man ska motorbromsa jämt, men sanningen är (vilket man kommer fram till om man tänker noga på det) att det beror på situationen. Tex: Du ser att det är rött längre fram och det vart rött nyss så att det inte kommer hinna bli grönt tills du kommer fram ändå, dvs du vet att du kommer stanna. Om du ska motorbromsa eller koppla ur beror av hur långt det är fram till stoppet. Är det så pass långt att du kommer behöva fortsätta gasa en bit innan du håller igen helt så är det bättre att koppla ur. Att rulla på tomgång kan dra mindre bränsle jämfört med att gasa extra och sedan motorbromsa (med bränsletillförseln strypt). Är det så pass kort att det är på gränsen eller förbi gränsen till att du kommer behöva använda färdbromsen så är det bättre att motorbromsa.
Men! Det är ju meningslöst att växla ner och motorbromsa så länge cut-off är uppfyllt under största delen av bromsen(att växla kostar ju också tomgångstid när man kopplar ur). Då kan man ju lika gärna fylla i med färdbromsen den bromskraft som saknas, det är ju ändå förlorad energi iom att det inte kan gå mindre än 0 bränsle till motorn.
En tankeställare: På väg från jobbet har jag en brant backe på motorvägen som inte är tillräckligt brant för att du ska kunna motorbromsa ner för den och behålla hastigheten. Vilket är då bäst att göra? Gasa nerför backen eller koppla ur (N) och rulla på tomgång? Tomgångsvarvet är ca 700varv/min och varvtalet i 110 är ca. 2700varv/min. Det hinner alltså passera 2000varv/min som man måste pytsa till bränsle till om man ska gasa sig nerför backen. Kopplar man ur till Neutral så håller man 110 hela vägen nerför backen. Vilket är bäst ur bränsleekonomisk synvinkel? Allt bränsle går alltså i båda fallen åt endast för att dra runt motorn...