2486
Sök

Slutsteg till stereon?

324 Inlägg
19 september 2007
Trådstartare
Hejsan!

Har byggt en baslåda med 2st 10tummare på 600W.

Och min försärkare orkar såklart inte driva allt de.

Så då har ja tänkt ut att man borde kunna ha ett bilslutsteg men ja vet ju inte mkt om sånt så någon får gärna hjälpa mig!

Ja vet att det finns stereo slusteg för försärkare men dom är svin dyra!

tacksam för svar!

MVH Danne

Eh? Jaha! Okej!

21 761 Inlägg
19 september 2007
Nu blev jag lite osäker.

Handlar det om förstärkare för innomhusbruk eller i bilen?

324 Inlägg
19 september 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Nu blev jag lite osäker.

Handlar det om förstärkare för innomhusbruk eller i bilen?

innomhusbruk! smile

Eh? Jaha! Okej!

21 761 Inlägg
19 september 2007
Vilka basar är det och hur många Ohm är de på?

Yellow bug!
1 640 Inlägg
19 september 2007
Om jag förstått saken rätt, så kan du köpa en sån omvandlare. Som du kör vanlig "husström" i  så blir det 12v.. sen göra precis som du gör i bilen med och sen bara koppla in baslådan på slutsteget där och dra lågnivåkabel till datorn/tv:n eller vad du nu ska ha ljudet till tongue
Senast redigerat av Edil_ (19 september 2007)

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

324 Inlägg
19 september 2007
Trådstartare
Edil_ skrev:
Om jag förstått saken rätt, så kan du köpa en sån omvandlare. Som du kör vanlig "husström" i  så blir det 12v.. sen göra precis som du gör i bilen med och sen bara koppla in baslådan på slutsteget där och dra lågnivåkabel till datorn/tv:n eller vad du nu ska ha ljudet till tongue

Du har förstått!  En Adopter på 12V.

Du tror allså att det funkar? smile
Senast redigerat av VolvoDanne_ (19 september 2007)

Eh? Jaha! Okej!

324 Inlägg
19 september 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Vilka basar är det och hur många Ohm är de på?

Avant CS400 4 ohm

Eh? Jaha! Okej!

16 Inlägg
19 september 2007
jag tror att det absolut inte kommer att funka faktiskt. Ett bilslutsteg drar väl ganska mycket mer ampere än vad du kan ta ut på en vanlig säkring i hemmet eller har jag fel?
Jag vet inte hur mycket det drar men det borde vara ganska mycket. Finns det nån som vet så kan ni gärna berätta tongue

324 Inlägg
19 september 2007
Trådstartare
SoZe skrev:
jag tror att det absolut inte kommer att funka faktiskt. Ett bilslutsteg drar väl ganska mycket mer ampere än vad du kan ta ut på en vanlig säkring i hemmet eller har jag fel?
Jag vet inte hur mycket det drar men det borde vara ganska mycket. Finns det nån som vet så kan ni gärna berätta tongue

Okej! hmm

Hur tycker du ja ska göra då? smile

Eh? Jaha! Okej!

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
19 september 2007
Edil_ skrev:

Problemet är att en 12V-omvandlare inte orkar driva ett fett ljudsystem. Du kommer få ha bilbatterier bredvid och 12V-omvandlaren är egentligen en batteriladdare. Ungefär som utställnings-ljudbilarna har på mässor.
Det är helt fel väg att gå om du ska ha ett ljudsystem hemma dock.

SoZe skrev:

Du har lite dålig koll på det där med ampere. smile Har du 12V i en bil och vill kunna få ut 1000W måste du ha en säkring på 90 Ampere. Vill du få ut samma effekt hemma, där du har 230V att leka med, behöver du bara 5 Ampere.
Spänning (V) x Ampere (A) = Effekt (W)

Ett eluttag hemma klarar 10A om man inte belastar den proppen med annat skit. Dvs 230x10 = 2300W. Och det är en jävla massa effekt. smile

Försök hitta nått begagnat slutsteg på blocket eller nått, som är gjort för hemmabruk då.
Senast redigerat av FL3JM (19 september 2007)

Bärs!
3 456 Inlägg
19 september 2007
FL3JM skrev:
Problemet är att en 12V-omvandlare inte orkar driva ett fett ljudsystem. Du kommer få ha bilbatterier bredvid och 12V-omvandlaren är egentligen en batteriladdare. Ungefär som utställnings-ljudbilarna har på mässor.

ääh, en polare hade nyårs kalas får flera år sedan, och då spelade han basarna i ett PA system med 12V Monoblock, Optima batterier & laddare... funkade kalas! big_smile

Garaget.org peakade 2008.

Arbetsnarkoman...
1 098 Inlägg
19 september 2007
ström har jag löst till ett sånnt projekt.. men ahr inte komme på hur fan ja ska göra med lågnivån? ha rju kommer på att de går med en rca kabel.. men volymen är ju beroene av hur mkt signal de är.. satt å fundera på  hur man löser de?

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
19 september 2007
speedfreak racing skrev:
ström har jag löst till ett sånnt projekt.. men ahr inte komme på hur fan ja ska göra med lågnivån? ha rju kommer på att de går med en rca kabel.. men volymen är ju beroene av hur mkt signal de är.. satt å fundera på  hur man löser de?

om du har en förstärkare så kan du ju koppla CD eller DATORN till den, sen kopplar du lågnivån från steget till utgången för hörlurar, då ska det funka med volymen och de, eller det borde funka iaf tongue har iaf gjort så själv nåra gånger och det har funkat smile
Senast redigerat av _Glenne_ (19 september 2007)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
20 september 2007
Aga_Diff skrev:
FL3JM skrev:

ääh, en polare hade nyårs kalas får flera år sedan, och då spelade han basarna i ett PA system med 12V Monoblock, Optima batterier & laddare... funkade kalas! big_smile

Klart det funkar, men det är ju inte det bästa sättet :] Dessutom är Optimabetterier pissdyra så då kan man lika gärna kirra en vanlig förstärkare. smile
Men klart, har man prylarna liggandes kan man ju köra på det! smile Blir ju inte sexigaste ljudsystemet, men det funkar. smile

324 Inlägg
20 september 2007
Trådstartare
FL3JM skrev:
Edil_ skrev:

SoZe skrev:

Du har lite dålig koll på det där med ampere. smile Har du 12V i en bil och vill kunna få ut 1000W måste du ha en säkring på 90 Ampere. Vill du få ut samma effekt hemma, där du har 230V att leka med, behöver du bara 5 Ampere.
Spänning (V) x Ampere (A) = Effekt (W)

Ett eluttag hemma klarar 10A om man inte belastar den proppen med annat skit. Dvs 230x10 = 2300W. Och det är en jävla massa effekt. smile

Försök hitta nått begagnat slutsteg på blocket eller nått, som är gjort för hemmabruk då.

Tack för svaret!

Hittar ju ingenting på blocket. hmm

Eh? Jaha! Okej!

324 Inlägg
20 september 2007
Trådstartare
Ja mejlade Fynda där ja köpte förstärkaren och han trodde man kunde ha slutsteg:)

Eh? Jaha! Okej!

Arbetsnarkoman...
1 098 Inlägg
20 september 2007
_Glenne_ skrev:
speedfreak racing skrev:

om du har en förstärkare så kan du ju koppla CD eller DATORN till den, sen kopplar du lågnivån från steget till utgången för hörlurar, då ska det funka med volymen och de, eller det borde funka iaf tongue har iaf gjort så själv nåra gånger och det har funkat smile

Okej.. men satt å fundera på om de går å göra så att man tar och drar en rca från hörlursutgången på reciern ja har nu till steget? kan det funka? för vill kunna ha recivern som driver 4 10" å sen ett steg till 2 12".. kan de gå å göra så? och den när jag ändå babblar.. går det att köra steget på en batteri booster eller är batteri och laddare enda alternativet?

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)

654 Inlägg
21 september 2007
Vad har du för budget?
Själv skulle ja undvika bilsteg i den största mån det går när det gäller hemma högtalare och liknande.
Dels av den anledningen att dessa högtalare har en impedans slutsteg vanligen inte arbetar med.
Plus att det blir lite halv drygt att koppla in ett slutsteg (för bil) hemma.

Däremot så skulle ja varmt rekomendera dig att köpa en stereo förstärkare på blocket.
Om du redan har radio del/Funktion hemma.
Om inte så skall du leta efter en sk reciver/förstärkare.

Om du vill ha riktigt bra grejer till bra pris som ger mycket för pengarna tycker ja personligen du skall titta efter HarmanKardon´s förstärkare/recivrar.
DOm har många ggr mer effekt än det är angivet och går även att lasta ned ordentligt i impedans innan dom börjar dista.
OBS: H/K är bara ett smakråd från min sida på tillverkare just av egen erfarenhet och tycke gällande kvaliteten och mycket annat.

blacken
21 september 2007
Kolla in NAD:s slutsteg. finns på blocket till bra pris. även nya är det mycket watt för pengarna.

Sök