2441
Sök

Diskanterna slutar funka?

Lite överallt..
612 Inlägg
22 september 2007
Trådstartare
Hejsan

Har ett problem med mitt ljud!

När man först tar bilen på morgonen så funkar det bra. men efter ett tag med spelande så sluta alla fyra diskanter att funka och bara baslådan dånar på.
Lika dant dagen efter, funkar perfekt när man låder den stå nån timme..

Någon som har nå tips vad det kan vara för fel?
Blir ju brydd när det bara är diskanterna som slutar funkar och inte baslådan?

MVH

Det finns tre slags män som inte förstår sig på kvinnor: unga, gamla och medelålders.

16 Inlägg
22 september 2007
vad har du för stereo?? har hört om nått sånt förr tror jag, och då var det stereon men det var nått sånt här dåligt budget märke.

Lite överallt..
612 Inlägg
22 september 2007
Trådstartare
SoZe skrev:
vad har du för stereo?? har hört om nått sånt förr tror jag, och då var det stereon men det var nått sånt här dåligt budget märke.

Är en LG stereo, vet inte exakt modell, men har funkar felfritt i snart 2 år.. så tror inte att de är nå budget märke, så att säga..

Tips?
Senast redigerat av A_Lindahl (22 september 2007)

Det finns tre slags män som inte förstår sig på kvinnor: unga, gamla och medelålders.

16 Inlägg
22 september 2007
det är nog inte stereon i såna fall. Hade en LG stereo jag också innan nått äckel snodde den sad
men den funka hur bra som hellst den med. Du kan ju pröva med att rycka ur alla kablar så att den nollställs och se om det blir bättre. Det är väl det enda tips jag kan ge dig :S

Lite överallt..
612 Inlägg
22 september 2007
Trådstartare
ja, får väll försöka med det..

Men det är ju konstigt att det bara ska sluta funka så där? och det är bara när man drar på extra mycket som diskanterna slutar att funka... Och sedan börjar funka efter ett par timmar. Konstigt att baslådan funkar men inte diskanterna?

Tack för tipset iaf!

Någon annan som har en aning?

Lite överallt..
612 Inlägg
22 september 2007
Trådstartare
Har nu både brutit huvudströmmen och taget ur ISO-kontakten, men blir inte bättre.

Det kommer ett klick ur diskanthögtalarna.. sedan börjar baslådan och spela som vanligt.

Ingen som har nån aning vad felet är?

153 Inlägg
22 september 2007
jag har haft samma problem me mina diskanter, och det var dom  som var kassa!! båda sluta funka samtidigt!! så jag tror nog inte de e fel på stereon, du kan ju altid pröva o koppla diskanterna till en annan stereo o se om de händer samma då. då e de nog diskanterna som e kassa roll

Lite överallt..
612 Inlägg
22 september 2007
Trådstartare
rb skrev:
jag har haft samma problem me mina diskanter, och det var dom  som var kassa!! båda sluta funka samtidigt!! så jag tror nog inte de e fel på stereon, du kan ju altid pröva o koppla diskanterna till en annan stereo o se om de händer samma då. då e de nog diskanterna som e kassa roll

ok, men tror inte att det är fel på högtalarna, eftersom att det är 4 st som slutar att funka samtidigt? Och är inte nå "reamärke" på högtalarna.

Men skulle det kunna vara nån jordning eller något som gör det? för det är ju konstigt att det funkar nån timme, sedan slutar helt tvärrt?

153 Inlägg
22 september 2007
A_Lindahl skrev:
rb skrev:

ok, men tror inte att det är fel på högtalarna, eftersom att det är 4 st som slutar att funka samtidigt? Och är inte nå "reamärke" på högtalarna.

Men skulle det kunna vara nån jordning eller något som gör det? för det är ju konstigt att det funkar nån timme, sedan slutar helt tvärrt?

aha okej, trodde de helt hade slutat funka hmm mm ja de e lite konstigt, kan helt klart vara förstärkaren el sterion som e lite knäpp el nåt vad vet jag, men du kan ju alltid pröva me nån annan sterio el steg!  de kan vara nåt spänningsbortfall med , har haft nåt sånt problem med, att de finns ström i början o så o sen drar basen el nåt ur all kraft som e kvar o så får de där framme inget ingen ström. men aja de e bara funderingar roll

Lite överallt..
612 Inlägg
22 september 2007
Trådstartare
rb skrev:
A_Lindahl skrev:
rb skrev:

aha okej, trodde de helt hade slutat funka hmm mm ja de e lite konstigt, kan helt klart vara förstärkaren el sterion som e lite knäpp el nåt vad vet jag, men du kan ju alltid pröva me nån annan sterio el steg!  de kan vara nåt spänningsbortfall med , har haft nåt sånt problem med, att de finns ström i början o så o sen drar basen el nåt ur all kraft som e kvar o så får de där framme inget ingen ström. men aja de e bara funderingar roll

Ja, men alla förslag är ju bättre än ingenting? smile

Ja, kan mycket väl vära så.. ska prova att köra en bra sträcka imorgon innan jag slår på sterion, och se om det funkar då!

Men kom gära mer mer tips om vad det kan vara.

MVH

21 761 Inlägg
22 september 2007
A_Lindahl skrev:
Det kommer ett klick ur diskanthögtalarna.. sedan börjar baslådan och spela som vanligt.

Hur har du kopplat din anläggning, hur driver du diskanterna?

Lite överallt..
612 Inlägg
22 september 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
A_Lindahl skrev:

Hur har du kopplat din anläggning, hur driver du diskanterna?

Driver diskanterna med stereon, sitter alltså inge slutsteg till diskanterna.

6 851 Inlägg
Lite överallt..
612 Inlägg
22 september 2007
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Har du delningsfilter?

Nej, sitter direkt kopplade på stereon. Ingen filter eller steg...

6 851 Inlägg
22 september 2007
A_Lindahl skrev:
TT-Avant skrev:
Har du delningsfilter?

Där har antagligen felet. Dina diskanter spelar nu fullt register och då blir de för varma efter ett tag.
De hinner sedan kyla ner sig igen och då fukar de.

PS: vad har du för högtalare, märke och storlek på "diskantern"?
Senast redigerat av TT-Avant (22 september 2007)

Lite överallt..
612 Inlägg
22 september 2007
Trådstartare
TT-Avant skrev:
A_Lindahl skrev:
TT-Avant skrev:
Har du delningsfilter?

Där har antagligen felet. Dina diskanter spelar nu fullt register och då blir de för varma efter ett tag.

Har 2st Mutant 5,25" fram under panelen tror jag de är, 2st i dörrarna av okänt märke och storlek.

Tror du detta problem kan framträda efter ca 2 års användande? har funkar felfritt förut.

6 851 Inlägg
22 september 2007
A_Lindahl skrev:
TT-Avant skrev:
A_Lindahl skrev:

Har 2st Mutant 5,25" fram under panelen tror jag de är, 2st i dörrarna av okänt märke och storlek.

Tror du detta problem kan framträda efter ca 2 års användande? har funkar felfritt förut.

Inte en aning, men du skriver att du har5.25" fram, det är inte diskant, har du koax högtalare och att enbart diskanten lägger av och resten spelar?

Lite överallt..
612 Inlägg
22 september 2007
Trådstartare
TT-Avant skrev:
A_Lindahl skrev:
TT-Avant skrev:

Inte en aning, men du skriver att du har5.25" fram, det är inte diskant, har du koax högtalare och att enbart diskanten lägger av och resten spelar?

Nej, då är det inte diskanter då.. inte så insatt i ämnet, därför jag frågar tongue

Nej, alltså alla fyra "koaxhögtalare" läggar av att spela, bara baslådan som spelar på.
När man startar stereon så "klickar" det eller knastrar till i "koax högtalarna", och sedan inge mer.

21 761 Inlägg
22 september 2007
Då kan det iof vara fel på stereon ändå, kanske det är någon lödning inuti som glappar och då slutar stereons egen förstärkare att fungera.

Har du kollat så att inte någon av högtalarkablarna kan ligga och kortsluta mot bilens plåt?

Vet inte hur det är med din bilstereo, men om någon högtalarkabel kommer åt karossplåten så kanske stereon stänger av högtalarkanalerna som skydd. Men det är bara en fundering.
Senast redigerat av Drönirettab (22 september 2007)

Lite överallt..
612 Inlägg
22 september 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Då kan det iof vara fel på stereon ändå, kanske det är någon lödning inuti som glappar och då slutar stereons egen förstärkare att fungera.

Har du kollat så att inte någon av högtalarkablarna kan ligga och kortsluta mot bilens plåt?

Vet inte hur det är med din bilstereo, men om någon högtalarkabel kommer åt karossplåten så kanske stereon stänger av högtalarkanalerna som skydd. Men det är bara en fundering.

Ja, kanske det. det låter ju som ett vettig fel iaf tongue

Ska ta och kolla det imorgon, hittade inte pinnarna som man måste ha nu ikväll, får väll leta imorgon! tack för svar.

Åter kommer imorgon.

Sök