4324
Sök

Kan man med blotta ögat se vilken sort olja man har?

91 Inlägg
23 september 2007
Trådstartare
Har nyligen köpt en pendlarbil och det är dags att byta olja o motorn, men jag vet inte vilken olja som användes sist.

Vet inte om det var mineralbaserad olja, delsyntetisk olja eller helsyntetisk olja.

Kan man se med blotta ögat vilken sort som är i för tillfället, som amatör? Kan dom på verkstan se?

Om det var mineralbaserad olja, kan man då byta till halv/helsyntet, eller bör man inte ändra olje sort?

196 Inlägg
23 september 2007
läs intruktionsboken och hoppas på att förra ägaren också gjorde det^^

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
23 september 2007
skallman skrev:
Har nyligen köpt en pendlarbil och det är dags att byta olja o motorn, men jag vet inte vilken olja som användes sist.

Vet inte om det var mineralbaserad olja, delsyntetisk olja eller helsyntetisk olja.

Kan man se med blotta ögat vilken sort som är i för tillfället, som amatör? Kan dom på verkstan se?

Om det var mineralbaserad olja, kan man då byta till halv/helsyntet, eller bör man inte ändra olje sort?

men du ska väl hälla ut den gamla väl?..inte fylla på?

Smålänning
7 887 Inlägg
23 september 2007
Vad e de för bil? Årsmodell...

Lite skillnad på vad en saab 99 och en ferrari ska ha för olja
Ja, du kan hälla i delsyntet.
Senast redigerat av twin_cam (23 september 2007)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

91 Inlägg
23 september 2007
Trådstartare
Jo jo, självklar ut med den gammla, men har hört man inte bör "ändra" olja typ bara, vet inte om det stämmer dock.

Corsa 98'a 1.4i

12 086 Inlägg
23 september 2007
Ofta kan man blanda hej vilt, men vill du va på säkra sidan så töm ur all olja o fyll på med ny. Jag kan inte se skillnad på olika olja, när den är svart, vattnig och luktar bränt vet jag att de är dags o byta ut den iaf smile

Sök