2311
Sök

volvo s40 t4 vs volvo s60 t5

2 072 Inlägg
24 september 2007
Trådstartare
#1
tja grabbar.. har lite frågor.. funderar bilköpet mellan en s40 t4 ( 00a och uppåt) samt en s60 t5.. sen ska steg 3 dit.. men så har bsr testat båda bilar och kommit fram till detta.....
------------------------------------------------------------------
            s60 t5 (01-04a)
km/h    vxl original Steg 2 (de har ej uppgifter för steg 3)
80-120   3    4.2       3.8
80-140   4    10.2     8.0
100-150 4     8.7      7.0

original  Steg 2 effekt 
260Hp       299Hp
353Nm      408Nm

"För steg 3 får man ut 319Hp / 427Nm"
vikt 1560kg

--------------------------------------------------------------------
               s40 t4 fas II
km/h     vxl  original Steg 2
80-120    3    4.4      3.6
80-140    4    8.9      7.5
100-150  4    7.7      6.5

original    Steg 2
200Hp     235Hp
300Nm    363Nm

"För steg 3 får man ut 259Hp / 383Nm"
1390 kg
--------------------------------------------------------------

Som ni ser så e T4an snabbare i acc...de skiller i 60hk och 44Nm så e t4an 170kg lättare...

ska man då satsa på en t4a när det gäller snabbhet???
och de kommer gå lite snabbare med steg 3.. som sagt de hadde ej uppgifter om steg 3....
tacksam för svar.....
Senast redigerat av sandzoo (24 september 2007)

Sandzoo i da house

643 Inlägg
24 september 2007
#2
jag säger med 99,9% säkerhet att S60 piskar S40 i alla lägen oavsett om det är orginal eller med steg 3 du ska trimma.


2 072 Inlägg
24 september 2007
Trådstartare
#3
ja kanske de men om du kollan på info så ser du att t4an är snabbare nästan 2 sek under
80-140kmh i 4an som orginal...
Senast redigerat av sandzoo (24 september 2007)

Sandzoo i da house

a.k.a aLan.
281 Inlägg
24 september 2007
#4
jag smiskar polarens v40 t4a 0 km/h - toppfart   (båda orginal)

11 Inlägg
25 september 2007
#5
sandzoo skrev:
ja kanske de men om du kollan på info så ser du att t4an är snabbare nästan 2 sek under
80-140kmh i 4an som orginal...

Båda bilarna har växellådor, därför är 80-140 på 4an helt irrelevant om det ska tävlas. Växlar båda bilarna ner till rätt växel äger S60T5 V40T4.

Sen att S60 är en mycket trevligare och mer välbygd bil gör inte saken sämre.
Senast redigerat av negative (26 september 2007)

424 Inlägg
26 september 2007
#6
Som övriga säger. S60 T5 hänger av S40in! Jag hänger av en T4:a med min C70 T5!

2 072 Inlägg
26 september 2007
Trådstartare
#7
negative skrev:
sandzoo skrev:
ja kanske de men om du kollan på info så ser du att t4an är snabbare nästan 2 sek under
80-140kmh i 4an som orginal...

Båda bilarna har växellådor, därför är 80-140 på 4an helt irrelevant om det ska tävlas. Växlar båda bilarna ner till rätt växel äger S60T5 V40T4.

Sen att S60 är en mycket trevligare och mer välbygd bil gör inte saken sämre.

ja de va ju de jag tänkte me.. men jag ej kört mot en t5a eller överhuvudtaget kört en t5a.. därför ville jag ha tipps utav är.. som har de bilar.. big_smile tack för tipps...

nån som vet hur en t4a med steg 3 går?

(sant att t5a steg3 tar en M3a.. såg de på video här på garaget???? )

Sandzoo i da house

11 Inlägg
26 september 2007
#8
sandzoo skrev:
negative skrev:
sandzoo skrev:
ja kanske de men om du kollan på info så ser du att t4an är snabbare nästan 2 sek under
80-140kmh i 4an som orginal...

Båda bilarna har växellådor, därför är 80-140 på 4an helt irrelevant om det ska tävlas. Växlar båda bilarna ner till rätt växel äger S60T5 V40T4.

Sen att S60 är en mycket trevligare och mer välbygd bil gör inte saken sämre.

ja de va ju de jag tänkte me.. men jag ej kört mot en t5a eller överhuvudtaget kört en t5a.. därför ville jag ha tipps utav är.. som har de bilar.. big_smile tack för tipps...

nån som vet hur en t4a med steg 3 går?

(sant att t5a steg3 tar en M3a.. såg de på video här på garaget???? )

Den S60in är en 05a ,-05an har större turbo orginal än din. + att bilen i filmen har större intercooler och spridare också.
Senast redigerat av negative (26 september 2007)

66 Inlägg
26 september 2007
#9
se bara till att du klarar av att hantera alla hästar innan du köper nått!


2 072 Inlägg
26 september 2007
Trådstartare
#10
pfa skrev:
se bara till att du klarar av att hantera alla hästar innan du köper nått!

hehe.. för hantering av hästar behöver jag ej oroa mig big_smile tack ändå...

Sandzoo i da house

puff
26 september 2007
#11
T5 01-04 har väl 250hk orginal?
Sen 04 och nyare har 260?

115 Inlägg
26 september 2007
#12
och om du byter S/V40 nerväxlade låda (M56L) mot S60/v70 ins låda (M56H) så blir nog resultatet annolunda på de lägre växlarna smile
Senast redigerat av mecamartin (26 september 2007)

2 072 Inlägg
27 september 2007
Trådstartare
#13
mecamartin skrev:
och om du byter S/V40 nerväxlade låda (M56L) mot S60/v70 ins låda (M56H) så blir nog resultatet annolunda på de lägre växlarna smile

e de nån spec moddel som har den lådan..
vilken årsmoddel ska man sattsa på T4an.. som ska chippas med steg 3...
de e mycket snack om 98an att man ska inte ha den.. sen e de 00an.. o sen 01an.. blir förvirrad..

tacksam för hjälp

Sandzoo i da house

4 822 Inlägg
27 september 2007
#14
Ska du köpa en S40 så köp en fas 2

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

2 072 Inlägg
28 september 2007
Trådstartare
#15
Christian S skrev:
Ska du köpa en S40 så köp en fas 2

japp har hört mycket att man ska köpa en fas 2a.. men hur vet man vilket fas de e.. i  varje årsmoddel??

de e inte många som skriver att de e fas 1 eller 2...

Sandzoo i da house

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
28 september 2007
#16
sandzoo skrev:
Christian S skrev:
Ska du köpa en S40 så köp en fas 2

japp har hört mycket att man ska köpa en fas 2a.. men hur vet man vilket fas de e.. i  varje årsmoddel??

de e inte många som skriver att de e fas 1 eller 2...

Årsmodell.

Fas 2 kom år -01. Innan dess är det fas 1.

Rätta mig om jag har fel smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

4 822 Inlägg
28 september 2007
#17
Japp, eller from vecka 20 2000 om man ska vara exakt enligt http://www.volvocars.se/NR/rdonlyres/95 … 4_SV40.pdf men det är årsmodell 01
Man ser tydligt om det är en fas 1 eller 2 då dom har olika kofångare.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

167 Inlägg
28 september 2007
#18
sandzoo skrev:
(sant att t5a steg3 tar en M3a.. såg de på video här på garaget???? )

Det har debatterats ganska mkt på autopower.se. Vad jag minns handlade om en S60 T5 steg 5 eller 6 som skulle motsvara en steg 3 i någon annan årsmodell. Kommer faktiskt inte ihåg vad de kom fram till och det var folk där som hade ägt båda två. Har själv svårt för att tro det då en Porsche 944 Turbo med lite småtrim (får en effekt på 320-330hk) gör jämnt skägg med en M3 e46 SMG. Nu vet jag inte vad en T5:a väger men det känns spontant som att 944:an har vikten och lågt luftmotstånd på sin sida.


424 Inlägg
28 september 2007
#19
Overmann skrev:
Det har debatterats ganska mkt på autopower.se. Vad jag minns handlade om en S60 T5 steg 5 eller 6 som skulle motsvara en steg 3 i någon annan årsmodell. Kommer faktiskt inte ihåg vad de kom fram till och det var folk där som hade ägt båda två. Har själv svårt för att tro det då en Porsche 944 Turbo med lite småtrim (får en effekt på 320-330hk) gör jämnt skägg med en M3 e46 SMG. Nu vet jag inte vad en T5:a väger men det känns spontant som att 944:an har vikten och lågt luftmotstånd på sin sida.

Klart att det blir mycket snack på autopower! En VOLVO förnedrade en av BMWs västingar. lol Det är mycket snack om vad som är gjort. Det jag har hört är T5 med chip, avgas och spridare. Borde ge runt 310hk.....

Nån skrev att det var en 05. Stämmer inte!

167 Inlägg
28 september 2007
#20
C70 skrev:
Klart att det blir mycket snack på autopower! En VOLVO förnedrade en av BMWs västingar. lol Det är mycket snack om vad som är gjort. Det jag har hört är T5 med chip, avgas och spridare. Borde ge runt 310hk.....

Nån skrev att det var en 05. Stämmer inte!

Visst är det mkt snack på autopower men jag vet att en småtrimmad 944 turbo går jämt med en M3 e46 SMG och då har jag svårt att se hur en S60 med färre hästar, mer vikt och högre cv-värde kan matcha det.



Sök