2994
Sök

Chipa eller inte ???!!

Meister
6 763 Inlägg
16 november 2007
#21
Du kommer inte att märka någon effekt skillnad. Möjligtvis psykiskt. Soppaförbrukningen går ner men det är med så lite att du får åka ett par varv runt jorden innan det lönar sig


Thorssa
17 november 2007
#22
Jag chippade min BMW 323i -96 hos It´s Fun mest för att testa om det blev någon skillnad. Jag märkte en liten skillnad på högre varv, den blev mer varvvillig. Men inget jag skulle lägga pengar på igen. Förbrukningen sjönk med ca. 0,5 dl/mil.

Dorifto King Peedi Balerado
386 Inlägg
17 november 2007
#23
www.peugeot-sport-club.com/forum


Att chiptrimma en 206 gti och hoppas på 17hk bara att fortsätta drömma.
Det som ofta  händer är att varvstoppet flyttas då kan du dra längre på växlarna vilket resulterar i att accet förbättras lite.

Lägg dom pengarna på annat.

Peder DailyFresh

361 Inlägg
19 november 2007
Trådstartare
#24
känns som det är bättre och satsa på att byta grenrör elr  skaffa öppet luftfilter.. men jag vill ha nått som verkligen är bra:(  inget som pajja motorn bara...  nått dyrare e velkl å satsa på ..frågan är bara vad...?


Dorifto King Peedi Balerado
386 Inlägg
19 november 2007
#25
extraktorgrenrör,filter,avgas,porta. Då kommer den gå gött.

Peder DailyFresh

654 Inlägg
19 november 2007
#26
Pporta är rätt onödig kostnad iom att toppen måste av då också..Bättre isf att vänta med det tills kammar,komp ska upp så tar man det i samma vända och sparar några kr då samtidigt.

Satsa på: Helsys avgas (2,25"/2,5"),fullflödes katt (beorende på hur bra/dålig flödet är i org katten),Panel filter/Cold air intake filter sats (sist nämnda ger mest effekt),grenrör (tex  ett: 4-2-1 rör för gämnare fördelning över hela registret).

med detta bör du få en del sköna och märkbara hästar + vrid..Svårt att svara på hur många osv..Men säg 15-30hk beroende på hur Peugot motorerna svarar på dessa mods osv.
Kostnad: 5000-15000kr beroende på nytt/beg/klipp.


Vill man va riktigt petig så gör man en mappning på motorn efter dessa mods och kombinerar det med V-power.Går säkert att känna lite HK till och framför allt optimera motorn för dessa mods.

863 Inlägg
19 november 2007
#27
Vadå märker inte skillnad på en sugmotor? Körde Kadetten hela sommaren med en Chippad C20XE arg som fasen smile Köpte sen Astran med en original C20XE och trodde de var nåt fel på motorn då den va så SLÖ!! Skaffade fram ett chip som jag satt in i Astran och den blev ARG den med! Stor skillnad med Chip på sugmotor!! big_smile Helt klart värt! Fick en ny motor! big_smile

Stöttad av: NYMEK. Pulverline. Ursviken Technology. Autodelar. RisEtrade. MECA. MABI Hyrbilar. Gulf Skellefteå. Skellefteå Bil. Skellefteå Reklam. JBW Färg & Kem. OKQ8 Klemensnäs. LAHEGA. LAITIS.
Följ Golfens renovering! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209892

654 Inlägg
19 november 2007
#28
Allås visst märker du att motorn går lite bättre..Men kostnaden för en chipning är i mina ögon inte ekonomisk försvarbar iom att den effekten man får som gör att bilen går så jäkla mycket grymmare m,m efter många ggr är en psykisk effekt man får.(men lite lite märker man JA).

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 november 2007
#29
Ryggraden är kännslig som tusan, man märker minsta lilla. Skruvade på en 245:a, ställde tändning, K-kam mm verifierade effektvinsten med G-tech och man märker väldigt små skillnader.   Det är det Sug-chipparna tjänar pengar på.  Man tvivlar inte en sekund på att man får dedär 20hästarna, sen att bänken säger 5hk är ju en annan femma för då har man redan betalt för chippet...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
19 november 2007
#30
Hej! Kan ju rekommendera tråden jag Sharky och Holme skrivit, http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=50493

Står "en del" om hur man kan trimma en sugmotor som du har...

Nackdelen är att man behöver ha en bra inkomst för att få ut mkt effekt...


191 Inlägg
20 november 2007
#31
På en sugmotor, kan man verkligen förvänta sig 10% effektökning av endast chip? Tillverkarna lovar i princip detta

E30 325 Rösta gärna...

BMW-328I
20 november 2007
#32
Foddaren skrev:
På en sugmotor, kan man verkligen förvänta sig 10% effektökning av endast chip? Tillverkarna lovar i princip detta

Tro inte för mycket.

128 Inlägg
20 november 2007
#33
Ang luftfiltert så kom ihåg att du får vad du betalar för.
Köp inte Micros autostyle sportfilter för 199kr utan lägg hellre ner en slant på det, Annars kanske det kommer att bita dig i r*ven med tiden smile

191 Inlägg
20 november 2007
#34
BMW-328I skrev:
Foddaren skrev:
På en sugmotor, kan man verkligen förvänta sig 10% effektökning av endast chip? Tillverkarna lovar i princip detta

Tro inte för mycket.

Jag tror ingenting, det är därför jag frågar

E30 325 Rösta gärna...

654 Inlägg
21 november 2007
#35
Dessa 10% kan normalt gämföras till en N/A motor med tex: 6cyl och volym kring 3L+.
Då kan det börja närma sig sanningen.
Verkligheten ligger nog närmare ett snitt kring: 5-20% helt beroende på motor typ (volym,cyl osv osv).
Dagens industri vad gäller chipning/flashning är ungefär att gämföra med effekt kriget som råder inom slutstegs branschen...Ju högre siffror..desto mer köper kunder per automatik.
Senast redigerat av Blida (21 november 2007)

361 Inlägg
18 januari 2008
Trådstartare
#36
Nu har jag  börjat kolla igen!
Nu säger dom jag pratat med 20hk  och 200nm någonting vare ...

men tror aldrig det är sanna siffror för en sugmotor..

ska man tanka med 96oktan alltid med chip eller ? ? dom skrev de iaf tongue

kanske onödit å beskosta men 2000:-  är frästande..


184 Inlägg
19 januari 2008
#37
tanka 96 oktan ? bruka väl endå vara 98 oktan man bruka rekomendera?


Sök