2800
Sök

Hur ska man koppla kondensatorer och hur många? Koppla Extra Batt.?

679 Inlägg
25 september 2007
Trådstartare
Jag har en funderin på vart och hur många kondensatorer man skulle behöva...tänkte koppla in 3-4 slutsteg om det räcker men en stor eller om man måste ha flera...

och sen en fråga till:

Om man vill koppla in ett extra batteri hur bör det kopplas för att de ska få laddning?
Serie- eller parlellkopplas?

21 761 Inlägg
25 september 2007
En bil har normalt sett 12V elsystem, batteriet är normalt sett på 12V. Man använder sig alltid av parallellkoppling när flera 12V batterier ska kopplas ihop i en bil med 12V elsystem. Om man seriekopplar två 12V batterier så blir spänningen 24V, då förstörs elektroniken.

För att det extra batteriet ska få laddning så parallellkopplar du alltså ihop båda batterierna och sätter en säkring vid vardera batteri för att skydda mot kabelbrand vid tex kortslutning. Om du inte vill att det främre batteriet ska kunna dras ur när du spelar med motorn avslagen, så monterar du ett skiljerelä.

Vilka slutsteg har du tänkt sätta dit och hur många Ohm kommer de att belastas med?
Hur stor generator har du?

666 Inlägg
26 september 2007
En kondensator på 1fahrad räcker till ca 1000 rms watt på steget

42 Inlägg
28 september 2007
silverbird skrev:
En kondensator på 1fahrad räcker till ca 1000 rms watt på steget

Jag fick köra två i min!!

10 287 Inlägg
28 september 2007
För att en konding skall göra någon nytta så skall den sitta så när stegets strömanslutningar som möjligt, dvs vill man ha konding på två steg - så blir det lämpligen två kondingar.

Försök dock inte avhjälpa problem med dålig batterispänning eller blinkand lampor med kondingar eftersom sådana problem tyder på för lite tillgänglig energi i systemet, dvs för klen generator / för klent batteri.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

42 Inlägg
28 september 2007
Sharky skrev:
För att en konding skall göra någon nytta så skall den sitta så när stegets strömanslutningar som möjligt, dvs vill man ha konding på två steg - så blir det lämpligen två kondingar.

Försök dock inte avhjälpa problem med dålig batterispänning eller blinkand lampor med kondingar eftersom sådana problem tyder på för lite tillgänglig energi i systemet, dvs för klen generator / för klent batteri.

/Göran

JaPP!  Båda mina satte jag direkt intill stegen, tom snyggt...tycker jag ler !!

trucken
563 Inlägg
28 september 2007
batterier före kondingar! beroende på vilka steg du lägger in så hade jag nog sagt 2 st extra batterier. sjunker spänningen(volt)blir stegen varma o brinner. lägg en 35mm"kabel emmellan batterierna och SÄKRA AV!!!!!

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)

Sök