2980
Sök

köpråd volvo 855

micke855
26 september 2007
Trådstartare
#1
hej
ska köpa en ny 855 o då blir det en t:5 tänkte ja mig.
Men dom finns väl med 2 olika motor alternantiv tänkte på italien import???

Så ska man satsa på en svensksåld eller import?

Sen va säger besiktingen om dump ventil o öppet filter o sånt???

tacksam för bra svar

Hojmek
748 Inlägg
26 september 2007
#2
ja, finns ju 2.3 och 2.0 liters motorer. Besiktat min med både dumpventil och öppetluftfilter, dom kikade länge på dumpen men sa inget =P

micke855
26 september 2007
Trådstartare
#3
okey
finns bägge alternativen både som svensksåld o import då???
Aha tänkte att det kan va bra o veta lite sånt.

Något speciellt o kolla efter på en turbo bil när man ska kolla på den innan
köp???

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
26 september 2007
#4
micke855 skrev:
okey
finns bägge alternativen både som svensksåld o import då???
Aha tänkte att det kan va bra o veta lite sånt.

Något speciellt o kolla efter på en turbo bil när man ska kolla på den innan
köp???

T5 2.0 finns inte som svensksåld och rekommenderas INTE att köpa. Anledningen till att 2.0:an finns är att italien har straffskatt på bilar som har motorer med över två liters slagvolym. Satsa på en B523T3 (dvs 2.3-litaren) i så fall. T3:an är väl den som sitter i 800-serien eller? Nån som kan svara på det?

MVH
David

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

4 824 Inlägg
26 september 2007
#5
Motorn heter B5234FT på 94 , 95-> Finns det även B5234T2 , T4 , T5

Kolla så det inte läcker olja från den bakre vevaxeltätningen alltså mellan motor och låda då det är rätt vanligt att dom läcker på 850 & X70.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
26 september 2007
#6
micke855 skrev:
ska köpa en ny 855 o då blir det en t:5 tänkte ja mig.
Men dom finns väl med 2 olika motor alternantiv tänkte på italien import???

Så ska man satsa på en svensksåld eller import?

Se till att ta 2,3-motorn och inte italiens 2,0-motor.
Annars är det inget du behöver oroa dig om med motorn sålänge den är servad.

Import väljer du själv. Jag köpte en importerad T5'a med 2,3-litersmotorn. Den kommer från nåt arabland så den är maxutrustad. Precis allt smile

Förutom motorn har 850 några svaga punkter. Framvagnen som är Volvos svaga länk bör man titta lite på. Inget dyrt att fixa men irriterande om nåt går sönder.

Vevaxeltätningen mellan motorn och lådan är en problempunkt. Bäst är om den är fixad så du slipper. Kostar pengar om du inte är lite händig själv.

Växellådor är en annan svag punkt i 850'n.
Vid 94 förbättrades den automatiska lådan i bilarna, och jag har för mig att dom manuella fick några förbättringar 95.
Annars finns ju R-kopplingar och sånt att sätta på om du vill ha lite bättre grejer wink

Det viktigaste med turbomotorn är att du kollar servicen. Om du lyfter på locket till motoroljan så ska den vara svart och inte grå.
Bilen får inte ryka blårök. Har du otur så har du ett turboras framför dig.
Annars kolla så att den laddar som den ska och inte tappar laddtryck.

Bara att fråga om det är nåt du undrar över smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

51 Inlägg
26 september 2007
#7
Inget fel på 2.0 motorerna... Slänger man på en större turbo och steg 3 chip med 3 tumsavgas på en 2.0:a och en 2.3:a så går inte 2.0:an mycket sämre... Folk är bara "rädda" för dom motorerna, dom går inte sönder lättare lr något sånt så det behöver du inte vara rädd för. Fördelen med import från t.ex. italien är att det finns ingen rost på bilarna. Med andra ord är det inga större problem att skruva med dom. Var ett halvt helvete att byta fjädrar på min bil som gått i sverige hela sitt liv jämnfört med en kompis s70 som var italien import... Kan själv tänka mig en import från något land där dom inte saltar pga av det big_smile

Volvo 854 GL -94 [Lillehammer No. 281] GLT utrustad + lite till :D

Japs :)
775 Inlägg
26 september 2007
#8
2.0l motorn är ju billigare i försäkring också men 2.3l är ju lite piggare.
Ja har en svensksåld 2.3l o ångrar mig inte en sek

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
26 september 2007
#9
kenny87 skrev:
Inget fel på 2.0 motorerna... Slänger man på en större turbo och steg 3 chip med 3 tumsavgas på en 2.0:a och en 2.3:a så går inte 2.0:an mycket sämre... Folk är bara "rädda" för dom motorerna, dom går inte sönder lättare lr något sånt så det behöver du inte vara rädd för. Fördelen med import från t.ex. italien är att det finns ingen rost på bilarna. Med andra ord är det inga större problem att skruva med dom. Var ett halvt helvete att byta fjädrar på min bil som gått i sverige hela sitt liv jämnfört med en kompis s70 som var italien import... Kan själv tänka mig en import från något land där dom inte saltar pga av det big_smile

Ja, det är just det. Antingen köper man en 2,0'a och byter turbo och grejer. Eller så köper man en 2,3'a. Vilken tror du man tjänar mest på? En turbo är inte direkt billig..

Men jag håller med dig om rosten. Min är från ett arabland. Iofs har den varit i Sverige ganska länge nu, men det är ingen rost alls på den.
Dessutom klagar jag inte över min extrautrustning wink

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Queen Of Hearts
1 300 Inlägg
26 september 2007
#10
Jag skulle helt vända riktning och leta efter en 854 ist, dem är hållbarare.

I do it my way

Fotograf
1 319 Inlägg
26 september 2007
#11
BadGirl_854T5 skrev:
Jag skulle helt vända riktning och leta efter en 854 ist, dem är hållbarare.

varför skulle dom vara hållbarare? det är samma bil men inte kombi bara ju

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

Queen Of Hearts
1 300 Inlägg
26 september 2007
#12
fredda_king skrev:
BadGirl_854T5 skrev:
Jag skulle helt vända riktning och leta efter en 854 ist, dem är hållbarare.

varför skulle dom vara hållbarare? det är samma bil men inte kombi bara ju

Det kan jag garantera att dem är.

När jag var inne och besiktigade en Cadillac så hittade jag en bok som man kunde köpa där inne, och i den boken var det med olika bil modeller och så, tex 854 och 855.

Där stod det tex
Vevstakar hur hållbara dem var och så.

Och det var liksom röda prickar på det som var sämre och ofta gick sönder, 855 hade X antal flera röda prickar än 854.

Det är sant, många som inte tror mig, önskar att jag hade köpt den boken =P

Men kanske åker dit en dag och köper den, för den kan ju vara bra att ha om man ska byta bil och vill veta hur hållbar den är.

I do it my way

Fotograf
1 319 Inlägg
26 september 2007
#13
okej.. men det är ju samma motorer så verkar ju konstigt. dom har samma artikelnummer å så vet inte om jag vill tro på det.. smile sen så den boken är helt och hållet baserad på underkända bilar på bilprovningen och vad som är typsika fel..

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

Queen Of Hearts
1 300 Inlägg
26 september 2007
#14
fredda_king skrev:
okej.. men det är ju samma motorer så verkar ju konstigt. dom har samma artikelnummer å så vet inte om jag vill tro på det.. smile sen så den boken är helt och hållet baserad på underkända bilar på bilprovningen och vad som är typsika fel..

Ja, men inte motorn bara utan hela chassit. Hela bilen.

Nej nej, inte underkända bilar utan sådant som brukar ge sig på bilar m.m.


Yeah yeah, tro på det eller inte det var det jag såg och läste iaf.

Ha det.

I do it my way

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
26 september 2007
#15
BadGirl_854T5 skrev:
När jag var inne och besiktigade en Cadillac så hittade jag en bok som man kunde köpa där inne, och i den boken var det med olika bil modeller och så, tex 854 och 855.

Där stod det tex
Vevstakar hur hållbara dem var och så.

Och det var liksom röda prickar på det som var sämre och ofta gick sönder, 855 hade X antal flera röda prickar än 854.

Det är sant, många som inte tror mig, önskar att jag hade köpt den boken =P

Men kanske åker dit en dag och köper den, för den kan ju vara bra att ha om man ska byta bil och vill veta hur hållbar den är.

Enda jag kommer på som skulle kunna göra 855'an sämre än 854 är att den är lite tyngre, vilket också ger lite mer balastning på upphängning m.m.

Men det är exakt samma motor och låda i bilarna, så det tror jag inte riktigt på.
Skulle vara slumpen då..

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Queen Of Hearts
1 300 Inlägg
26 september 2007
#16
John87 skrev:
BadGirl_854T5 skrev:
När jag var inne och besiktigade en Cadillac så hittade jag en bok som man kunde köpa där inne, och i den boken var det med olika bil modeller och så, tex 854 och 855.

Där stod det tex
Vevstakar hur hållbara dem var och så.

Och det var liksom röda prickar på det som var sämre och ofta gick sönder, 855 hade X antal flera röda prickar än 854.

Det är sant, många som inte tror mig, önskar att jag hade köpt den boken =P

Men kanske åker dit en dag och köper den, för den kan ju vara bra att ha om man ska byta bil och vill veta hur hållbar den är.

Enda jag kommer på som skulle kunna göra 855'an sämre än 854 är att den är lite tyngre, vilket också ger lite mer balastning på upphängning m.m.

Men det är exakt samma motor och låda i bilarna, så det tror jag inte riktigt på.
Skulle vara slumpen då..

Gah! Omg. Orka förklara för dem som ändå inte vill fatta...

I do it my way

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
26 september 2007
#17
BadGirl_854T5 skrev:
Gah! Omg. Orka förklara för dem som ändå inte vill fatta...

"Jag läste nånstans att X va bättre än Y."
Det räcker inte riktigt som förklaring.

Ditt påstående verkade ologiskt. Är du förvånad över att man ville ha lite fakta över ifall det stämmer eller inte?

Släng fram nåt som håller och jag ställer mig gärna på din sida av detta.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Queen Of Hearts
1 300 Inlägg
26 september 2007
#18
John87 skrev:
BadGirl_854T5 skrev:
Gah! Omg. Orka förklara för dem som ändå inte vill fatta...

"Jag läste nånstans att X va bättre än Y."
Det räcker inte riktigt som förklaring.

Ditt påstående verkade ologiskt. Är du förvånad över att man ville ha lite fakta över ifall det stämmer eller inte?

Släng fram nåt som håller och jag ställer mig gärna på din sida av detta.

Men räcker det inte med att jag läste och såg att röda prickar var dåliga och att jag såg då i tabellen att 855 hade flera röda prickar än 854?

Och sen vad det just var som var sämre det kommer jag faktiskt inte ihåg. Var ngra månader sedan jag såg detta.



Och sen får ni ju tro på mig eller inte det gör ni som ni vill, men jag såg ju vad jag såg/ läste.


Mera än detta kan jag inte skriva just nu.


Handlar inte om att jag vill att någon ska ställa sig på min sida. Jag skrev bara vad jag vet och har läst.


Kan även påpeka att jag är ingen som häver ur mig massa skit utan att veta att det ä'r som jag säger.

I do it my way

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
26 september 2007
#19
BadGirl_854T5 skrev:
Men räcker det inte med att jag läste och såg att röda prickar var dåliga och att jag såg då i tabellen att 855 hade flera röda prickar än 854?

Och sen vad det just var som var sämre det kommer jag faktiskt inte ihåg. Var ngra månader sedan jag såg detta.



Och sen får ni ju tro på mig eller inte det gör ni som ni vill, men jag såg ju vad jag såg/ läste.


Mera än detta kan jag inte skriva just nu.


Handlar inte om att jag vill att någon ska ställa sig på min sida. Jag skrev bara vad jag vet och har läst.


Kan även påpeka att jag är ingen som häver ur mig massa skit utan att veta att det ä'r som jag säger.

Långa inlägg du skriver, blir jobbigt att redigera tongue

Eftersom du inte kommer ihåg så noga vad du läste, vet du om det var samma årsmodell?
Jag vet att både 854 och 855 har precis samma svaga punkter, varav många av dom är saker Volvo aldrig har varit duktiga på.
Tittade på detta när jag skulle köpa min bil, så jag är lite insatt i "problemområden" i dessa bilar.

Tyvärr finns inte kombi med på bilprovningens lista. De visar bara sedaner när man ska se statistik för Volvo 850. (Modellen heter 850, oavsett kombi eller sedan. Karossen sen kan heta antingen 854 eller 855.)

Köp du den boken och visa vad det står. Eller hitta den informationen på nätet.
Jag kollade på bilprovningens hemsida men som sagt finns bara sedan med i den listan.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Queen Of Hearts
1 300 Inlägg
26 september 2007
#20
John87 skrev:
BadGirl_854T5 skrev:
Men räcker det inte med att jag läste och såg att röda prickar var dåliga och att jag såg då i tabellen att 855 hade flera röda prickar än 854?

Och sen vad det just var som var sämre det kommer jag faktiskt inte ihåg. Var ngra månader sedan jag såg detta.



Och sen får ni ju tro på mig eller inte det gör ni som ni vill, men jag såg ju vad jag såg/ läste.


Mera än detta kan jag inte skriva just nu.


Handlar inte om att jag vill att någon ska ställa sig på min sida. Jag skrev bara vad jag vet och har läst.


Kan även påpeka att jag är ingen som häver ur mig massa skit utan att veta att det ä'r som jag säger.

Långa inlägg du skriver, blir jobbigt att redigera tongue

Eftersom du inte kommer ihåg så noga vad du läste, vet du om det var samma årsmodell?
Jag vet att både 854 och 855 har precis samma svaga punkter, varav många av dom är saker Volvo aldrig har varit duktiga på.
Tittade på detta när jag skulle köpa min bil, så jag är lite insatt i "problemområden" i dessa bilar.

Tyvärr finns inte kombi med på bilprovningens lista. De visar bara sedaner när man ska se statistik för Volvo 850. (Modellen heter 850, oavsett kombi eller sedan. Karossen sen kan heta antingen 854 eller 855.)

Köp du den boken och visa vad det står. Eller hitta den informationen på nätet.
Jag kollade på bilprovningens hemsida men som sagt finns bara sedan med i den listan.

Ja, man får anstränga sig för mig vet du ;P

Jag antar att dem jämförde samma årsmod annars vore det ju wierd.

Ja, jag vet att dem heter 850.

Det är inte någon jäkla lista, det är en bok med hårde pärmar, du vet en vanliga jäkla bok.

Ja, men kommer du hit då när jag köpt den också då eller..?

som sagt, det är ingen lista...




Jävligt sugen att åka ca 4 mil för att glo och köpa den boken nu. Ha ha! =P

I do it my way


Sök