1869
Sök

Motorn startar inte, startmotor/batteri dött? Passat -90

14 Inlägg
26 september 2007
Trådstartare
#1
Hej!

Jag, eller min mor, är en olycklig ägare till en vw passat -90, eller just nu har jag blivit ganska olycklig i alla fall eftersom den inte startar.

Jag kan dra historian om bilen från början. För cirka en vecka sen hade jag glömt lysena på på bilen så vi var tvugna att starta den mha startkablar, jag hade inget batteri alls kvar då klocka och allting var dött. Då använde vi min flickväns pappas bil och den startade fint. Jag satte batteriet på laddning under natten, dock vet jag inte hur pass bra laddaren är (den är gammal och sliten). Bilen gick i alla fall bra och hade inga problem att starta.

Nu cirka en vecka senare (igår) när jag skulle åka hem ifrån jobbet så startade bilen inte alls. Nu hade jag dock batteri till lysen, klockan, centrallåset osv. När jag vred på nyckeln hände ingenting alls i princip, startmotorn gjorde inte ens ett försök till att starta förutom att den klickade. Jag lånade våran jobbil tillfälligt och försökte få igång den med startkablar men det hände ingenting nu heller.

Idag när jag kom till jobbet satte jag bilen på laddning med en ny laddare som vi hade på jobbet, den fick stå på i några timmar (stod att batteriet var fullt) och jag fick lite tips av en som har rätt bra koll på bilar. Han trodde först att jag hade dålig kontakt på polerna, jag tvättade och slipade lite men det gav inget resultat. Vi mätte spänningen på batteriet och utan att göra någonting hade jag 12v, när jag vred på tändningen gick spänningen ner på 5v vilket han hävade att det var alldeles för lite. Hans råd var då att jag skulle köpa ett nytt batteri, han hade nämligen haft i princip exakt samma fel på hans mustang, den gick inte att starta med startkablar heller utan behövde ett nytt batteri.

När jag slutade jobbet idag så boxerade vi ingång bilen och den gick, efter att ha kört några minuter stängde jag av den och den var åter död igen.

Min fråga är, tror ni det är batteriet som måste bytas eller är det något annat? Startmotorn byttes på verkstad för bara 6 månader sedan så den borde ju vara shysst. Ifall det är batteriet som är dåligt, borde inte startmotorn ge någon respons när man vrider på nyckeln med och utan startkablar?

Väldigt tacksam för hjälp!

buffys
26 september 2007
#2
går batterispänningen ner till 5v vid belastning är det ju kass! byt batteri så blir det nog livat!

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
26 september 2007
#3
den borde gå å starta med startkablar även om batteriet är dött.. hadde ni tillräckligt grova startkablar och att det andra batteriet var friskt?

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

buffys
26 september 2007
#4
ToTTeN skrev:
den borde gå å starta med startkablar även om batteriet är dött.. hadde ni tillräckligt grova startkablar och att det andra batteriet var friskt?

Inte säkert, beror på om de blivit kortis imellan plattorna i batteriet, alt värme skador pga laddnind utan syra...

1 785 Inlägg
26 september 2007
#5
muchcup skrev:
Hej!

Jag, eller min mor, är en olycklig ägare till en vw passat -90, eller just nu har jag blivit ganska olycklig i alla fall eftersom den inte startar.

Jag kan dra historian om bilen från början. För cirka en vecka sen hade jag glömt lysena på på bilen så vi var tvugna att starta den mha startkablar, jag hade inget batteri alls kvar då klocka och allting var dött. Då använde vi min flickväns pappas bil och den startade fint. Jag satte batteriet på laddning under natten, dock vet jag inte hur pass bra laddaren är (den är gammal och sliten). Bilen gick i alla fall bra och hade inga problem att starta.

Nu cirka en vecka senare (igår) när jag skulle åka hem ifrån jobbet så startade bilen inte alls. Nu hade jag dock batteri till lysen, klockan, centrallåset osv. När jag vred på nyckeln hände ingenting alls i princip, startmotorn gjorde inte ens ett försök till att starta förutom att den klickade. Jag lånade våran jobbil tillfälligt och försökte få igång den med startkablar men det hände ingenting nu heller.

Idag när jag kom till jobbet satte jag bilen på laddning med en ny laddare som vi hade på jobbet, den fick stå på i några timmar (stod att batteriet var fullt) och jag fick lite tips av en som har rätt bra koll på bilar. Han trodde först att jag hade dålig kontakt på polerna, jag tvättade och slipade lite men det gav inget resultat. Vi mätte spänningen på batteriet och utan att göra någonting hade jag 12v, när jag vred på tändningen gick spänningen ner på 5v vilket han hävade att det var alldeles för lite. Hans råd var då att jag skulle köpa ett nytt batteri, han hade nämligen haft i princip exakt samma fel på hans mustang, den gick inte att starta med startkablar heller utan behövde ett nytt batteri.

När jag slutade jobbet idag så boxerade vi ingång bilen och den gick, efter att ha kört några minuter stängde jag av den och den var åter död igen.

Min fråga är, tror ni det är batteriet som måste bytas eller är det något annat? Startmotorn byttes på verkstad för bara 6 månader sedan så den borde ju vara shysst. Ifall det är batteriet som är dåligt, borde inte startmotorn ge någon respons när man vrider på nyckeln med och utan startkablar?

Väldigt tacksam för hjälp!

Om spänningen är 12v vilospänning är batteriet urladdat. Om det dessutom sjunker under 9volt när man drar på nyckeln är det utan chans att dra runt startmotorn.

Vanliga syra batterier tål inte djupurladdningar som ditt battrie fick vara med om, även ett nytt batteri kan bli knäckt av det.

Det du ska göra är att skaffa ett nytt batteri av god kvalite. Ej under 700kr. Kolla sedan att generatorn laddar mellan 14.0-14.4volt då är du helt säker på att laddningen fungerar som den ska.

En bra rutin för att inte missa stänga av belysningen är att ta för vana att stänga av alla förbrukare innan man stänger av motorn. Då glömmer man garanterat aldrig belysningen på. Bara ett lite extra tips...

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

14 Inlägg
26 september 2007
Trådstartare
#6
ToTTeN skrev:
den borde gå å starta med startkablar även om batteriet är dött.. hadde ni tillräckligt grova startkablar och att det andra batteriet var friskt?

På Mikro bildelar har dom ju två typer, det är den tunnaste varianten jag har. Jag köpte ett par nya förra veckan för att jag inte trodde att jag hade några, dom startade jag bilen med förra veckan. Sen efter att jag hade fått igång bilen lyckades jag hitta startkablar liggande i bilen... hur som helst, då gav jag bort dom nya kablarna till min svärfar och jag behöll mina gamla. Dom gamla kablarna jag har är jag ju då inte 100% på att dom är shyssta, dom har ju legat i ett antal år (säkert 5-10 år eller så) och dom är av den klenare typpen.

Jag har ingen koll på hus pass bra det andra batteriet var, det sitter i en bil ifrån runt 94, jag vet inte hur friskt det är men det funkar i den bilen i alla fall.

Så ni tror att det skulle hjälpa att köpa ett nytt batteri?

*edit* dbjanoz det där lät ju ändå ganska betryggande! Blir nog att ta en sväng till micro!
Senast redigerat av muchcup (26 september 2007)

736 Inlägg
26 september 2007
#7
Köp du ett nytt batteri ska du se att bilen funkar som ny! wink (Skulle påstå att det är lite onödigt att köpa ett dyrt batteri till en såpass gammal bil sväng förbi OKQ8 de brukar ha ok kvallitet)


21 761 Inlägg
26 september 2007
#8
De mindre startkablarna som man kan köpa på mackarna, 10mm2, de kan man kasta i soporna direkt. De funkar i sommartemperaturer och bara när man ska hjälpa en bil med bensinmotor, försöker man hjälpa en dieselbil så är det inte säkert att det går alls.

Dessutom brukar de kablarna vara väldigt korta så att man nästan får gnugga plåt med den andra bilen för att kablarna ska nå. Köp åtminstone 25mm2 kablar, dels når de betydligt bättre och dels kan man hjälpa även en dieselbil. Min åsikt.

14 Inlägg
28 september 2007
Trådstartare
#9
Köpte ett nytt batteri igår och satte i det idag, ett 62 Ah för 900kr på micro, helt utan resultat.. Och nu när det har varit monterat får man ju inte lämna tillbaka det. Vet ni hur pass noga dom är med det? Det är bara två små märken på varje pol ungefär.

Vad kan det vara för fel om det inte är batteriet då? Det klickar som sagt i startmotorn, men inte en antydan till att dra igång. Kan startmotorn ha gått sönder trots att den bara är 6 månader gammal?

Hur pass svårt är det att byta en startmotor? Klarar man det om man är rätt så okunnig om bilar? Har ju meckat en del med moppar, motocross och så. Det jag är orolig för är att det ska lossna drev och sådant bara, jag vet inte hur en startmotor är utformad.

Går det att lossa startmotorn och prova den när den inte är fastmonterad?

Har ni några tips? Det kanske inte alls är startmotorn som det är fel på utan något annat. Det finns inget relä eller så som är kopplat till startmotorn som kan ha pajjat?
Senast redigerat av muchcup (28 september 2007)

21 761 Inlägg
28 september 2007
#10
Nu när batteriet är nytt så bör du mäta polspänningen igen på batteriet när du vrider nyckeln i startläge för att se om spänningen sjunker eller inte.

14 Inlägg
29 september 2007
Trådstartare
#11
Drönirettab, får testa det när jag fått tag i en multimeter.

Ingen annan som har några tips?

143 Inlägg
29 september 2007
#12
Hej!   Som Drönirettab skriver, blir det intressant att mäta batterispänningen med nyckeln i startläge. I vanliga fall när startmotorn går, ska spänningen sjunka ett par volt. Om den sjunker kraftigt kan det vara kortslutning i startmotorkretsen. Om den inte sjunker alls, får inte ens solenoiden ström. Kolla att du får spänning på startmotorns tunna anslutning med nyckeln i startläge. Akta dig bara så att du inte kör över dig själv. Kolla jordkablar och den grova kabeln till startmotorn.

21 761 Inlägg
29 september 2007
#13
Som referens kan jag skriva hur mycket spänningen kan sjunka ner till vid körning av startmotor i 15 sekunder vid sommartemperaturer.

Volvo 240 med B230E och Tudor Maxxima batteri: ca 11,2V.

Ford Granada 2.8i V6 och Tudor Tec 68Ah batteri: ca 10,9V.

14 Inlägg
1 oktober 2007
Trådstartare
#14
Jag provade och mäta spänningen med nya batteriet idag, det började på 13 V och gick ner till runt 7 V, dock började det ryka lite smått om startmotorn när vi provade...

Jag meckade i alla fall bort den för att kolla hur den såg ut och när jag vred på drevet (så axeln med drevet på åkte ut några centimeter) trillade det ut småbitar (3x7mm) med något vitt som liknade porslin. Jag antar att det är något skydd som sitter i startmotorn? Kollade jag då ner i startmotorn såg det ut som det låg söndertrasat porslin och lite svarta smågrejer. Jag drar då slutsatsen att startmotorn har säckat ihop? Vi ska ringa till mecken som satte i den för ett halvår sedan och kolla ifall det är någon garanti på den, om inte annat måste man väl kunna få den renoverad för en billigare penning (än att köpa en ny!).

Reflektioner?

21 761 Inlägg
1 oktober 2007
#15
Ja, nu har du ju svart på vitt vad som är orsaken. Det där måste du få på garantin tycker jag, helt klart. Åtminstone om det var en ny startmotor.

14 Inlägg
2 oktober 2007
Trådstartare
#16
Skulle behöva ett snabbt svar nu!

Fick startmotorn utbytt och jag tänkte montera dit den nu, dock blev jag lite fundersam över en mässingfärgad "ring" som sitter på axeln, någon sådan satt inte på den gamla. Den satt fasttejpad förmodligen för att den inte skulle trilla av, den sitter ganska löst och det går att rörda den fram och tillbaka på axeln. Jag förmodar att den ska sitta där, men tror ni den gamla kan ligga kvar inne i motorn?

http://img233.imageshack.us/img233/1323/img0161oi8.jpg

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
2 oktober 2007
#17
där axeln går in i v-lådan så sitter den bussningen och styr axeln.. du kan försöka kolla hur den som sitter där ser ut för den är inge rolig att byta..


14 Inlägg
3 oktober 2007
Trådstartare
#18
g-man skrev:
där axeln går in i v-lådan så sitter den bussningen och styr axeln.. du kan försöka kolla hur den som sitter där ser ut för den är inge rolig att byta..

Försökte jag sätta in den med den på gick det inte, hålet blev då för litet. Jag vet inte om det är någon "Universal"-axel beroende på vad man har för diameter inne i motorn?


Sök