3400
Sök

Fjäderbenstag

10 287 Inlägg
1 november 2005
#21
Man vill ABSOLUT inte att en dragracingmotor i tex en top-fuel skall sitta fast med nån jäkla kedja eller nåt. Reglementerat är två M10 10.9 (3.8" grade 5).
Två M10 håller för hur jäkla mycket som helst. Gör ett test. Skruva in en M10 nånstans så att en bra bit sticker ut. Ställ er på utsticket. Gick bulten av?
Väger man 75kg (sugrör...) så har man belastat motsvarande 3000Nm på två M10 i ett korrekt motormontage.

Titta lite på dragracingkrascher. Vad är det som flyger iväg? Jo motorn, den SKA lossna för annars dör chauffören.

Kedja är raggarräjsing och inget annat.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

313 Inlägg
1 november 2005
#22
ville bara lägga till att jag blev lite fulliskratt när någon här sa att staget var för motorns skull...  Det är ju för att styva karossen...
Och att det skulle stoppa motorns vridning.. hehe..
Tänk om man har en V8 på ca 1000nm.. Motorfästerna "lossnar" vad i helvete skulle ett fjäderbensstag av alu säga till om?? hehe...


4 571 Inlägg
1 november 2005
#23
Fight_To_Valhall skrev:
ville bara lägga till att jag blev lite fulliskratt när någon här sa att staget var för motorns skull...  Det är ju för att styva karossen...
Och att det skulle stoppa motorns vridning.. hehe..
Tänk om man har en V8 på ca 1000nm.. Motorfästerna "lossnar" vad i helvete skulle ett fjäderbensstag av alu säga till om?? hehe...

jo precis min tanke!  fast jag skrev lite flummigt kanske =P



Sök