3059
Sök

Citroen C3, vad säger ni?

407 Inlägg
28 september 2007
Trådstartare
Funderar lite på att köpa en ny Citroen C3 1,6 HDI, någon som har erfarenhet av den bilen? Gillar inte franskt egentligen men det är hyfsat billig och drar lite vilket passar plånkan min för tillfället. 110 pollar går man inte direkt i taket av men den kan duga som pendlingsbil. Slänger man bara på en sänkningssats och ett par schysta fälgar så kan den nog se hyfsad ut. Ingen som vet om någon här på garaget har någon stylad C3:a?

De andra bilarna jag funderar på är Hyundai Getz och Skoda Fabia RS. Hjärnan säger Getzen eftersom den är riktigt billig i drift men 88 pollar och 170 i max hastighet känns lite för lite. Skodan säger hjärtat men den blir lite väl dyr för min smak om jag ska ha en nyare modell...

2 123 Inlägg
28 september 2007
Av dom 3 hade jag hellre åkt buss men det är ju min åsikt, skulle aldrig köpa varken Citroén eller Hyundai. Hört alldeles för mkt skit för att ens våga prova själv.
Skoda är ju en Vag men har aldrig vart så mkt för Skoda heller, tycker inte alls om designen på deras bilar, men är väl en smaksak.
Borde väl finnas andra små bilar som är snor billiga ?

820 Inlägg
28 september 2007
Vallås Locos skrev:
Funderar lite på att köpa en ny Citroen C3 1,6 HDI, någon som har erfarenhet av den bilen? Gillar inte franskt egentligen men det är hyfsat billig och drar lite vilket passar plånkan min för tillfället. 110 pollar går man inte direkt i taket av men den kan duga som pendlingsbil. Slänger man bara på en sänkningssats och ett par schysta fälgar så kan den nog se hyfsad ut. Ingen som vet om någon här på garaget har någon stylad C3:a?

De andra bilarna jag funderar på är Hyundai Getz och Skoda Fabia RS. Hjärnan säger Getzen eftersom den är riktigt billig i drift men 88 pollar och 170 i max hastighet känns lite för lite. Skodan säger hjärtat men den blir lite väl dyr för min smak om jag ska ha en nyare modell...

Är du medvete  om att det finns en hel på denna communityn för att kolla in alla andras bilar, söka på Märken, modeller, årsmodeller. med mera... wink

9 Inlägg
28 september 2007
Jag hade en C3 2007 men har lämnat tillbaka eländet, hade den på verkstad 4 gånger, det enda positiva var att den var billig. dock borde bensinförbrukningen vara något lägre än 0,68 eftersom jag körde mycket motorväg.
Den dåliga accelarationen var mitt största problem, ren trafikfara om man hamnar bakom en lastbil på motorvägen och försöker byta fil.
Jag fick alldeles för ofta motorstopp vid låga hastigheter.
Hade också mycket problem med att farthållare och fönsterhissar slutatde fungera ofta.
Det räckte att bilen stod oanvänd 2 dagar för att batterivarningslampan skulle börja lysa.
ACn tog minst 5 minuter innan det började komma kyla.
Jag gillar inte alls konstruktionen för där finns mycket döda vinklar, och det är mycket gluggar runt solskydden så man blir lätt bländad av solen.
Har också pratat med flera andra C3 ägare som haft liknande problem.

Jag hade en Skoda som hyrbil 1 vecka när C3an var på verkstad och den hade jag gärna behållt istället.

4 767 Inlägg
28 september 2007
Har ingen erfarenhet av just C3, men jag har en C4 som har fungerat klockrent, plockade ut den ny för 13 månader sedan och jag har kört ca 3200 problemfria mil sedan dess. smile

Mvh
Erick

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

Sök