3243
Sök

Ny turbo och IC

11 Inlägg
28 september 2007
Trådstartare
#1
Tjena!
Tänkte bara höra mig för lite, är det möjligt att utan allt för stora ingrepp byta IC och Turbo till en EVO 3 turbo från vanliga ltt på en SAAB 9-3 SE -99?
Vad bör jag tänka på när jag byter? osv. osv..
Glad för de flesta svar som ger mig lite mer kunskap inom ämnet smile

Tack på förhand


Evolution
1 627 Inlägg
28 september 2007
#2
du får ju  inte mer ladd för det och om det är en ltt chippa den först

Fäll ner pungen och landa

preem pump
836 Inlägg
28 september 2007
#3
sveninem skrev:
Tjena!
Tänkte bara höra mig för lite, är det möjligt att utan allt för stora ingrepp byta IC och Turbo till en EVO 3 turbo från vanliga ltt på en SAAB 9-3 SE -99?
Vad bör jag tänka på när jag byter? osv. osv..
Glad för de flesta svar som ger mig lite mer kunskap inom ämnet smile

Tack på förhand

som föregående talare sa så får du ju inte automatiskt mer häst för att du byter turbo osv osv
men om du uppgraderar så kan du ju mappa bilen idividuellt å få mer kräm än med original turbo och ic

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii

11 Inlägg
28 september 2007
Trådstartare
#4
Så för att få ut mer av en större turbo måste jag styra med chipp och mapning osv. ?


preem pump
836 Inlägg
28 september 2007
#5
sveninem skrev:
Så för att få ut mer av en större turbo måste jag styra med chipp och mapning osv. ?

för det första så måste du skaffa en magnetventil för att elektroniskt styra laddtrycket
original på en ltt som både du och jag har så går bilen på grund laddtryck
dvs att det styrs av den lilla membran dosan som sitter på turbon.
på den sitter en liten stång som öppnar ett spjäll i avgashuset när laddtrycket överstiger önskad nivå.
på en fulltryckare sittter det en så kallad magnet ventil som möjlig gör elektronisk styrning av laddtrycket.

den måste du alltså köpa.
det ingår som regel i alla trim kit som bsr, maptun speedparts sqr och alla seriösa firmor säljer.

men det räcker inte med att slänga på en as stor turbo och intercooler för du måste anpassa styrsystemet efter den nya hårdvaran.
där av ordet mappning
trim firman kopplar upp sig på din bils styrbox och ställer in den efter den nya hårdvaran
det finns ju färdiga kit till din bil som dom har knåpat ihop
har man mycket pengar så är maptun dom som går längst upp i registret

din nuvarande turbo hänger med till   265 Hk, 370 Nm enligt maptun.com men för att få ut den effekten så måste du byta till ett grövre avgas system och en annan katalysator med bättre flöde.

men det är klart siktar du högre än så så kanske turbon du beskrev passar dig bättre.
men tänk på att du kanske måste byta koppling till en som pallar mer vrid
och sen bör kanske bromsarna bytas oxå
Senast redigerat av mannen666666 (28 september 2007)

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii

preem pump
836 Inlägg
28 september 2007
#6
Steg 7 - 395 Hk, 450 Nm Saab 9-3 1998-02, 2.0t 154 Hk 99-00 




Pris: 71 410.00 SEK (inkl. moms) Steg 7 exkl. montering

Beställ 


Ingående komponenter:



Maptun Programvara

Magnetventil

Slangsats magnetventil

3" framrör för GTBB turboaggregat

Avgassystem halvsats

Sportluftfilter

Turboaggregat

Inloppsrör GTBB

Vatten-/oljerörsats GTBB

Aluminiumintercooler

slangsats (crossflow)Blå

Spridare

Bränslepump

3 bars MAP-sensor

SPEC Steg 3
deta är det värsta dom har men man måste ju börja nånstans
Senast redigerat av mannen666666 (28 september 2007)

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii


Sök