sveninem skrev:
Så för att få ut mer av en större turbo måste jag styra med chipp och mapning osv. ?
för det första så måste du skaffa en magnetventil för att elektroniskt styra laddtrycket
original på en ltt som både du och jag har så går bilen på grund laddtryck
dvs att det styrs av den lilla membran dosan som sitter på turbon.
på den sitter en liten stång som öppnar ett spjäll i avgashuset när laddtrycket överstiger önskad nivå.
på en fulltryckare sittter det en så kallad magnet ventil som möjlig gör elektronisk styrning av laddtrycket.
den måste du alltså köpa.
det ingår som regel i alla trim kit som bsr, maptun speedparts sqr och alla seriösa firmor säljer.
men det räcker inte med att slänga på en as stor turbo och intercooler för du måste anpassa styrsystemet efter den nya hårdvaran.
där av ordet mappning
trim firman kopplar upp sig på din bils styrbox och ställer in den efter den nya hårdvaran
det finns ju färdiga kit till din bil som dom har knåpat ihop
har man mycket pengar så är maptun dom som går längst upp i registret
din nuvarande turbo hänger med till 265 Hk, 370 Nm enligt maptun.com men för att få ut den effekten så måste du byta till ett grövre avgas system och en annan katalysator med bättre flöde.
men det är klart siktar du högre än så så kanske turbon du beskrev passar dig bättre.
men tänk på att du kanske måste byta koppling till en som pallar mer vrid
och sen bör kanske bromsarna bytas oxå