4624
Sök

Dåligt med värme i Sierran :/

Stålverksarbetare
372 Inlägg
28 september 2007
Trådstartare
#1
Tjo!

Jag har märkt att det är knappt någon värme alls i bilen...
Vet inte om värmen kommer från motorn och något rör är av eller om det sitter något "element" någonstans.

Någon som vet?


519 Inlägg
28 september 2007
#2
Det är ett värmepaket som sitter ihop med kylaren mm, har du vatten i kylaren så är allt helt där iaf.
Har du normal temp på motorn?

Stålverksarbetare
372 Inlägg
29 september 2007
Trådstartare
#3
Det är inget läckage från kylarvattnet. Ligger på en stadig nivå smile
Tempen har jag faktiskt inte en aning om då mätaren är kass hmm
Men även om jag har kört i ca 30min så kommer det inte mer värme för det.


539 Inlägg
29 september 2007
#4
MazterX skrev:
Det är inget läckage från kylarvattnet. Ligger på en stadig nivå smile
Tempen har jag faktiskt inte en aning om då mätaren är kass hmm
Men även om jag har kört i ca 30min så kommer det inte mer värme för det.

prova varva upp till 5-6.000 varv efter motorn har uppnått arbetstemperatur

160 Inlägg
29 september 2007
#5
Med störta sannolikhet termostaten, har liknande problem på våran extrabil, en Ford Scorpio. Tempen ligger på kall och värmen i kupén blir nästintill värdelös. Hade samma sak på en annan bil, en 205 GTi. Fick upp temperaturen endast om bilen stod på tomgång en längre tid men så fort man började åka så gick tempen ned i botten på kallt läge och värmen i kupén avtog. Bytte termostat då den gamla stod helt öppen hela tiden och efter det så var problemet bortblåst.

Stålverksarbetare
372 Inlägg
29 september 2007
Trådstartare
#6
Garic skrev:
prova varva upp till 5-6.000 varv efter motorn har uppnått arbetstemperatur

Hehe, en till av mätarna som är kazz tongue
Varken varv eller temp mätarna funkar...


Hellfire skrev:
Med störta sannolikhet termostaten, har liknande problem på våran extrabil, en Ford Scorpio. Tempen ligger på kall och värmen i kupén blir nästintill värdelös. Hade samma sak på en annan bil, en 205 GTi. Fick upp temperaturen endast om bilen stod på tomgång en längre tid men så fort man började åka så gick tempen ned i botten på kallt läge och värmen i kupén avtog. Bytte termostat då den gamla stod helt öppen hela tiden och efter det så var problemet bortblåst.

Är det mycke pill att byta? Vart sitter den? Är ingen topp mekaniker men ger mig gärna på att pilla smile


160 Inlägg
29 september 2007
#7
MazterX skrev:
Garic skrev:
prova varva upp till 5-6.000 varv efter motorn har uppnått arbetstemperatur

Hehe, en till av mätarna som är kazz tongue
Varken varv eller temp mätarna funkar...


Hellfire skrev:
Med störta sannolikhet termostaten, har liknande problem på våran extrabil, en Ford Scorpio. Tempen ligger på kall och värmen i kupén blir nästintill värdelös. Hade samma sak på en annan bil, en 205 GTi. Fick upp temperaturen endast om bilen stod på tomgång en längre tid men så fort man började åka så gick tempen ned i botten på kallt läge och värmen i kupén avtog. Bytte termostat då den gamla stod helt öppen hela tiden och efter det så var problemet bortblåst.

Är det mycke pill att byta? Vart sitter den? Är ingen topp mekaniker men ger mig gärna på att pilla smile

Kan inte svara på det då jag inte har bytt den på Forden, men det brukar inte vara någon invecklad historia.

155 Inlägg
29 september 2007
#8
Det är inga problem att byta termostaten.. Skulle oxå tro att det är termostaten som krabbar.

Jag vill inte skryta, men det är faktiskt jag som är Batman..

519 Inlägg
30 september 2007
#9
Vad är det för motor i den då? Lättare att svara på vart thermostaten sitter då...

586 Inlägg
30 september 2007
#10
Finns ingen kran som man kan mäta med infraröd vämemätare och se ifall det är samma temperatur in som ut?

Kan inte seierra alls, man en vild gissning?

Stålverksarbetare
372 Inlägg
30 september 2007
Trådstartare
#11
Fordofilen skrev:
Vad är det för motor i den då? Lättare att svara på vart thermostaten sitter då...

Det är V6an på 2,9liter som sitter i smile


21 761 Inlägg
30 september 2007
#12
På Granadans 2,8 liters motor så sitter termostathuset i nedre delen av vattenpumpen iaf, ganska lätt att komma åt.

519 Inlägg
30 september 2007
#13
Lika på 2,9an smile

Stålverksarbetare
372 Inlägg
30 september 2007
Trådstartare
#14
Okey, det tackar vi för smile
Någon som vet vad en termostat kan kosta? Köpa ny eller beg.?


Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
30 september 2007
#15
MazterX skrev:
Okey, det tackar vi för smile
Någon som vet vad en termostat kan kosta? Köpa ny eller beg.?

Ny termostat till en Volvo 740 kostade strax under 100kr. 79 eller nåt på biltema.
Kan inte vara mycket mer för en Sierra.

Inte värt att köpa en begagnad när de är så billiga nya tycker jag smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

21 761 Inlägg
30 september 2007
#16
69 spänn för både 87 och 92 graders termostat till Sierra hos Biltema, men då verkar det inte följa med en packning. Den kostar 16:-.
Senast redigerat av Drönirettab (30 september 2007)

Stålverksarbetare
372 Inlägg
30 september 2007
Trådstartare
#17
Okey. Vad är det för skillnad mellan 87 och 92 graders termostat?


160 Inlägg
1 oktober 2007
#18
MazterX skrev:
Okey. Vad är det för skillnad mellan 87 och 92 graders termostat?

Sommar och vintertermostat. Sommartermostaten öppnar vid 87 grader och vintertermostaten öppnar vid 92 grader. Innebörden av detta är att vintertermostaten ger effektivare värme i kupén då motorn hinner bli varmare innan termostaten öppnar.

Ford Racing
479 Inlägg
1 oktober 2007
#19
var försiktig med termostathuset. så det inte går sönder  roll
Senast redigerat av fordelvis (1 oktober 2007)

Ja Just!

Stålverksarbetare
372 Inlägg
5 oktober 2007
Trådstartare
#20
Jaha, så det jag ska ha är en 92 graders? smile
Är termostathuset ömtåligt?

Är det svårt att komma åt och byta och hur sitter den fast, med skruvar?
Senast redigerat av MazterX (5 oktober 2007)



Sök