Jag har märkt att det är knappt någon värme alls i bilen... Vet inte om värmen kommer från motorn och något rör är av eller om det sitter något "element" någonstans.
Det är inget läckage från kylarvattnet. Ligger på en stadig nivå Tempen har jag faktiskt inte en aning om då mätaren är kass Men även om jag har kört i ca 30min så kommer det inte mer värme för det.
Det är inget läckage från kylarvattnet. Ligger på en stadig nivå Tempen har jag faktiskt inte en aning om då mätaren är kass Men även om jag har kört i ca 30min så kommer det inte mer värme för det.
prova varva upp till 5-6.000 varv efter motorn har uppnått arbetstemperatur
Med störta sannolikhet termostaten, har liknande problem på våran extrabil, en Ford Scorpio. Tempen ligger på kall och värmen i kupén blir nästintill värdelös. Hade samma sak på en annan bil, en 205 GTi. Fick upp temperaturen endast om bilen stod på tomgång en längre tid men så fort man började åka så gick tempen ned i botten på kallt läge och värmen i kupén avtog. Bytte termostat då den gamla stod helt öppen hela tiden och efter det så var problemet bortblåst.
prova varva upp till 5-6.000 varv efter motorn har uppnått arbetstemperatur
Hehe, en till av mätarna som är kazz Varken varv eller temp mätarna funkar...
Hellfire skrev:
Med störta sannolikhet termostaten, har liknande problem på våran extrabil, en Ford Scorpio. Tempen ligger på kall och värmen i kupén blir nästintill värdelös. Hade samma sak på en annan bil, en 205 GTi. Fick upp temperaturen endast om bilen stod på tomgång en längre tid men så fort man började åka så gick tempen ned i botten på kallt läge och värmen i kupén avtog. Bytte termostat då den gamla stod helt öppen hela tiden och efter det så var problemet bortblåst.
Är det mycke pill att byta? Vart sitter den? Är ingen topp mekaniker men ger mig gärna på att pilla
prova varva upp till 5-6.000 varv efter motorn har uppnått arbetstemperatur
Hehe, en till av mätarna som är kazz Varken varv eller temp mätarna funkar...
Hellfire skrev:
Med störta sannolikhet termostaten, har liknande problem på våran extrabil, en Ford Scorpio. Tempen ligger på kall och värmen i kupén blir nästintill värdelös. Hade samma sak på en annan bil, en 205 GTi. Fick upp temperaturen endast om bilen stod på tomgång en längre tid men så fort man började åka så gick tempen ned i botten på kallt läge och värmen i kupén avtog. Bytte termostat då den gamla stod helt öppen hela tiden och efter det så var problemet bortblåst.
Är det mycke pill att byta? Vart sitter den? Är ingen topp mekaniker men ger mig gärna på att pilla
Kan inte svara på det då jag inte har bytt den på Forden, men det brukar inte vara någon invecklad historia.
Okey. Vad är det för skillnad mellan 87 och 92 graders termostat?
Sommar och vintertermostat. Sommartermostaten öppnar vid 87 grader och vintertermostaten öppnar vid 92 grader. Innebörden av detta är att vintertermostaten ger effektivare värme i kupén då motorn hinner bli varmare innan termostaten öppnar.