3270
Sök

"Herrejösses" intercooler på 200sx

208 Inlägg
26 oktober 2005
Trådstartare
#1
Ska byta ut den lilla bordsdamsugaren till orginalturbo som sitter i min bil(200sx s13). Ska även köpa lite annat kul, bla ny front.
För att de ska bli snyggt me nya fronten så fordras givetvis en frontmonterad intercooler.
MEN, kylarfan sitter ju där i nuläget, hur gör jag med den? jag menar, riva bort den o kasta den åt previsjåva är väl kanske inte de bästa för motorn? lär gå lite varmt då. Ska jag låta den sitta kvar och sätta intercoolern framför? eller ??

vettefan hur jag ska göra tongue

vet du? big_smile

272 Inlägg
26 oktober 2005
#2
Vet inte riktigt hur det ser ut i fronten på 200SX. Men jag har tagit bort min ac kylare och har fått plats med en ic som är 670x435x90mm i måtten smile Iofs har krockbalken fått stryka på foten lite.. Men du tar väl bort så mycket som du känner för och tror sig funka.

Projekt 900hk 2JZ-GTE
www.jleracing.se - Tuningdelar till ett bra pris

12 086 Inlägg
26 oktober 2005
#3
Du sätter ju intercoolern framför kylaren. Och dte finns gott om plats på en S13.

130 Inlägg
28 oktober 2005
#4
Annars kör du på front montering, ser både fräckare ut och kyler bättre. Fördelen med att sätta ic framför kylaren är väl att man slipper lägga ner någon energi på att fixa rätt vinklar osv på tryckrören.

-=//[b-6]\\=-

24 Inlägg
28 oktober 2005
#5
MM Va? det är vät det han menar?! Du sätter ju självklart IC framför kylaren...lite varmare kommer det ju att bli så klart.. men du sätter väl IC ett snäpp lägre än kylaren så du iaf får lite kalluft på överkanten på kylaren..
men du ska väl inte ha en herrejösses IC bara för att det är snyggt?! tänk på att du kommer få "kethup" och visst är det häftig... men risken är att du får vänta väldigt länge på "turboknuffen" och förmodligen så har bilen brevid dig vid rödljusen, lämnad dig i ett rökmoln medans du fortfarande väntar på att det ska sparka till...MVH


91 Inlägg
28 oktober 2005
#6
CLIFFIE skrev:
MM Va? det är vät det han menar?! Du sätter ju självklart IC framför kylaren...lite varmare kommer det ju att bli så klart.. men du sätter väl IC ett snäpp lägre än kylaren så du iaf får lite kalluft på överkanten på kylaren..
men du ska väl inte ha en herrejösses IC bara för att det är snyggt?! tänk på att du kommer få "kethup" och visst är det häftig... men risken är att du får vänta väldigt länge på "turboknuffen" och förmodligen så har bilen brevid dig vid rödljusen, lämnad dig i ett rökmoln medans du fortfarande väntar på att det ska sparka till...MVH

Kör själv med T25 orginalturbo och 1.1 i ladd på min S13 - har inte märkt någon färsämrad effekturva -snarare tvärt om. Min IC är 300x600x76 och jag har monterat den framför kylaren -satt som en smäck!
Senast redigerat av creatix (28 oktober 2005)


130 Inlägg
29 oktober 2005
#7
Har inte märkt av något direkt turbolag för att min IC sitter så. Det beror nog på vad man kör med för tum på rören till ic. Så här sitter min http://200sx.kicks-ass.net/__mm__/img434004ce14c00.jpg

Å andra sidan har jag ingen "herrejösses" intercooler heller för den delen, förstår inte riktigt vitsen med att ha en Ic som klarar av att kyla för 800hk när man har runt 200. Min Ic räcker för 450hk och jag har tänkt "vill" plocka ut runt 300hk.
Senast redigerat av MM (29 oktober 2005)

-=//[b-6]\\=-

91 Inlägg
29 oktober 2005
#8
Är det någon som faktiskt märkt boost-lag pga av för stor IC? Om man räknar lite överslagsmässigt på det så kommer man fram till att man borde behöva en rätt stor IC innan det spelar nån roll.

ca 1L/varv vid 4500RPM = 4500L/minut = 75L/sekund. Det är en väldigt stor IC om det går i 75 liter i den. Saab IC-n som många kör med är max på några få liter..

Även om 850*500*70-ICn vore till 50% luftkanaler så är det bara 15L. Tror att boost-laggen till följd av den IC:n blir ganska liten (tiondelar av en sekund, max).

(citerat från [avl])
Senast redigerat av creatix (29 oktober 2005)


208 Inlägg
30 oktober 2005
Trådstartare
#9
skoj me "kerreeffekt" i bilen ..
och de där med att vänta på laddet, de beror ju på hur mycket du gasar och hur fort du kliver av kopplingen i start. smile


CLIFFIE skrev:
MM Va? det är vät det han menar?! Du sätter ju självklart IC framför kylaren...lite varmare kommer det ju att bli så klart.. men du sätter väl IC ett snäpp lägre än kylaren så du iaf får lite kalluft på överkanten på kylaren..
men du ska väl inte ha en herrejösses IC bara för att det är snyggt?! tänk på att du kommer få "kethup" och visst är det häftig... men risken är att du får vänta väldigt länge på "turboknuffen" och förmodligen så har bilen brevid dig vid rödljusen, lämnad dig i ett rökmoln medans du fortfarande väntar på att det ska sparka till...MVH


Sök