3155
Sök

kvittrar evo6 dumpen?

539 Inlägg
29 september 2007
Trådstartare
som rubriken lyder "kvittrar evo6 dumpen?"

MVH

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
29 september 2007
Nej, finns ingen dump som kvittarar, det som folk tror är kvitter är egentligen wastegaten som låter.

Vill du ha kvitter kör med öppetfilter och helt utan dump.
Senast redigerat av NIzmO (29 september 2007)

- Time Attack -

7 120 Inlägg
29 september 2007
NIzmO skrev:
Nej, finns ingen dump som kvittarar, det som folk tror är kvitter är egentligen wastegaten som låter.

Vill du ha kvitter kör med öppetfilter och helt utan dump.

Vilket skadar turbon?

65 Inlägg
29 september 2007
NIzmO skrev:

Fel fel fel, HKS ssqv dumpventilen avger kvitterljud när den öppnar.. det kvittret du tänker på är om man kör utan dump så att luften inte dumpas ut utan slås sönder av turbinen i turbon vilket INTE är bra för turbon om du inte vill ha krökta turbinblad dvs!! Inget med wastegaten att göra..

Evo 6 dumpen kvittrar inte utan pyser mer.

/Mvh
Tobias

7 120 Inlägg
29 september 2007
Diskussionen om varför vissa kvittrar kan pågå i timmar. Vissa säger wg, andra säger ingen dump och öppet filter.
Hur fan ska det vara ?

Laddtrycks-narkoman. medlem nr: 82
426 Inlägg
29 september 2007
kolvdumpar kvittrar och membrandumpar pyser (över lag)

evo dumpen är en membrandump och pyser därför.
Senast redigerat av street (29 september 2007)

/Street

3 295 Inlägg
29 september 2007
nej.. nej.. kör du med trasig eller utan "dump" så kan du få ett kvitterljud pga att luften måste ut nånstans och då tar den vägen ut igenom turbon, alltså så är det luften som slår emot turbinbladen.. då blir det kvitter..

finns ingen "dumpventil" dom kvittrar.. då är liksom funktionen borta.. en "Dump" ska, så fort och effektivt som möjligt släppa ut det övertryck som finns i tryckrören vid gassläpp..

punkt slut.

MVH Johan

65 Inlägg
29 september 2007
Slave_joe : Dock finns det en dump som avger det karaktäriska kvitterljudet, hks ssqv.
Senast redigerat av TobyMontana (29 september 2007)

426 Inlägg
29 september 2007
TobyMontana skrev:
Slave_joe : Dock finns det en dump som avger det karaktäriska kvitterljudet, hks ssqv.

Läs mitt inlägg så fattar ni!!! FFS!!!mad

/Street

65 Inlägg
29 september 2007
street skrev:
TobyMontana skrev:

Har gjort det men det stämmer inte.. det är munstyckena i ssqv boven som ger kvittret, inte om det är kolv eller membran.
Senast redigerat av TobyMontana (29 september 2007)

3 295 Inlägg
29 september 2007
så.. varför gör inte min HKS SSQV (Ja det är en ÄKTA) det det då? den ger ifrån sig ett  fast and the furious ljud.. konstigt.. just det ja.. jag justerade min så den öppnade.. roll

dessutom så är inte evo en "Membrandump".. den är uppbyggd på samma sätt som ssqv.. har haft isär och kollat på dom flesta dumpar..

helt rätt.. det lilla munstycket gör en jävla skillnad!
Senast redigerat av Slave_joe (29 september 2007)

426 Inlägg
29 september 2007
TobyMontana skrev:
street skrev:
TobyMontana skrev:

Har gjort det men det stämmer inte.. det är munstyckena i ssqv boven som ger kvittret, inte om det är kolv eller membran.

jag skrev över lag. det finns undantag. men vissa förstår ju inte att olika dumpar ger olika ljud och att det är dumpar som kvittrar

/Street

426 Inlägg
29 september 2007
jag kör med org dumpen på min 9-3. öppet filter på den så låter det riktigt mysigt. (nej inte speedparts minifilter som är för litet) org dumpen klarar 2 bars tryck så den håller nog för mina 1.5 bar

/Street

Majestas
1 319 Inlägg
29 september 2007
Men som tillexempel Stian Pedersens svarta supra, den kvittrar ju ibland, betyder det att dumpen är för hårt ställd ??

Team VeboTrim

70 Inlägg
29 september 2007
http://youtube.com/watch?v=WgOWqv66ED0
Är det detta ljud som ni kallar kvitter i en hks ssqv? jag tycker mera att det "visslar"

http://youtube.com/watch?v=tXxpolXbVa4
Där kvittrar det enligt mig. tongue

3 295 Inlägg
29 september 2007
_MaCCe_ skrev:
Men som tillexempel Stian Pedersens svarta supra, den kvittrar ju ibland, betyder det att dumpen är för hårt ställd ??

eller att han helt enkelt kör utan.. vad vet jag, jag känner inte honom. det är ju liksom upp till var och en ifall man vill åka med en ventil som inte är rätt inställd..

mvh johan

70 Inlägg
29 september 2007
_MaCCe_ skrev:

Ja, eller så har han ingen. smile

7 120 Inlägg
29 september 2007
kalaas skrev:
Är det detta ljud som ni kallar kvitter i en hks ssqv? jag tycker mera att det "visslar"

Den sista lät gött smile

3 295 Inlägg
29 september 2007
kalaas skrev:

skitbra exempel.. det är ju kalas "Kalaas" !

en med dump och en utan/felinställd!

för övrigt så funkar EVO6 AV:n riktigt bra men har en tendens att småläcka litegrann vid lågt laddtryck.. testat flera likadana oberoende av varandra..
Senast redigerat av Slave_joe (29 september 2007)

654 Inlägg
29 september 2007
Har aldrig hört HKS SSQV kvittra.
Däremot har ja hört WG och diffar "kvittra".

Nån som kan förklara lite mer ingående vad det är som får en dump att avge kvitter istället för pyssss,pyyyyyyysssss,pppppppyyyyyyssssss?

Sök