Nej, finns ingen dump som kvittarar, det som folk tror är kvitter är egentligen wastegaten som låter.
Fel fel fel, HKS ssqv dumpventilen avger kvitterljud när den öppnar.. det kvittret du tänker på är om man kör utan dump så att luften inte dumpas ut utan slås sönder av turbinen i turbon vilket INTE är bra för turbon om du inte vill ha krökta turbinblad dvs!! Inget med wastegaten att göra..
nej.. nej.. kör du med trasig eller utan "dump" så kan du få ett kvitterljud pga att luften måste ut nånstans och då tar den vägen ut igenom turbon, alltså så är det luften som slår emot turbinbladen.. då blir det kvitter..
finns ingen "dumpventil" dom kvittrar.. då är liksom funktionen borta.. en "Dump" ska, så fort och effektivt som möjligt släppa ut det övertryck som finns i tryckrören vid gassläpp..
så.. varför gör inte min HKS SSQV (Ja det är en ÄKTA) det det då? den ger ifrån sig ett fast and the furious ljud.. konstigt.. just det ja.. jag justerade min så den öppnade..
dessutom så är inte evo en "Membrandump".. den är uppbyggd på samma sätt som ssqv.. har haft isär och kollat på dom flesta dumpar..
helt rätt.. det lilla munstycket gör en jävla skillnad!
jag kör med org dumpen på min 9-3. öppet filter på den så låter det riktigt mysigt. (nej inte speedparts minifilter som är för litet) org dumpen klarar 2 bars tryck så den håller nog för mina 1.5 bar
Men som tillexempel Stian Pedersens svarta supra, den kvittrar ju ibland, betyder det att dumpen är för hårt ställd ??
eller att han helt enkelt kör utan.. vad vet jag, jag känner inte honom. det är ju liksom upp till var och en ifall man vill åka med en ventil som inte är rätt inställd..
för övrigt så funkar EVO6 AV:n riktigt bra men har en tendens att småläcka litegrann vid lågt laddtryck.. testat flera likadana oberoende av varandra..