2923
Sök

watt på slutsteg o basar

58 Inlägg
29 september 2007
Trådstartare
Alltså det är så mkt man ska tänka på när man köper slutsteg o sånt och det är bara rörigt med slutsteg o sånt så jag skulle behöva lite hjälp här.

Jag har ett 2kanalers alpine slutsteg som det står max 250w på och en kicker bas som max rekomenderar RMS 150w (eller peak 300w fattar inte den skillnaden heller men)

Sen så har jag fått en 15"bas 300w till nu som jag gärna vill använda men vet inte hur jag ska göra ska jag köpa ett nytt slutsteg eller går det använda det jag har eller måste slutsteget klara 600w då om jag har två basar eller hur är det??

// tacksam för svar...

21 761 Inlägg
29 september 2007
Allting som heter max (peak) effekt är ointressant, när man spelar någonting med max effekt så låter det dåligt och saker kan gå sönder. Det som betyder något är RMS-effekten, vid den effekten så är det normalt sett inget som riskerar att gå sönder eller låter dåligt.

Vad heter basarna?
Vad heter Alpinesteget?

58 Inlägg
29 september 2007
Trådstartare
den basen som jag har är en kicker comp C 12"
slutsteg- alpine MRP-T222
och den basen jag ska få är av märket united... det är nån äldre model och ska vara på 300w tror jag.

58 Inlägg
29 september 2007
Trådstartare
en snabb fråga om watt då...
låt oss seja att man har två basar på 150w måste slutsteget var 2 kanaligt och klara 300watt eller är det massa andra grejjer man ska kolla med... (kan verkligen inget om sånt här men försköker lära mej:))

21 761 Inlägg
29 september 2007
Nej, slutsteget behöver inte vara 2-kanaligt.

En sak som är viktig när det gäller slutsteg är vilken impedans det är på högtalarna som man kopplar till steget, det får inte vara för låg impedans för då kan steget bli överbelastat. Vi kan ta ditt Alpinesteg som exempel, jag har kollat upp vilka specifikationer det har.

Steget kan ge ut 2x50WRMS vid 4 Ohm, 2x70WRMS vid 2 Ohm och 1x140WRMS bryggkopplat vid 4 Ohm. Det går att driva 2 Ohms belastning på vardera kanal som lägst, om man kopplar en lägre belastning så blir steget överbelastat.

Om steget bryggkopplas så klara det bara av lägst 4 Ohms belastning, blir belastningen lägre så överbelastas steget. Din Kicker C12 har antingen 4 eller 8 Ohms talspole, då klarar steget av att driva basen om du bryggkopplar steget.

Det är alltså inte bara effekten som man måste ta hänsyn till när man ska använda ett slutsteg, högtalarens impedans är också viktig. Steget måste heller inte ha samma RMS-effekt som basen, det går även bra att ha lite högre RMS-effekt.

Däremot är det inte säkert att basen kan spelas fullt ut om steget ger ut lägre effekt än basens effekt, det är mer lämpligt att steget kan ge ut ungefär lika mycket effekt eller aningen mer effekt än basens effekt. För att inte skada basen så drar man istället ner stegets förstärkning lite grann och får på så sätt ett rent och kontrollerat ljud.

Din 15" United bas vet jag inget om, det brukar iaf inte bli bra om man blandar olika basar som ska spela samma frekvensområde. Då är det antagligen bättre att du fortsätter med din Kicker C12 tror jag.

58 Inlägg
30 september 2007
Trådstartare
okej tack för hjälpen

Sök