3346
Sök

Netonnet's kablar, bra eller dåliga?

156 Inlägg
30 september 2007
Trådstartare
Är netonnets kabel paket för 349:- (Startpaket ström bilslutsteg 21 mm2)
och hur mycket skillnad är det på de olika märkernas kablar?

16 197 Inlägg
1 oktober 2007
Jonasdaa skrev:
Är netonnets kabel paket för 349:- (Startpaket ström bilslutsteg 21 mm2)
och hur mycket skillnad är det på de olika märkernas kablar?

kör på de... funkar hur bra som helst till "svensson poppa". smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

539 Inlägg
1 oktober 2007
har installerat ett ljudsystem till kompisen förra månaden och han hade exakt samma kabelpaket som du prarar om. Fungerar utmärkt. Både strömkablar och lågnivåkablar är i bra kvalite och det var inga problem att få basen dunka rejält cool så köp dem utan tvekan smile det är samma koppar i dom kablarna oavsett pris smile

905 Inlägg
1 oktober 2007
så länge grovleken är rätt så är det inte så nogat ska du se.

156 Inlägg
1 oktober 2007
Trådstartare
tackar för svaren big_smile, tänkte bara på det.. när det står att säkringen som medföljer är på 25 ampere och andra har jag sett att det medföljer 60 ampere och sånt, spelar det någon roll? sorry men jag är helt nybörjar på sånt här

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
1 oktober 2007
inte för att va sån, men jag tycker att det för 199:- funkar bra med, kanske inte världens bästa, men får iaf mina basar och 6*9or att dunka fint!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

592 Inlägg
1 oktober 2007
Säkringen som ska vara på kabeln är till för att skydda mot kortslutning och har inget med slutsteg m.m. att göra. Men går det mer ström genom kabeln än vad säkringens storlek är går säkringen sönder. jag skulle rekommendera 40-60A säkring, lite beroende på vilket slutsteg du har och hur mycket ström som kommer gå genom kabeln smile

2much.fi
Accessories for your DSLR

782 Inlägg
1 oktober 2007
Slaktarin skrev:
Säkringen som ska vara på kabeln är till för att skydda mot kortslutning och har inget med slutsteg m.m. att göra. Men går det mer ström genom kabeln än vad säkringens storlek är går säkringen sönder. jag skulle rekommendera 40-60A säkring, lite beroende på vilket slutsteg du har och hur mycket ström som kommer gå genom kabeln smile

Först skriver du att det inte har med slutsteg mm att göra,, och sen ja du kan väl lista ut det själv ! lollol Ta det på rätt sätt nu!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..

www.drcljusdal.se
679 Inlägg
1 oktober 2007
bushmyra skrev:
Slaktarin skrev:

Först skriver du att det inte har med slutsteg mm att göra,, och sen ja du kan väl lista ut det själv ! lollol Ta det på rätt sätt nu!

Är ju rätt som han säger . Säkringen är ju till för att inte kabeln skall brinna upp. Steget har ju egna säkringar

hellre parkinsson's och spilla ut halva groggen, än alzheimers och glömma vart man ställde den!

2 672 Inlägg
1 oktober 2007
tänkte på en sak med säkringen på sladden, min är på 20A tror jag, och satte på en ampere mätare förra veckan, när jag spelar högt så drar det typ 15-20A om ja spelar lite mer skulle säkringen gå då? eller hur funkar det?

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu

Biltokig
870 Inlägg
1 oktober 2007
båge skrev:
tänkte på en sak med säkringen på sladden, min är på 20A tror jag, och satte på en ampere mätare förra veckan, när jag spelar högt så drar det typ 15-20A om ja spelar lite mer skulle säkringen gå då? eller hur funkar det?

Japp det skulle den... du har också en eller flera säkringar på steget och de går ifall steget är nära att överbelastas!
Men hur grov kabel har du?

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

2 672 Inlägg
1 oktober 2007
jag kör på 6mm2 kabel, det billiga starkittet från netonnet..

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu

21 761 Inlägg
1 oktober 2007
Jonasdaa skrev:
när det står att säkringen som medföljer är på 25 ampere och andra har jag sett att det medföljer 60 ampere och sånt, spelar det någon roll?

Som de andra skriver så ska säkringen vara tillräckligt stor så att den klarar strömmen som slutsteget drar som mest. Nu vet jag inte hur mycket ström ditt steg drar, men en 21mm2 kabel får ha upp till 100A säkring iaf.

Driifter;)
1 630 Inlägg
1 oktober 2007
strömkabeln kan man väl köpa vilken som helst de tror ja inte på att den har nån betydlese de man borde lägga en extra slant på är väl o få en bra lågnivåkabel

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

156 Inlägg
1 oktober 2007
Trådstartare
Så tipset är att köpa en säkring med fler ampere för det med 21mm2?

21 761 Inlägg
1 oktober 2007
Vad heter ditt steg?

21mm2 kabel får som sagt ha upp till 100A säkring om det skulle behövas, men det viktiga är att säkringen ska hålla för den ström som ditt steg kan dra som mest.

156 Inlägg
1 oktober 2007
Trådstartare
Grejen är det att det steget jag har nu e helt kass, men ska sattsa på ett Alpine PDX 4.100

592 Inlägg
1 oktober 2007
bushmyra skrev:
Slaktarin skrev:

Tror det var du som missförstod då. Säkringen på kabeln är helt rätt endast för att undvika kabelbrand. Men teoretiskt, har du ett slutsteg på 60A och en säkring på 40A så förstår du ju själv att säkringen inte håller eftersom mer ström går genom säkringen än vad den är gjord för. Hoppas det blev klarare nu smile

2much.fi
Accessories for your DSLR

156 Inlägg
1 oktober 2007
Trådstartare
Tackar för det svaret, var lätt för en dumjävel som jag att förstå (A) eller det är så att alltid lika mycket säkring som steget på kabeln? hoppas jag inte gör bort mig igen :)_S

Team Plåtskrammel Fårö
53 Inlägg
1 oktober 2007
http://www.dls.se/econtent/files/333/fr … h_svar.pdf
Gå ner till sidan 2. punkt 7 om hur grova kablar osv... Kan vara till hjälp för många.

En sak om avsäkringen framme vid batteriet, om jag inte minns helt fel så får väll inte säkringen sitta mer än 30cm från batteriet för att försäkringar ska gälla... Eller är jag helt fel ute nu??? Igen... wink

Skjut inte upp till i morgon det din hustru kan göra idag.

Sök