2615
Sök

Konsten att rätt inkoppla ett extraljus.

Pluskmekaniker
3 Inlägg
1 oktober 2007
Trådstartare
#1
Här om dagen skulle jag glädja min kvinna med ett par extraljus på hennes bil. Ja bil och bil, det är en Hyundai Accent av årsmod.2005. Med ett glatt humör monterade jag lamporna med sitt medföljande relä av äkta biltema-kvalitet. Allting gick vägen ända tills jag skulle koppla in givarkabeln eller triggningen av reläet. Jag gnagde in mig på helljuskabeln till vänster strålkastare och fick mycket riktigt en triggning av reläet så att lamporna lyste på helljus men inte på halvljus. Tänkte att det här gick ju som en dans...när det visade sig att lamporna lyste i alla lägen utom just på halvljus, alltså även när ljuset var avstängt, t.o.m. när nyckeln var urtagen fanns det alltså spänning på helljuskabeln !!??!!sad Nu undrar jag ju så klart: hur tusan ska jag koppla reläet för att bara trigga det på helljus ? Vore väldigt, nästan evigt tacksam för ett uttömmande svar av en kunnig person, i ärendet.
mvh
nollkoll

Huuur kunde det bli så här...

Kodknäckare
82 Inlägg
2 oktober 2007
#2
Relä kopplas som följer
30 +
85 Helljus från bil
86 - (Jod)
87 Till xtraljus
87a -"-

Säker på att du tjuvat på rätt kabel? Det mäter du enklast genom att sätta mätarn direkt på och flasha med heljus. Går det upp är det rätt... Låter som du tjuvat på halv iallafall.

Hyundai jodar nere vid lysena va?
Senast redigerat av iNFiNiTi (2 oktober 2007)

Smart. Beautiful. iNFiNiTi.

* Voff voff *
10 543 Inlägg
2 oktober 2007
#3
Det KAN ju vara så att bilstackaren har jordstyrt helljus...!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
2 oktober 2007
#4
Men mät på kablarna, kommer det plus på kabeln när man slår på helljuset men inte annars så har du tagit fel kabel. Är det redan plus även att du inte tryckt in spaken så får du mäta på ett annat sätt.

Leta etfer en plus punkt (batteriet?) och sen sätter du den till jord på kontakten, får du 12V när man slår på helljuset så är det ljudstyrt system.

DÅ kopplar du 85 ihop med 30 och sen 86 till den kabeln som du hittade när du mätte och systemet har jordstyrt... 87 till x-ljusen gissar jag på att du förstod...

Ni andra får försöka komma på mer, det är ju tråkigt om hans kvinna blir besviken tongue

MVH Hampus
Senast redigerat av bumpe (2 oktober 2007)


159 Inlägg
2 oktober 2007
#5
vart så för mig med, då var det jordfel. mitt fel va att ja hade jordat på lackad yta
så kolla så jorden e schysst

Pluskmekaniker
3 Inlägg
2 oktober 2007
Trådstartare
#6
Tack så hemskt mycket för era inlägg. För att förtydliga lite så jordade jag båda lamporna och reläet vid batteriets minuspol...vilket gör att jag inbillar mig att jorden är "schysst". Det sitter en helt vanlig trepolig H4-lampa i strålkastaren. Jag noterade att på helljus lyste båda glödtrådarna i glödlampan.Det här här med jordstyrt helljus är en bit bortomför min horizont...men verkar ju som ett vettigt resonemang med tanke på att det ligger spänning på helljuskabeln hela tiden utom just när halvljus är påslaget. bumpe.s metod att koppla 85 (jord) ihop med 30 (matarström) låter intressant...men på vilket sätt kopplar jag ihop 85 och 30 ? Jupps, det är himla tråkigt att göra sin kvinna besviken wink

Huuur kunde det bli så här...

Performance meck
342 Inlägg
26 december 2009
#7
nollkoll skrev:
Tack så hemskt mycket för era inlägg. För att förtydliga lite så jordade jag båda lamporna och reläet vid batteriets minuspol...vilket gör att jag inbillar mig att jorden är "schysst". Det sitter en helt vanlig trepolig H4-lampa i strålkastaren. Jag noterade att på helljus lyste båda glödtrådarna i glödlampan.Det här här med jordstyrt helljus är en bit bortomför min horizont...men verkar ju som ett vettigt resonemang med tanke på att det ligger spänning på helljuskabeln hela tiden utom just när halvljus är påslaget. bumpe.s metod att koppla 85 (jord) ihop med 30 (matarström) låter intressant...men på vilket sätt kopplar jag ihop 85 och 30 ? Jupps, det är himla tråkigt att göra sin kvinna besviken wink

är lite trött så här på kvällen/morgonen

men om jag tänker rätt så är det bara skifta jord och spänign anslutning på relät och istället för att ha späning på tillslaget så har du där jorden som gör att hel ljuset slås på

Mvh viktor

21 761 Inlägg
26 december 2009
#8
Tråden är dessutom drygt två år gammal, du var nog ganska trött. wink

5 198 Inlägg
26 december 2009
#9
+1

Xenoholic
2 559 Inlägg
26 december 2009
#10
Fy fan vad grinig hans kvinna ska va nu 2 år senare om han fortfarande inte fått x-ljusen att funka lol

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

TIG-svetsare
226 Inlägg
26 december 2009
#11
hahaha för fan tongue tongue

Drive it like you stole it ;)

Saab älskare!
4 597 Inlägg
26 december 2009
#12
HAHAHA! lol riktigt trött tongue lol


Performance meck
342 Inlägg
27 december 2009
#13
haha:D

tar på mig detta:rolleyes:

som sagt trött:cool:

Mvh viktor

2 665 Inlägg
27 december 2009
#14
ca 10min senare

Hoppas du sover nu!

Eller är du ute o kopplar om relät?? Funkar det?

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!


Sök