3343
Sök

Hjälp! Min Saab 9000 ryker som f*n!

236 Inlägg
3 oktober 2007
Trådstartare
Helt plötsligt har min 9000 t16 2.0 börjat ryka..oljerök. Har ingen aning själv om vad de kan vara..tar inget vatten o ingen olja. Turbon laddar som den ska. Turbon är däremot nybytt då den andra läckte olja.
Kan de vara så att de e gammal olja som förbränns o ryker? ..som sagt, jag har INGEN aning!

Tack på förhand! smile

236 Inlägg
3 oktober 2007
Trådstartare
volvojolle skrev:
har du gjort avgastest på den?
kan va att den får för mkt bränsle

Nope, har jag inte gjort.. men de ryker blått o luktar olja så de e väl nått me oljan..skulle inte tro de har me soppan att göra. hmm

5 710 Inlägg
4 oktober 2007
beda skrev:
Turbon är däremot nybytt då den andra läckte olja.

Hur nybytt?
En riktigt dålig gammal läckande snurra kan delvis fylla laddluftkyl/slangar/insug på sugsidan och blöta ned dämpullen i ljuddämparna på avgassidan.
När man sedan startar upp kan det ta ganska lång tid innan all rök försvinner.

Har den däremot gått rökfritt ett tag efter turbobytet men nu börjat ryka bör man ju misstänka något fel...

MVH Jonas
..............

236 Inlägg
4 oktober 2007
Trådstartare
jonTe skrev:
beda skrev:
Turbon är däremot nybytt då den andra läckte olja.

Hur nybytt?
En riktigt dålig gammal läckande snurra kan delvis fylla laddluftkyl/slangar/insug på sugsidan och blöta ned dämpullen i ljuddämparna på avgassidan.
När man sedan startar upp kan det ta ganska lång tid innan all rök försvinner.

Har den däremot gått rökfritt ett tag efter turbobytet men nu börjat ryka bör man ju misstänka något fel...

Bytt för ett tag sen men knappt körd efter turbobytet. Får väl kolla runt lite. hmm

13 Inlägg
4 oktober 2007
Det kan vara att den är slutkörd kanske?

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
5 oktober 2007
volvojolle skrev:
kom på en annnan sak läckde den gammla turbon. då kan det ju va att det e kvar olja i ledingar och i intercoolern..

*Host host* läst hela tråden?
Lossa inlopp till IC:n och andra tryckslangar och se, Är det mycket olja så behöver du ju inte oroa dig så mycket. Har du redan tagit loss slangarna så är ju en tvätt inte fel...
Senast redigerat av bumpe (5 oktober 2007)

Sök