4348
Sök

volvo 940 startar ej...

14 Inlägg
4 oktober 2007
Trådstartare
#1
Min volvo 940 startar absolut inte veti nte vad problemet är jag har kollat så det kommer gnista och att det kommer bensin men den startat ändå itne det ända som händer är att jag fyller den med så mkt bensin så det rinner ut från avgasröret skulle verkligen behöva hjälp med det är det någon som vet vad man kan kolla ??? snälla hjälp


10 287 Inlägg
4 oktober 2007
#2
Nya torra stift. Plocka loss spridarkontakterna. Kolla om den tänder med startgas.

Återkom efter detta och berätta hur det gick.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

14 Inlägg
4 oktober 2007
Trådstartare
#3
Har provat allt det också men den startar ändå inte sad kan de itne va nått annat


10 287 Inlägg
4 oktober 2007
#4
Exakt som jag beskrev? Men nya stift och spridarkontakterna borttagna?

/Göran

Piddeman skrev:
Har provat allt det också men den startar ändå inte sad kan de itne va nått annat

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

14 Inlägg
4 oktober 2007
Trådstartare
#5
kan det inte vara tändmodulen eller hur det stavas??


10 287 Inlägg
4 oktober 2007
#6
Jo absolut. Men du skriver att du har gnista. Dom brukar dö helt och hållet.
Men det blir stor gissningstävlan om man inte vet om du verkligen har provat med nya stift och spridarkontakterna borttagna.
(Jag är en tjurig enveten jävel men enligt min bok så måste man veta - "assumption is the mother of all fuck ups")

Skriv årsmodell på bilen också. På 91 så kan kallstartventilen jävlas.

/Göran

Piddeman skrev:
kan det inte vara tändmodulen eller hur det stavas??

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

14 Inlägg
4 oktober 2007
Trådstartare
#7
min är en 91a och nya stift har jag satt i den men vad menar du med koppla bort dom ska jag ha dom bortkopplade och köra på starten eller jag förstår inte riktigt tyvär...


542 Inlägg
4 oktober 2007
#8
det han menar är att du ska koppla bort kablarna till Spridarna och sedan testa om den startar på startgas

10 287 Inlägg
4 oktober 2007
#9
Och då skall du lossa alla fem spridarkontakterna. Även den till kallstartspridaren.

Sedan sätter du i nya fräscha stift och försöker få den att tända med startgas.

Startar den så kan vi sedan inrikta oss på måhända en skjuten box, startar den inte och det fortfarande rinner soppa så har vi en spridare som läker.

/Göran

Piddeman skrev:
min är en 91a .

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

3 650 Inlägg
4 oktober 2007
#10
har du testat att starta upp den med starkablar? värt ett försök innan du börjar pilla med andra grejjer..


10 287 Inlägg
4 oktober 2007
#11
Piddeman skrev "det ända som händer är att jag fyller den med så mkt bensin så det rinner ut från avgasröret" vilket tyder på nåt annat knas eftersom LH2.4 inte ska slå upp spridarna mer än en startskvätt innan motorn snurrar så pass snabbt på starten att den skall kunna tända korrekt.
Det är klart, det är så enkelt test att jag hoppas att Piddeman har gjort det för han skriver också "Har provat allt" vilket jag hoppas i alla fall innefattar starthjälp om den segar på startmotorn.

/Göran

Kesler skrev:
har du testat att starta upp den med starkablar? värt ett försök innan du börjar pilla med andra grejjer..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

hej
291 Inlägg
4 oktober 2007
#12
kolla hallgivare på fördelaren. sitter bak på toppen. kan va den som spökar. hoppar varvmätaren när du vrider på starten? min 740 med B230F så fick han soppa och gnista ibland.

prova där först. annars kolla tändspole,tändmodule. har du 940 så har du väl blinkkode grejset som kan felsöka oxå va?

annars skriv ett inlägg på svenska 7/900 klubben. många duktiga personer där.

Vi är gulsvarta Elfsborg!, Elfsborg från Borås!

2 Inlägg
5 oktober 2007
#13
Jag hade samma problem med min, det var vakumklockan som styr returen av bränslet vid spridarna som gått sönder... läckte som ett såll via vakumslangen rätt in i insuget med följd av att motorn fylldes med bensin på nolltid!!!

House/Trance diggare
287 Inlägg
5 oktober 2007
#14
Han har inte blivit sur då?

Bara koppla bort spridarreläet och skruva ur tändstiften och stå och nöta ett tag, kan ju vara värt ett försök?

10 287 Inlägg
5 oktober 2007
#15
Öhhhh....nej.

Har man Volvo 940 med LH2.4 så sitter det ingen hallgivare utan en magnetpickup. Och den sitter mot svänghjulet. Ej i fördelaren.
Och läs vad jag skrev om LH2.4. Om inte tändboxen hittar rätt triggerpulser från magnetpickupen så skickar den ingen lastsignal till bränsleboxen och då slår inte boxen upp spridarna.

/Göran


R0b1n skrev:
kolla hallgivare på fördelaren. sitter bak på toppen.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
5 oktober 2007
#16
Precis. Sånt har hänt. Men om vi får Mr Piddeman att prova med torra stift och bortploakade spridarkontakter så har vi snart ringat in problemet.

/Göran

watt skrev:
Jag hade samma problem med min, det var vakumklockan som styr returen av bränslet vid spridarna som gått sönder... läckte som ett såll via vakumslangen rätt in i insuget med följd av att motorn fylldes med bensin på nolltid!!!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

House/Trance diggare
287 Inlägg
5 oktober 2007
#17
Sharky skrev:
Precis. Sånt har hänt. Men om vi får Mr Piddeman att prova med torra stift och bortploakade spridarkontakter så har vi snart ringat in problemet.

/Göran

watt skrev:
Jag hade samma problem med min, det var vakumklockan som styr returen av bränslet vid spridarna som gått sönder... läckte som ett såll via vakumslangen rätt in i insuget med följd av att motorn fylldes med bensin på nolltid!!!


Menar du BTR'en?

2 Inlägg
5 oktober 2007
#18
Chrillee skrev:
Sharky skrev:
Precis. Sånt har hänt. Men om vi får Mr Piddeman att prova med torra stift och bortploakade spridarkontakter så har vi snart ringat in problemet.

/Göran

watt skrev:
Jag hade samma problem med min, det var vakumklockan som styr returen av bränslet vid spridarna som gått sönder... läckte som ett såll via vakumslangen rätt in i insuget med följd av att motorn fylldes med bensin på nolltid!!!


Menar du BTR'en?

Ja precis BTR'en... den var trasig och soppan for rakt igenom den och in i motorn, fyllde både avgasrör och spädde ut oljan en hel del, provade att koppla från spridare först utan framgång kan jag säga... ärligt så tror jag inte det är så värst bra för motorn att fyllas med bensin vätskekompressionen som blir kan trycka sönder både det ena och det andra???
Så jag föreslår att du kollar vad som flödar motorn innan du försöker starta den mer, att du tar bort kontakterna till spridare kommer inte att stoppa att motorn fylls om det är samma fel som jag haft... För så fort bensinpumpen gick så fyllde jag motorn!

14 Inlägg
17 oktober 2007
Trådstartare
#19
Har kommit fram till att det är gnista nu men spridarna står öppna hela tiden alla bara forsar in bensin är det styrboxen som har gått då eller ??


10 287 Inlägg
17 oktober 2007
#20
Oftast ja. Men kolla först att spridarna stängs när du tar loss kontakterna. Stängs spridarna då så kollar man med annan box.

/Göran

Piddeman skrev:
Har kommit fram till att det är gnista nu men spridarna står öppna hela tiden alla bara forsar in bensin är det styrboxen som har gått då eller ??

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök