Lånade av farsan (när jag var 18) till första bilen, betalade av den inom ett år.
Lånade en del av farsan (när jag var 19), till andra bilen. Betalade av det inom 1,5 år.
Lånade en tredjedel av banken när jag skaffade min R33 GT-R. Hade kvar det mesta av lånet när jag sålde bilen på grund av rasad motor (var nog den första i Sverige att gå back på en Skyline).
Den delen som blev kvar av lånet på min R33 GT-R hade jag kvar när jag skaffade min R34 GT-R, men lånet är skiljt från bilen. Kunde haft det avbetalt nu, men prioriterade att bygga vidare på bilprojektet istället. Finansierade den bilen främst genom att köpa bostadsrätter, renovera dem och sälja dem dyrt, göra bättre affärer med andra bilar, spara och leka lite med aktier/fonder. Tror historien om det finns i en annan tråd.
Amorterar rätt saftigt på lånet för att bli snabbt av med det, cirkus 3800 kr/månad. Utöver det ränta osv. Lånet är som sagt skiljt från bilen och är egentligen inte relaterat till den (utan till föregående bil), men vill man vara kinkig kanske man kan säga att banken äger knappt en 10-del av bilens nuvarande marknadsvärde.
Ser inget som helst fel med lån så länge det är till rätt saker (hus/bostadsrätt/renovering och dyra bilar). Tycker det är mer imponerande med de som hanterar lån än de som cashar, eftersom det kräver en annan slags disciplin och det egentligen gör det dyrare (på grund av räntor). Enligt eget tycke så vägs dock kostnaden för räntor upp av att man får det man vill ha så mycket snabbare.
Köper hellre bilen när jag är 25 och hinner njuta av den i 50 år (förutsatt att man inte säljer den) än lägger lite mindre pengar och köper den när jag 35-40 och hinner njuta i 40-35 år. Dessutom finns möjligheten att man får prioritera annat när man blir äldre, och på sätt kan man gå miste om att uppfylla en livsdröm.
Kan tillägga att jag flyttade hemifrån vid 16 års ålder och har pröjsat allt sånt själv också. Alla mina bilar har alltid stått på mig och löpande utgifter har betalats av mig.
Håller däremot med om att tillbehör/vidareutveckling skall bekostas av sparade och ej lånade slantar.
Och som andra tidigare sagt, vem som helst kan inte låna till en dyr bil.
- Krävs oftast fast anställning med trygghet
- Krävs oftast att man saknar betalningsanmärkningar
- Krävs att du har rätt inkomst
- Krävs att du har vettiga utgifter i övrigt
I sista änden är det upp till var och en, och i sådana här frågor äger knappast någon rätt att döma en annans handlingar eller åsikter om saken.
Tycker det dessutom är ett felaktigt och töntigt uttryck att säga att "banken äger bilen" om man har lånat till den. För det första skulle banken aldrig få för sig att köpa en bil av samma anledningar, och banken har inget ansvar för bilens underhåll eller framförande (även om de kanske har intresse i det).
Om däremot en förälder har betalat en bil, står registrerad som ägare till den och därutöver betalar kostnaderna som uppstår i samband med bilägande, är det nog på sin plats att säga att det är förälderns bil istället för den som brukar fordonet i fråga.
00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex