3244
Sök

Växthuseffekten = Konspirationsteori (???)

Hmm.
9 oktober 2007
Trådstartare
Tjena alla gorgare. Här kommer en anorlund tråd.

I och med att jag har ett grupparbete med några i min klass
angående just det topic säger. behöver jag samla in lite idéer.

Angående om allt detta med växthuseffekten är en konspirationsteori?
(endast till för att skrämma folk och höja bensinpriserna m.m).
Eller är det 100% sanning? kommer oljan m.m ta slut i takt med våran jords liv?

Vad tror/tycker ni?

Dra igång en diskussion och var inte blyga med att få "eran röst hörd". Och håll er gärna inom topic, dvs jag vill inte att diskussionen ska tillslut vara om BUSH eller dyligt.
För jag behöver en jävla massa synpunkter för att det ens ska bli ett arbete.

Tack i förhand. mvh.

P.s Deadline är typ, kl 20.00 för mitt arbete alltså. men ni får gärna
fortsätta diskutera efter det haha wink.

430 Inlägg
9 oktober 2007
Tror det är ett allvarligt problem jag. Man skulle nog inte bygga nya kylskåp om inte freonet förstört ozonsaken å sen har vi ju allt folk som får hudancer å sånt.
Å andra sidan solar de kanske för mkt. smile
Egentligen borde bensin/oljepriset vara i botten så oljan tar slut på en gång, då måste alla köra på annat inom 5 år? Å framförallt elda annat i husen...

Kan nog bli en intressant tråd här.

264 Inlägg
9 oktober 2007
Jag tror inte växthuseffekten är en konspirationsteori som
endast är till för att skrämma folk och höja bensinpriserna m.m.
Har för mig att forskare har varnat för detta så tidigt som på typ 70-talet.
Och som alla veter smälter isen,vädret blir sämre,mycke forskning på alternativa bränslen.
så jag tror det är sant om växthuseffekten,och att oljan börjar ta slut...sad

hoppas arbetet blir bra och att detta är lite till hjälp iaf... mvh/ henke

9 108 Inlägg
9 oktober 2007
Tror också lite på en konspirationsteori / Modefluga i pressen faktiskt.

Lite konstigt att det är så hypat nu och att ett vulkanutbrott tydligen spyr ur sig ofantliga mängder mer växthusgaser än vad människan gör, vulkanutbrott har ju funnits "ett tag" liksom.

Sedan går jordens temperatur i cykler, glöm inte att vi har haft en istid. Nu gråter alla "miljömedvetna" över att medeltemperaturen har höjts 0,6 grader sedan 1800-talet.

Här är en intervju med en forskare som säger att det är en myt, konstigt nog blir han nekad att vara med på tv-intervjuer där ämnet ska diskuteras och det står ständigt i tidningarna att "alla vetenskapsmän är överens" bah ;P
http://www.realtid.se/ArticlePages/2007 … 57.dbp.asp

Hmm.
9 oktober 2007
Trådstartare
Just det du säger Millen, angående vulkanutbrott. En hel nations dagliga föroreningar verkar inte kunna jämnföras med Vulkaners gasutsläpp.
Jag ska nog skriva om just att det ÄR, konspirationsteori, bluff, myt- vad man nu vill kalla det. Blir lättare så wink.

Tack för artikeln,  var mycket intressant.

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9907 … hberg.html
Men man ska alltid vara källkritisk

.
Senast redigerat av Hmm. (9 oktober 2007)

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
9 oktober 2007
detta med väkthus effekten var det svensk forskare som kom på det först, det vär nångång på slutet av 1800- talet. Men det är lite skrämmselpropaganda över det hela.

Lev livet, det kan ta slut fort

341 Inlägg
9 oktober 2007
Jag tror att det är en sanning med modifikationer. Visst finns en växthuseffekt, men den påverkar inte klimatet så mycket som påstås. När atmosfären förorenas, stannar värmen kvar, men samtidigt blockeras solenergin till viss del och summan blir kontant.

Problemet är nog snarare att vi bränner så mycket energi under så kort tid. Vårt ekologiska system klarar varken att återskapa eller kompensera för människans härjningar.
Det finns nog anledning att vara orolig, men frågan är om det är växhuseffekten som är det största bekymmret?

blacken
9 oktober 2007
Trådstartare
Visst påverkar vi miljön negativt med den livsstil som vi har idag. Det  går inte att förneka och det som är gjort är gjort det kan man inte vända på. Så det är bara att hänga på "the ride" och se om vi som art kan överleva den inte så lilla förändring av livshabitatet som stundar.

Dieselgypsy
538 Inlägg
9 oktober 2007
Sanning med modifikation som du sa wink

Hela tiden jorden har funnit har det blivit varmare och kallare på denna planet. Kan det inte enbart vara att detta är början på en ny cykel?

Jag erkänner att vi borde ändra vår livsstil, men jag tycker regeringen "straffar" fel människor.

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna

Hmm.
9 oktober 2007
Trådstartare
Okay, tack ni som skrivit. Har börjat skriva på arbetet iallfall, men mer synpunkter skulle itne skada.

409 Inlägg
9 oktober 2007
min gamla naturkunskaps-lärare hävdar att hela skiten är så uppförstorad. att han även snackat med en forskare som sa precis samma sak.

vad jag tror så är det inte så illa som det sägs i media. visst ozonlagret är kass på flera ställen men beror det på att vi människor åker i bilar med 3litersmotorer?näää..

7 120 Inlägg
9 oktober 2007
Håller med millen till fullo.

671 Inlägg
9 oktober 2007
människan har en förmåga att överskatta sig själv och sin egen påverkan på saker, förr trodde man ju att det regnade för att man bad till regnguden tillräckligt mycket.. jo tjena!

... jag tror att förändringen är naturlig men kanske att den späs på lite av det vi släpper ut.
Senast redigerat av kohler (9 oktober 2007)

Second is the first loser

Piratpartiet
339 Inlägg
9 oktober 2007
Om du vill ta med lite om vulkaner kanske du ska söka efter "Krakatoa", mer extremt än så blir det inte.

Sleeper
3 084 Inlägg
9 oktober 2007
Fuck växthus effekten forskare har räknat ut att om 50 år kommer sverige vara semesterparadis att jämföra med franska rivieran... Så det är väl inte så farligt. Sverige gynnas ju bara med ett lite varmare klimat mindre uppvärming varmare sommar etc. Oljan beräknas ta slu om 500år med de tillgångar vi har nu, säkerligen finns det fler och olja kommer tillbaks smile.
     Bensinen är det minsta problemet till växthus effekten. Att höja bensinprisen utan något smart alternativ är bara idiotiskt, bara till för att vår regering känner sig fattig. Etanol är 3 ggr så energikrävande som att tillverka diesel etc. Vi importerar el från kolkraftverk i polen/england el som är smutsig för att tillverka etanol.  Höjda bensin priser kommer knappast minska trafiken i övre delarna av sverige eftersom det inte finns en bussjävel någonstans.

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

4 554 Inlägg
9 oktober 2007
hmm ja det är ett stort ämne, men uppenbarligen måste nånting påverka isarna i norr om dom smälter med den hastigheten som dom gör om dom legat på en stabil nivå i 100tusentals år jag menar man får se de på ett större tidsperspektiv än 200år då man började industrialisera världen grejjen är att på några få år av tidlinjen har världens befokning ökat rejält och det har givetvis sina följder: fler andas dvs andas in syre ut co2 vi köper bilar git och tid folk blir rikare och köper telefoner och förbrukar mer varor vilket tvingar industrier till mer utsläpp, industrierna kräver mer tillgångar så som el och grundämnen som bryts från jorden vem tar då hand om alla utsläpp? renova? nej i slutä'ndan får jorden ta hand om de och ni kan ju tänka er själva hur lång tid de tog förr att bryta ner ett träd tills det blev olja de gjordes inte på en kvart, nu använder vi den oljan som bildades i nerbrytningen på några minuter när vi åker till kiosken å köper chipsen till kvällen och lägger upp fötterna på ett bord från ett träd som är nersågat i nån regnskog som egenkligen skulle ha tagit hand om vårat co2 som vi andats ut, man kan hävda att allt ihop är en förstorad myt men jorden är på vissa delar överbefolkad och först nu som man inser att de inte håller, männsikan är experter på att skjuta problemen framför sig, man kan jämföra det med alla bromerade kolväten som användes på 70talet, tillverkarna hade på nån liten lapp att de kunde få följder men eftersom produkten va effektiv och att man inte märkte några följder på kort tid använde man de men efter några år när örnarnas nästan utrotades så fick man en tankeställare och reagerade snabbt vilket va tur för nu har örnarna nästan återhämtat sig, likadant kan man se de med klimathotet visst har vi läst att sprayburken har haft en lapp där de står att de påverkar klimatet men har vi brytt os?? nepp vi har ju fått en fin färg på bilen å slängt flaskan i en hög med andra bakom garaget för vi mräker ju inget ändå om de går hål.. det hela är logiskt utsläpp och kretslopp så man bör nog tänka till hur man handlar och förbrukar

edit: kan hända en del stavfel har inte brytt mig om att läsa igenom utan bara skrivit på den lilla tiden jag hade över

218 Inlägg
9 oktober 2007
vädret har juh ändrats gansa dramatiskt dom senaste 2åren tex förra vintern hadde vi inte snö på julafton (En stor besvikelse) och sommaren kom kanske sent eller igenteligen var det ingen sommar det regnade för det mästa så smile men är det inte först om typ 50 år som allt kommer att vara upp fukkat redan? tongue

119 Hk/Liter
246 Inlägg
9 oktober 2007
det här med vädret kan vara lite uppförstorat, att vi hade en varm vinter betyder inte att just att i år har medeltemperaturen höjts. Vi skulle inte märkt den lilla skillnaden som skulle bli pga växthuseffekten. Kalla  respektive varma vintrar kommer i perioder..
Men vad ska vetenskapsmännen skylla på om vi får en svinkall vinter i år? tongue

Det här skiten om att världshaven kommer att svämma över när isarna smälter, bullshit!
Is har större densitet än vatten och 90% av isberg ligger under vattnet.
Det som skulle kunna påverka är att vattnet får större densitet vid högre temperatur.

Självklart tror jag att allt vi gör inte är bra för naturen och att det är dags att vi bättrar oss, men samtidigt tror jag det finns mycket fakta som inte är "bevisat" utan bara antaganden från media och "de som tror de vet allt".
Just media har en väldigt stor förmåga att förstora saker och ting hmm

Detta är mina synpunkter...

Hoppas det kanske hjälper dig lite i arbetet och lycka till!
Senast redigerat av chrgus (9 oktober 2007)

Move your mind

220 Inlägg
9 oktober 2007
Om jag inte fattat helt galet så smälter isen på grund av att en massa sot partiklar från typ fartyg å dyl lägger sig på isen, å svart är ju känt för en sak. låter logiskt för mig.

4 554 Inlägg
9 oktober 2007
chrgus skrev:
det här med vädret kan vara lite uppförstorat, att vi hade en varm vinter betyder inte att just att i år har medeltemperaturen höjts. Vi skulle inte märkt den lilla skillnaden som skulle bli pga växthuseffekten. Kalla  respektive varma vintrar kommer i perioder..
Men vad ska vetenskapsmännen skylla på om vi får en svinkall vinter i år? tongue

Det här skiten om att världshaven kommer att svämma över när isarna smälter, bullshit!
Is har större densitet än vatten och 90% av isberg ligger under vattnet.
Det som skulle kunna påverka är att vattnet får större densitet vid högre temperatur.

Självklart tror jag att allt vi gör inte är bra för naturen och att det är dags att vi bättrar oss, men samtidigt tror jag det finns mycket fakta som inte är "bevisat" utan bara antaganden från media och "de som tror de vet allt".
Just media har en väldigt stor förmåga att förstora saker och ting hmm

Detta är mina synpunkter...

Hoppas det kanske hjälper dig lite i arbetet och lycka till!

som sagt många ser de kortsiktigt men om man lägger de över några 100år så stiger faktiskt medeltemperaturen man kan inte jämföra med de senaste 20åren..
angångede din teori om världsisarna inte skulle skapa översvämningar så spricker den för du tänkte inte på hur mycke is som är över vattenytan och hur mycke som är på land det äör inte en näve is som ligger i sibirien och uppe i norr..

Ponuts skrev:
Om jag inte fattat helt galet så smälter isen på grund av att en massa sot partiklar från typ fartyg å dyl lägger sig på isen, å svart är ju känt för en sak. låter logiskt för mig.

kan kanske ha en liten del sannig i det med tanke på att farttygen kör på sämre raffinerad olja än t ex dieselbilar och båtarna har inga krav på rening av avgaser

Sök