HardCore skrev:
jonesono skrev:
Hmm. skrev:
Nja, tror jag inte ^^. Då jag inte står för hälften av det jag skrivit. mest skrivet för att impa på läraren. är väl det det handlar om inte sant :p
Var inte tanken från början att du skall skriva ett arbete där dina egna åsikter ingår och inte andras? Varför basera ett helt arbete på vad andra tycker och tänker här? Verkar som att du skriver om sådant du inte står för.. eller?
"Loudness" har sammanfattat hyfsat bra den ungefärliga ståndpunkt jag själv har.
Angående ämnet Vulkaner (drakar och demoner...) så ställer jag frågan:
Ger det oss mer rätt att fortsätta att "köra på" i samma utsläppstakt, för att vulkaner också släpper ut gaser? Är det ett slags rättfärdigande? Visst, vulkaner släpper ut gaser.. men det är inte de som använder upp all världens oljereserver under Mycket kort tid i förhållande till hur lång tid det tog naturen att "producera" fram oljan som vi så gärna använder. Betänk att naturen skall orka bryta ner det hela, vilket den inte verkar göra.
Nej det rättfärdigar inte det. Men man får sätta saker i sitt perspektiv. Hur mycket påverkar vi i Sverige det hela? Men om alla små länder tänker så blir det ju också skit av det.
Jahopp, så då är det bara att lägga ner.. för sveriges röst och handlande märks ju inte? Totalt isolerad värld vi lever i, eller? Budskapet om att man faktiskt kan förändra saker når fram, tro mig.. även om det ibland sitter hårt inne. Som exempel, Kyoto och bush (nu var vi där igen), är ju en propp.. men om en stor del av befolkningen får nys om att deras och alla andras beteende/livsstil you name it påverkar (+ ett kommande presidentval som kan få viss konsekvens här) så kan saker och ting förändras.
Å andra sidan som det stod i den artikeln jag länkade till, det finns faktiskt inte ett enda riktigt bevis för att koldioxiden påverkar uppvärmningen.
Nepp, det fanns enligt den forskaren ingen som helst länk mellan koldioxidutsläppen och påverkar på uppvärmningen. Men har den gubben rätt? Han betonar som exempel att "i det i det kortare perspektivet syns inget samband mellan koldioxidutsläpp och temperatur." Okej! Men i det längre...? Och varför får han upp så totalt annorlunda fakta mot vad andra forkare får fram i sina mätningar? Många forskare är faktiskt ute på antarktis, arktis osv och gör borrningar i isen, mäter resultat osv. Gubben här har också varit på arktis och antarktis, men varför är hans resultat och de andras resultat så olika? När var gubben och gjorde testerna? Han ju en "gubbe med skägg" så det kan mycket väl ha varit en bra tid sedan dess. Nu görs det borrningar som säger något annat? Har detta något med saken att göra? Det kan vara så ja.
Men det går ju inte bilda sig en riktig uppfattning, numera är det inte accepterbart att inte tro på växthuseffekten. Det är helt enkelt inte politiskt korrekt, vilket i Sverige är något mycket fult :rolleyes:
Därmed kommer inte kritikerna till tals.
Det är väl helt upp till var och en? Man får väl ha lite kurrage och tro på/stå för vad man tycker, men ha gärna (relevanta) belägg för det man säger/tycker.. annars kan det vara lätt att bli överkörd. Kan det vara så att gubben i artikeln redan falsifierats (-ogiltigförklarats) av andra forskare/i debatter då hans fakta faktiskt inte stämmer?
Dock är jag helt emot medias närmast "dooms-day"-känsla för journalistik i detta ämne (händer inte alltid, men ibland så).. det är både tråkigt, tjatigt och beklagligt att rubriker stora som tefat måste präntas in i oss.
OBS! Jag har faktiskt inte tagit ställning i denna frågan, men jag är jävligt trött på medias hets runt detta, och hoppas att proffesorn i artikeln har rätt.
Den som lever får se :)
Ja, vi är nog många som är trötta på hetsen.. men ett tips är ju att faktiskt kika i det lite vidare perspektivet på hur ens vardag ser ut. Om man kan göra något annorlunda som man tror kan hjälpa, så gör det.