3802
Sök

motor byte. reg bes?

152 Inlägg
14 oktober 2007
Sharky skrev:
Jepp. Motor plus allt som har med avgasrening och som ingår i certifieringen, sannolikt avgassystem, luftburk mm.
Men som sagt var - huruvida Toyota vill ta på sig detta och vad dom debiterar dig för dig är en annan sak.

/Göran

myran88 skrev:
okej tack för bra mycke bra svar.

Om jag vill ha en dielsel motor i min bil, så måste jag alltså skaffa en motor från annan hilux med ungefär samma års.modell då alltså?

och sedan gå till general agenten/represantör för toyota i sverige och be om ett intyg.

och sedan reg.bes.

har jag rätt?

//Myra

Och där kan man nog börja spekulera i kostnaderna. Intyget landar säkert på ett par tusen,Reg.bes femtonhundra och motorn med kringutrustning fyra,fem eller nåt.
Kolla vad en dieselbil kostar på marknaden istället och köpåsälj lite.Jag tror det lönar sej-det är sällan det blir lika billigt när man gjort nåt i garaget,som att köpa det som redan är gjort...

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!

glidare
105 Inlägg
14 oktober 2007
Trådstartare
okej tack för bra svar.

okej.. ja toyota vill säkert ha några kr. för intyg osv

har också börgat förstå att de troligtvis inte är värt de med tanke på att de e en hilux (kända  för att rosta) motorn kommer gå mkt längre än karosen.

så kommer nog inte tjäna in dom pengarna som behövs läggas ner... så de får nog bli att ha kvar bilen ett tag och sedan byta till snålare bil.

//Myra

member off brownridge hellracers

212 Inlägg
18 november 2007
SevilleDiesel skrev:
Spethz_ skrev:
Sen det med att byta motor.. Vi var inne i förmiddags på bilprovningen och skulle göra en regbes. En lång compakt som i orginal hade en 240D och nu hade vi haft i en 300D med stt turbo, så kommer vi in och där förklarar han för oss att vi måste söka tillstånd hos daimler / chrysler Malmö. För att kunna få byta motor. Han berättade även för oss att hade vi kommit in med en Volvo och bytt motor så hade vi aldrig fått tillstånd från Volvo. Detta var något som jag då aldrig hade hört talas om. Var han bara grinig och petig eller är det så? Därför grunner jag på om du kanske också skulle behöva ansöka om tillstånd ifall du skulle byta motor i din Toyota?

Som jag har förstått det hela får man byta motor inom ramen för vad som fanns som alternativ. Exempel: Jag har en Mercedes 200D -66.Vill jag byta motor,så får jag nöja mej med att byta till en 240-för den är lik originalmotorn utseendemässigt.Ska jag vara petig kan jag ta en 220 motor,för det fanns till den karossen sista året den gjordes.
Så om du hittar en motor som finns till din modell,så kan de inte säga så mycket-förutom att möjligen begära intyg från gen.agenten om att det är rätt motor då. Detta är nog lite kinkigare på en -95'a än på gammalt skrot från 60-talet:P

Aha okok, men vad menar du med "skrot" från 60-talet? wink hehe.. Det är ju kvalité och robusta saker vi snackar om nu. smile

905 Inlägg
18 november 2007
Sharky skrev:
Precis, på en -95:a så är man rökt.

Ett intyg om jämförande undersökning" enligt punkt 3.7.2a i SNFS1992:12 (A40), intyget ska skrivas av biltillverkaren eller dess representant i Sverige, och ska bevisa att motorn är i originalskick (i avgascertifierat utförande). From 1/1 2004 kan inte Bilprovningen fixa motsvarande intyg. Inga undantag finns.

Bilprovningen vill ha intyget ovan. Så enkelt är det. Enligt lagens bokstav så får du inte pilla med ett enda skit som har med motor eller motorns styrstystem inkl alla delar som ingår i avgascertifieringen. På en bensinare så får du inte ens byta till andra tändstift än dom som modellen är avgascertifierad med.

(Vad man kan komma undan med är en helt annan sak - men det gör det inte lagligare för det)

Det är alltså Naturvårdesverket som bestämmer, inte Bilprovningen - dom vill bara se intyget.

/Göran

SevilleDiesel skrev:
Detta är nog lite kinkigare på en -95'a än på gammalt skrot från 60-talet:P

Så vitt jag vet så står det inget i lagen att motorn måste komma från en bil av samma modell? utan det som står är väl att allt som tillhör motorn från andra bilen skall användas på nya bilen. Motorstyrning avgas osv. dock så kräver det väl att man byter ut fram och bakaxel och gör om en massa så man kan regga om bilen som ombyggt fordon?

10 287 Inlägg
20 november 2007
Huvudsaken är att man skiljer på att 1: "byta motor för att bilen råkade på fanns med den motorn i Sverige" och på 2:"ombyggt fordon".

Det är helt olika saker. Ny information finns dock i ärendet. Se separat ny tråd som jag lägger in.

/Göran

loffe007 skrev:
...så man kan regga om bilen som ombyggt fordon?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sök