3230
Sök

Het Diskussion Ang Volvo!

Queen Of Hearts
1 300 Inlägg
11 oktober 2007
#81
steifan skrev:
baaki skrev:
Gloremir skrev:

inte jag heller med tanke på att farsans 945 hade gått 89.000 mil när han sålde den o det funkade utmärkt.. har aldrig sett en saab, mercedes, bmw eller toyota som gått så långt...

saab: http://www.blocket.se/vi/13712633.htm?ca=23_9_s 207k mil
bmw http://www.blocket.se/vi/13594568.htm?ca=23_9_s 150k mil, dock en mycket nyare.
toyota http://www.blocket.se/vi/13565635.htm?ca=23_9_s 210k mil, även den nyare.
Hittade ingen riktig långmilare bland mercorna, dock massor över 50k mil.
Sen att du inte orkar leta är inte samma sak som att volvo är ensamma över 89k mil. lol

Haha, tror inte att nån av dom där miltalen stämmer. Borde nog km-uppgifter skrivna i mil wink

Ja, det känns som om det kanske kommit med en 0 för mycket på dem 2 nyare bilarna =P

I do it my way

Queen Of Hearts
1 300 Inlägg
11 oktober 2007
#82
_Glenne_ skrev:
när jag körde epa hade jag en okapad 144a med b20 (och alla påstår ju att b20 ska vara volvos hållbaraste motor?) men iaf, den fick jag byta motor i 3gånger, v-låda 1-2gånger, bakaxel 1gång plus massa småskit på 1,5 år... och en vecka efter att jag sålde den så sköt nya ägaren en vevstake igenom blocket på den, och på ungeför samma tid med min sierra 2,9 så hade jag fått bytt ett oljefilter eftersom det började läka och när jag endå höll på så bytte jag olja och endå så körde jag hårdare med sierran... kan någon förklara det för mig då eftersom volvo ska vara så hållbara tongue roll

Men det låter ju som om du då bara köpte skit bilar, för några tusen.

Oj! Du behövde "bara" byta oljefilter på din ford.

Och hur mycket byttes efter att du hade bytt det då.



Man får ju vad man betalar för. (oftast).

I do it my way

Queen Of Hearts
1 300 Inlägg
11 oktober 2007
#83
twin_cam skrev:
Tycker faktiskt denna volvodiskussionen har hållt sig på en ovanligt hög och mogen nivå för en gångs skull smile Bra jobbat wink

Bara att inse att alla bilar har sina fördelar, och vissa bilar passar helt enkelt en själv bättre än andra bilar.

Ja, bara det är ju nästan otroligt =P


Jag är en volvo fantast som alla vill kalla det. Men visst det finns andra bilar som också håller väldigt bra.

Så är det ju bara. smile

I do it my way

Smack that ass!!
2 953 Inlägg
11 oktober 2007
#84
BadGirl_854T5 skrev:
_Glenne_ skrev:
när jag körde epa hade jag en okapad 144a med b20 (och alla påstår ju att b20 ska vara volvos hållbaraste motor?) men iaf, den fick jag byta motor i 3gånger, v-låda 1-2gånger, bakaxel 1gång plus massa småskit på 1,5 år... och en vecka efter att jag sålde den så sköt nya ägaren en vevstake igenom blocket på den, och på ungeför samma tid med min sierra 2,9 så hade jag fått bytt ett oljefilter eftersom det började läka och när jag endå höll på så bytte jag olja och endå så körde jag hårdare med sierran... kan någon förklara det för mig då eftersom volvo ska vara så hållbara tongue roll

Men det låter ju som om du då bara köpte skit bilar, för några tusen.

Oj! Du behövde "bara" byta oljefilter på din ford.

Och hur mycket byttes efter att du hade bytt det då.



Man får ju vad man betalar för. (oftast).

glenn om jag inte minns fel så har du dödat 4-5 ford bakaxlar på ett år nu

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet

245 Inlägg
11 oktober 2007
#85
min 940 gör 232km/h på GPSen, brorsans 740tic -90a borde gör nått liknande, eftersom det är exakt samma drivlina, det enda som skiljer är att hans är utrustad med turbo+ å min är chippad

BMW 540 e39 -97
940Turbo -91 brukis *såld* BMW 318is e36 -92*såld*
240GLT -83 projekt *skrotad* 240DL -85 möjligt tidsfördriv *skrotad*
LEG. åkafrånpolisåcykla6månder *genomförde kursen med bravur*

Queen Of Hearts
1 300 Inlägg
11 oktober 2007
#86
Nej men bara 4, 5 stycken? Det är väl inte så mycket? wink

I do it my way

huh?
10 427 Inlägg
11 oktober 2007
#87
FL3JM skrev:
steifan skrev:
..Sen så laggade GPSen c:a två sekunder efter hela tiden också, så runt 10-15km/h fel kanske.

Spelar väll ingen roll om den är 2 sekunder efter? Så länge du håller maxfarten i 2 sekunder så har du ju den rätta hastigheten.

Ja men blir lite svårt att mäta om man varierar hastigheten mellan 150 och 180km/h till och från och GPS:en laggar efter lite... ingen seriös mätning. Men på normala hastigheter man låg konstant på så visade det ungefär 7km/h mer än vad det gick enligt lagg-gpsen.


1 174 Inlägg
11 oktober 2007
#88
har ej läst heal tråden men vissa som säger att en 240/740 rullar i 220-260 så fattar ja inte hur då?

värdelns nerförsbacke, hemlängtan, skitnödiga, medvind osv osv eller? för dom måste väl ändå vara trimmade för att göra de. iaf inte en 740 gl som någon sa :S

en 240 gl har väl bara 115 häst å är tung som ett as?

annars tycker jag volvo är snygga, roliga osv osv! men tveksamt om en orimmad 740 kan toppa 260 big_smile

Smålänning
7 883 Inlägg
11 oktober 2007
#89
En polares 940 turbo gör 235, mätt med GPS. Stadig i den farten.

Själv funderar jag på att köpa den polarens vinterbil efter vintern. En 740 GLT 16valve. Körde den en gång i vått väglag med kassa bakdäck, sen var jag såld!

Den lär dock göra mer än 190. Jag tippar på närmare 200, för dom är riktigt pigga, 16 ventilarna. Rätt soppasnåla är dom också.

OT: Vad är ett bra pris på en sån/ vad är dom värda?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
11 oktober 2007
#90
twin_cam skrev:
OT: Vad är ett bra pris på en sån/ vad är dom värda?

Fin eller ofin?
Runt 15k hade jag betalat för en sån bil som fungerar bra. Ska den vara fin också så skulle jag kunna lägga till några lappar smile
16v-motorn är inte lika bra som 8v-motorn dock. Runt 30k mil behöver dom kollas upp lite nogare.
Går kamremmen har man ventilsallad, så den får gärna vara bytt wink

Gick väldigt OT, men du frågade ju så..

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

247 Inlägg
11 oktober 2007
#91
High_Tower skrev:
Ha ha ha ha och HA!!

en a-traktor som gör över 200 blås? hm... lite myter här kan jag ju tillägga..wink

Och detdär med mätarna, Man ska aldrig utgå från mätarna när man kommer över 150 på en gammal volvo..wink kan visa 10-20 km/h fel.wink

Vet ett par grabbat i från stöllet i värmland ville se vad min bil kunde komma upp i. Tog sats och var överlycklig för att jag nådde jämnt lite över 200 strecket. Men ska jag säga en sak, jag hade en toppfart på ca 190 mer eller mindre berättade de för mig.

så ni drömpojkar som överdriver om era volvos, sluta snälla ni gör er till åtlöje. Volvo 740 eller 240 eller liknande är ingen räser, Är ju inte därför man köper en volvo 740 eller? Inga krångel med dom var det väl trodde jag men? Evighetsmaskin kanske säger nått? Jag är glad om bilen når 170 på mätaren.

när jag ser en bild på en volvo 740 som gör över 210, Vilken modell som helst. 740 har ett JÄVLA luftmotstånd, Så även om man skulle sätta in en Raketmotor med nått super bränsle i så skulle den ha svårt att nå 220?

Och ni alla som tror jag inte tycker om volvo, Titta till vänster;)

och en sak till, Som någon skrev ovanför, 740 är sjuk goa att sova och att leka lite med flickvännen, eller vem man nu behagar:D

föddes du ur en anal?? kanske din pappas?? jag skrev att min a-traktor va en tic, den hade en b230et med chip mm desutom vägde den mindre än orginal. skulle det vara så konstigt om den gick fortare än 200?? och om mätaren ändå visar mer kan jag lägga till att jag hade större fälgar me så den ska visa mindre än vad det går i.  och om du e glad om din går i 170 kanske du ska kasta ut farmor ur baksätet så du tjänar nårra kilometer

One Man Clan
4 287 Inlägg
11 oktober 2007
#92
Joppe_Johndeere skrev:
Troligtvis har dom haft sig ett ex som är helt igen-sotat och bilen kanske inte har gått speciellt snabbt, Killen ifråga säger att han själv äger en 745 och han har aldrig själv fått upp sin i mer än 160, vilket jag tycker låter väldigt konstigt, för en Volvo 360 gör till och med mer!

jag har en 745 gl vinterbil ...den tror jag inte heller går snabbare än 160....de tar tvärstopp när man ska varva den över 3000 varv .... ska byta kammen i den ...går ju inte å leka med den annars i vinter tongue


Smålänning
7 883 Inlägg
11 oktober 2007
#93
John87 skrev:
twin_cam skrev:
OT: Vad är ett bra pris på en sån/ vad är dom värda?

Fin eller ofin?
Runt 15k hade jag betalat för en sån bil som fungerar bra. Ska den vara fin också så skulle jag kunna lägga till några lappar smile
16v-motorn är inte lika bra som 8v-motorn dock. Runt 30k mil behöver dom kollas upp lite nogare.
Går kamremmen har man ventilsallad, så den får gärna vara bytt wink

Gick väldigt OT, men du frågade ju så..

OK. Tackar smile Den är skitfin. Så nära nyskick man kan komma. 27K mil nu.
Kamremmen är bytt av MIG så den vet jag är bytt och ditsatt som den ska.
Vad är det med 16V motorn som inte är bra? Den drar ju mindre soppa än 8v och är rappare och piggare tycker jag?
Kamremsbyterna och service med olja/filter får man ju se till att sköta så rasar dom väll inte? Ska dom har mineral eller syntet?

Oops tongue Kanske ska leta efter ett köpråd... Jaja, svara om ni vill tongue

Nu blev det Väääldigt OT smile

Förlåt sad tongue

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

One Man Clan
4 287 Inlägg
11 oktober 2007
#94
twin_cam skrev:
John87 skrev:
twin_cam skrev:
OT: Vad är ett bra pris på en sån/ vad är dom värda?

Fin eller ofin?
Runt 15k hade jag betalat för en sån bil som fungerar bra. Ska den vara fin också så skulle jag kunna lägga till några lappar smile
16v-motorn är inte lika bra som 8v-motorn dock. Runt 30k mil behöver dom kollas upp lite nogare.
Går kamremmen har man ventilsallad, så den får gärna vara bytt wink

Gick väldigt OT, men du frågade ju så..

OK. Tackar smile Den är skitfin. Så nära nyskick man kan komma. 27K mil nu.
Kamremmen är bytt av MIG så den vet jag är bytt och ditsatt som den ska.
Vad är det med 16V motorn som inte är bra? Den drar ju mindre soppa än 8v och är rappare och piggare tycker jag?
Kamremsbyterna och service med olja/filter får man ju se till att sköta så rasar dom väll inte? Ska dom har mineral eller syntet?

Oops tongue Kanske ska leta efter ett köpråd... Jaja, svara om ni vill tongue

Nu blev det Väääldigt OT smile

Förlåt sad tongue

att byta kylarvätskan är ingen dum ide! kylarvatten förlorar sin rostskyddande förmåga med åren och med tex gjutjärnsblock och aluminiumtopp så blir de galvaniska strömma och de kan äta både material i toppen/toppapackningen...


Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
11 oktober 2007
#95
twin_cam skrev:
OK. Tackar smile Den är skitfin. Så nära nyskick man kan komma. 27K mil nu.
Kamremmen är bytt av MIG så den vet jag är bytt och ditsatt som den ska.
Vad är det med 16V motorn som inte är bra? Den drar ju mindre soppa än 8v och är rappare och piggare tycker jag?
Kamremsbyterna och service med olja/filter får man ju se till att sköta så rasar dom väll inte? Ska dom har mineral eller syntet?

Oops tongue Kanske ska leta efter ett köpråd... Jaja, svara om ni vill tongue

Nu blev det Väääldigt OT smile

Förlåt sad tongue

Fel tråd så du får detta super-kortfattat tongue

27k mil är inte jättemycket, men som sagt vid ungefär 30k blir det dags för ventiljustering och lite annat smått och gott. Kan kosta lite om du inte är händig.
16v-motorn är inte lika hållbar som 8v-motorn. Effekt och förbrukning är bättre men Volvo kunde inte bygga motorer med 16 ventiler med samma hållbarhet som deras 8v-modeller.
Just därför är kamrem och service jätteviktigt.

Hoppas du är nöjd med det tongue

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Förjaevle Brao
555 Inlägg
11 oktober 2007
#96
ja körde min volvo b20 nästan slut på olja....körde me den en hel lörda kväll.....dagen efter fyllde ja på olja.....har inte haft ett enda fel på den motorn...helt klart en av volvos bästa motorer, plus att den satt i en epa så varvet låg vell på en 3500 hela tiden......


Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
11 oktober 2007
#97
xorox_88 skrev:
BadGirl_854T5 skrev:
_Glenne_ skrev:
när jag körde epa hade jag en okapad 144a med b20 (och alla påstår ju att b20 ska vara volvos hållbaraste motor?) men iaf, den fick jag byta motor i 3gånger, v-låda 1-2gånger, bakaxel 1gång plus massa småskit på 1,5 år... och en vecka efter att jag sålde den så sköt nya ägaren en vevstake igenom blocket på den, och på ungeför samma tid med min sierra 2,9 så hade jag fått bytt ett oljefilter eftersom det började läka och när jag endå höll på så bytte jag olja och endå så körde jag hårdare med sierran... kan någon förklara det för mig då eftersom volvo ska vara så hållbara tongue roll

Men det låter ju som om du då bara köpte skit bilar, för några tusen.

Oj! Du behövde "bara" byta oljefilter på din ford.

Och hur mycket byttes efter att du hade bytt det då.



Man får ju vad man betalar för. (oftast).

glenn om jag inte minns fel så har du dödat 4-5 ford bakaxlar på ett år nu

tim det är bara 2st... dom andra bytte jag för att det var fel utväxling i dom.... och bara för att nämna så tycker jag volvo bakaxlar brukar rasa hej vilt också runt omkring i kommunen roll

men ska jag vara helt ärlig så bytte jag ett olje filter på sierran thats it!! motornmässigt alltså.... och ska jag vara helt ärlig så bytte jag faktiskt en bakaxel på sierran eftersom förra ägaren hade fusat med fast sättningen så det vart brytningar.. och bakaxel nummer 2 var dålig redan då jag monterade den så därför höll inte den så länge!!


men men jag tycker och kommer alltid tycka att ford är sååå mkt bättre än volvo... men det är väll en smaksak det...


för övrigt så får man väll se hur fort en sketen 740 GL går så fort jag bytt tändningslås på min så den funkar....

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Volvoskadad
6 017 Inlägg
11 oktober 2007
#98
Performance_ skrev:
ja körde min volvo b20 nästan slut på olja....körde me den en hel lörda kväll.....dagen efter fyllde ja på olja.....har inte haft ett enda fel på den motorn...helt klart en av volvos bästa motorer, plus att den satt i en epa så varvet låg vell på en 3500 hela tiden......

farsan köpte en 740 -92 som hade 2 liter olja förlite i motorn, fyllde bara upp, aldrig vart några problem med den

Jonas

OEM <3
6 957 Inlägg
11 oktober 2007
#99
Säga vad man vill om utseendet, aerodynamiken..?

Men satan så välbyggda dom är, tkr om 740s smile

OEM <3

Volvoskadad
6 017 Inlägg
11 oktober 2007
#100
Bjork skrev:
Säga vad man vill om utseendet, aerodynamiken..?

Men satan så välbyggda dom är, tkr om 740s smile

utseende? faktiskt kan jag säga att jag tycker en fräsch orginal 740 är bra mycke snyggare än vissa nya bilar tongue
Senast redigerat av Volvo__Mannen (11 oktober 2007)

Jonas


Sök