newBadboy skrev:
Japp nu ska man in nästa torsdag (18e) i Ängelholm och operera mitt främre korsband i höger knä. Måste erkänna att jag känner mig rätt ängslig för hela projektet. Sabbade det för ca 3 år sedan (Kampsport) och har väl klarat mig helt utan att få vikningar i det vardagliga livet. Under träning har jag fått ett fåtal vikningar och småknyck. Det är mest att jag vill vara så nära 100% som möjligt fysiskt och det är jag inte nu.
Vad har ni för erfarenheter av att ha opererat er eller om ni har bekanta som gjort detta. Hur har resultat blivit i efterhand, har personen blivit nöjd, tankar ring själva ingreppet mm....
Detta är en seriör fråga trots rubriken:|
Spåna på bara!!!
Jag har opererat främre korsbandet i båda knäna. i högra knät pga en mopedolycka, och senare i vänstra knät efter en fotbollsskada. Orsaken till att främre korsbandet for i mitt vänstra knä, var pga att när jag kom tillbaka efter läketiden från högra knät, trenade jag upp musklerna för dåligt, vilket ledde till att jag istället överansträngde vänster knä, och därav gick korsbandet av i det också. Så se till att du tränar upp musklerna ordentligt innan du börjar på med dina vanliga träningshobbies på nytt!
Själva operationen anser jag inte du behöver va orolig för, ganska enkel operation, sen måste du gå på kryckor i 1½-3 veckor, beroende på hur bra allt ha gått, och senn träna träna träna musklerna efter träningsprogram från fysioterapeut fram tills en månad har gått sen operation, efter en månad får du börja träna i styrkesal etc. med små vikter. Efter tre månader är du fullt kapabel till att få löpträna etc, så gott om alla sporter tillåtna, utom sporter där mycket närkontakt ingår eller mycket sidorörelser. Sen efter 6månader är du fullt kapabel att utföra alla sporter på nytt, förutsatt att du skött träningen bra!
Vid Vasa Centralsjukhus där jag blev opererad, sa läkarna att 80% av alla vars främre-korsband går av, lever sitt liv precis likadant som de gjorde innan, utan att känna av att något har hänt, resterande 20% inte, men då mestadels pga att de inte sköt träningen bra.
oroa dej inte, operationen är nog värt det
![smile](img/smilies/smile.png)