3522
Sök

Operera korsbandet. Bra eller Anus?

340 Inlägg
10 oktober 2007
Trådstartare
Japp nu ska man in nästa torsdag (18e) i Ängelholm och operera mitt främre korsband i höger knä. Måste erkänna att jag känner mig rätt ängslig för hela projektet. Sabbade det för ca 3 år sedan (Kampsport) och har väl klarat mig helt utan att få vikningar i det vardagliga livet. Under träning har jag fått ett fåtal vikningar och småknyck. Det är mest att jag vill vara så nära 100% som möjligt fysiskt och det är jag inte nu.

Vad har ni för erfarenheter av att ha opererat er eller om ni har bekanta som gjort detta. Hur har resultat blivit i efterhand, har personen blivit nöjd, tankar ring själva ingreppet mm....

Detta är en seriör fråga trots rubriken:|

Spåna på bara!!!

Medlemsansvarig Svenska Volvo 7/900 Klubben
8 Inlägg
10 oktober 2007
Har inte opererat just korsbandet men har gjort två titthålsoperationer i mitt knä. Har en saka som läkarna inte kan förstå vaarfördet gör ont och de gör inte heller nått åt saken, så får leva med att inte kunna springa, cykla. Min andra hobby förruom bilar är ju hästar och till och med det kan jag ej för sunden.

Ängslan för operation kan jag förstå, det finns ju trots allt en viss risk med operationer. Men kan det hjälpa dig att bli återställd så skulle jag ta chansen.

/Från en som inte har den möjligheten

12 086 Inlägg
10 oktober 2007
Jag har en vän som opererat korsbandet. Hon lider inte nänvärt av de, men hon kan inte sporta som hon gjorde förr. De tål helt enkelt inte så mkt längre.

fotointresserad
2 307 Inlägg
10 oktober 2007
Ska in till ortopeden på fredag och få mitt knä undersökt sen jag pajjade det i samband med fotboll och i värsta fall blir det väl en titthålsoperation antar jag. och vad jag fattat på en kompis som gjort liknande så ska han inte känna av nåt av sitt knäproblem efter operationen som var ganska simpel..

340 Inlägg
10 oktober 2007
Trådstartare
JapMax skrev:
Jag har en vän som opererat korsbandet. Hon lider inte nänvärt av de, men hon kan inte sporta som hon gjorde förr. De tål helt enkelt inte så mkt längre.

ok trist. men hur var hon innan operation, dvs har hon blivit ngt bättre alls?

Norde, önskar dig lycka till. Har din kompis återgått fullt till sin idrott?

Lillan, ja det låter underligt. Antar att du prövat med rehab oxå

1 703 Inlägg
10 oktober 2007
Jag slet av främre korsbandet i ena knät när jag var 14, doktorn påstod att de inte opererade sånt såvida jag inte var fotbollsproffs.

Jag har haft vissa problem med mitt knä under åren, lite ostabilt, vill hamna ur läge ibland vilket gör OTROLIGT!!! ont.

Såhär i efterhand ångrar jag att jag inte opererat det.

340 Inlägg
11 oktober 2007
Trådstartare
henkebenke skrev:
Jag slet av främre korsbandet i ena knät när jag var 14, doktorn påstod att de inte opererade sånt såvida jag inte var fotbollsproffs.

Jag har haft vissa problem med mitt knä under åren, lite ostabilt, vill hamna ur läge ibland vilket gör OTROLIGT!!! ont.

Dina besvär verkar vara lite likt mina, jag har egentligen inga superproblem. Men jag kan inte klämma ut de sista 15% vid en fysisk aktivitet. Har du några biverkningar överhuvudtaget och hur jobbigt var det för dig efter operation?

Körv
3 535 Inlägg
11 oktober 2007
Passa på medans du är ung smile

Truckdriving Man

1 703 Inlägg
11 oktober 2007
newBadboy skrev:
henkebenke skrev:

Dina besvär verkar vara lite likt mina, jag har egentligen inga superproblem. Men jag kan inte klämma ut de sista 15% vid en fysisk aktivitet. Har du några biverkningar överhuvudtaget och hur jobbigt var det för dig efter operation?

Jag har inte opererat knät.

Iom att knät är en aning ostabilt så kommer jag garanterad drabbas av artros i knät, dvs broskbildningar som kommer att vara ivägen och förmodligen göra knät stelt och ömt.

157 Inlägg
11 oktober 2007
newBadboy skrev:
Japp nu ska man in nästa torsdag (18e) i Ängelholm och operera mitt främre korsband i höger knä. Måste erkänna att jag känner mig rätt ängslig för hela projektet. Sabbade det för ca 3 år sedan (Kampsport) och har väl klarat mig helt utan att få vikningar i det vardagliga livet. Under träning har jag fått ett fåtal vikningar och småknyck. Det är mest att jag vill vara så nära 100% som möjligt fysiskt och det är jag inte nu.

Vad har ni för erfarenheter av att ha opererat er eller om ni har bekanta som gjort detta. Hur har resultat blivit i efterhand, har personen blivit nöjd, tankar ring själva ingreppet mm....

Detta är en seriör fråga trots rubriken:|

Spåna på bara!!!

Jag har opererat främre korsbandet i båda knäna. i högra knät pga en mopedolycka, och senare i vänstra knät efter en fotbollsskada. Orsaken till att främre korsbandet for i mitt vänstra knä, var pga att när jag kom tillbaka efter läketiden från högra knät, trenade jag upp musklerna för dåligt, vilket ledde till att jag istället överansträngde vänster knä, och därav gick korsbandet av i det också. Så se till att du tränar upp musklerna ordentligt innan du börjar på med dina vanliga träningshobbies på nytt!

Själva operationen anser jag inte du behöver va orolig för, ganska enkel operation, sen måste du gå på kryckor i 1½-3 veckor, beroende på hur bra allt ha gått, och senn träna träna träna musklerna efter träningsprogram från fysioterapeut fram tills en månad har gått sen operation, efter en månad får du börja träna i styrkesal etc. med små vikter. Efter tre månader är du fullt kapabel till att få löpträna etc, så gott om alla sporter tillåtna, utom sporter där mycket närkontakt ingår eller mycket sidorörelser. Sen efter 6månader är du fullt kapabel att utföra alla sporter på nytt, förutsatt att du skött träningen bra!

Vid Vasa Centralsjukhus där jag blev opererad, sa läkarna att 80% av alla vars främre-korsband går av, lever sitt liv precis likadant som de gjorde innan, utan att känna av att något har hänt, resterande 20% inte, men då mestadels pga att de inte sköt träningen bra.

oroa dej inte, operationen är nog värt det smile

340 Inlägg
11 oktober 2007
Trådstartare
henkebenke, jag läste fel, sorry. Det är lite det jag känner oxå, skulle opererat när jag blev skadad.

d_xarz. det låter ju lite lungnande

Medlemsansvarig Svenska Volvo 7/900 Klubben
8 Inlägg
12 oktober 2007
newBadboy skrev:
JapMax skrev:

ok trist. men hur var hon innan operation, dvs har hon blivit ngt bättre alls?

Lillan, ja det låter underligt. Antar att du prövat med rehab oxå

Japp har provat rehab i flera omgångar. I sommras vart det så illa att min sjukgymnast gav upp hoppet och skicka de remiss tillbaks till läkaren. Har läkartid idag så får se hur det går men läkaren var skeptisk redan på telefon.

40 Inlägg
12 oktober 2007
tja.

Jag opererade mitt korsband i feb. jag fick först vänta i 1,5 år innan jag fick operera de.
men det som är det skumma är att när jag var och skulle kolla på 6månn efter opererationen på och skulle kolla om det var bra så sa läkaren att det såg jätte bra ut ovch att de syndes att ja hade gjort rehab som man skulle minst 3gg å veckan i 6 mån men det roliga var att jag inte hade gjort någon rehab alls:S...

Men nu fan e de bra så nu blir de å åka bräda i vinter igen! Lycka till.!.!

406 Inlägg
12 oktober 2007
Mitt ex gjorde detta för några år sedan, måsta träna benet konstant efter det ialf... annars blir det inte bra alls! men klart du ska få det fixat smile

FOTAR BILAR. Kolla in min bil och mina bilder :)

340 Inlägg
12 oktober 2007
Trådstartare
Gujen skrev:
Mitt ex gjorde detta för några år sedan, måsta träna benet konstant efter det ialf... annars blir det inte bra alls! men klart du ska få det fixat smile

Hur kan det komma sig. Jag har fattat att om man inte är opererad så behöver man underhålla benet. Men hur kan det vara att hon måste träna hela tiden, blev opertionen dålig eller?

fotointresserad
2 307 Inlägg
12 oktober 2007
newBadboy skrev:

Tack =P Kom hem från ortopeden nyss. Aldrig vart med om mer stressad läkare tror jag så besöket gick väldigt snabbt och han misstänkte ev. meniskskda eller något med knäskålarna men eftersom jag inte känner av så mkt nu så fick jag remiss till sjukgymnast och ska köra rehab i tre månader nu och har det inte blivit bättre då så äre kikhålsoperation som gäller..

Ang. kompisen så vet ja inte om han testat på än. Men enligt läkarn skulle han inte få några problem att återge till idrott och han kände ju inget längre så.. Dock ska man inte testa alltför snabbt..

Hoppas det blir bra för dig iaf
Senast redigerat av Norde (31 mars 2008)

fotointresserad
2 307 Inlägg
31 mars 2008
Norde skrev:
newBadboy skrev:

Tack =P Kom hem från ortopeden nyss. Aldrig vart med om mer stressad läkare tror jag så besöket gick väldigt snabbt och han misstänkte ev. meniskskda eller något med knäskålarna men eftersom jag inte känner av så mkt nu så fick jag remiss till sjukgymnast och ska köra rehab i tre månader nu och har det inte blivit bättre då så äre kikhålsoperation som gäller..

Ang. kompisen så vet ja inte om han testat på än. Men enligt läkarn skulle han inte få några problem att återge till idrott och han kände ju inget längre så.. Dock ska man inte testa alltför snabbt..

Hoppas det blir bra för dig iaf

Kör en liten lyftning av den här tråden så man kan skriva av sig lite..
Efter mitt senaste inlägg så var jag till en sjukgymnast som direkt konstaterade att mitt korsband var av och skickade mig på remiss tillbaka till ortopeden som hade sagt att det inte var något korband som var av, duktigt läkare! Ringde och tjatade lite och lyckades få en tidigare tid och en annan läkare istället som efter undersökning skickade mig på remiss till en titthålsoperation där dom kunde konstatera att mitt främre korsband var av och sen dess har jag väntat på en ny operationstid för att få detta fixat så om 7 timmar befinner jag mig på sjukhuset för att operera dit ett nytt korsband.

Får bara hoppas det går bättre än vad det gjorde för kompisen min som gjorde en likadan operation i fredags. På första stället dom hade gått in kunde dom inte riktigt nå utan fick öppna upp på ett till ställe i knät för att kunna operara och detta slutade med 22 stygn över knät. Dagen efter blev det röntgen för att kolla att allt var okej och då såg dom att en av skruvarna som höll fast det nya korsbandet lhade lossnat och låg löst i knäskålen och att hon hade nån lite spricka i skelettet med..

Så håll tummarna för mig idag nu =P

El- och Instrumenttekniker
2 933 Inlägg
31 mars 2008
Vill inte göra dig nervös eller nåt sånt.. Men detta kommer bli smärtsamt ska ja säga dig.. åt smärtstillande var fjärde eller femte timme(tror ja de va)  2 panodil å en stark jävel varje dag i 4 veckor för å klara av mig själv.. gjorde så frunktansvärt ont. å alla biverkningar av tabletterna, gaser i magen, svettig och trött. So sov ja inte så satt ja å svettades å pruttade big_smile   

Och All jäkla träning som man måste göra.. Men ett tips, de kommer säga till dig att du ska sova UTAN kudde under knät ! Lyssna på det!! Jag kan inte räta ut på mitt ben helt p.g.a av att ja hade kuddar under knät några dagar.. Inte för att ja blitt illa ute för det nån gång men kan vara bra å kunna det ändå.. tongue

Bit ihop och njut av de starka medel du får i dig under operationen big_smile  Direkt efter så kan man gå utan att de gör ont.. Men dagen efter och natten är inte kul.. Sen se till att sjöterskorna tar av de jäkla tryckförbandet som bara ska sitta i nåra timmar.. Hade mitt på i 6-7 timmar FÖR LÄNGE så hela benet å foten svullnade upp mitt i natten.. Går fan inte sova då :S

Lycka till med operationen.! Grunna inte för mycke när du vaknar upp med blodtrycksmätare på armen som går hela tiden å pulsmätare på stortån på det opererade benet tongue
Undvik mat direkt efter med, så slipper sjuksköterskorna städa upp när du spytt tongue c

Mvh Magnus cool

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK

Gödseldräng
4 529 Inlägg
31 mars 2008
är det korsbandet som är av om det gör ont som fan i knät när man reser sig eller ?
orkar inte åka till läkarn å sitta där i närmare 5 tim för att få knät undersökt roll

volvoraggare
4 776 Inlägg
31 mars 2008
fan vad ni värkar slitna hehe dags att leta sig  te sjukhemmet hehe

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

Sök