3568
Sök

Byta generator? Suzuki swift -87

3 Inlägg
10 oktober 2007
Trådstartare
Hej.

Så fort jag till exempel kör fläkten och använder elhissarna samtidigt, så går motorn ner i varv ganska rejält.
Skulle det innebära några problem om jag då sätter in ljud? Tänkte mig då ett ganska vanligt ljudbygge.
Är det generatorn det beror på? Är det nån idé att byta generator, och isf, vilken ska man ta? tongue
Hoppas jag inte är helt fel ute hmm

21 761 Inlägg
10 oktober 2007
Det är väl knappast fel på generatorn tror jag, eftersom motorn går ner i varv så betyder det att det går tungt att snurra på generatorn och det i sin tur beror på att den laddar en del. Ett tecken på att den verkar ladda skulle jag vilja säga.

Vilket läge kör du fläkten på, högsta?
Är det flera elhissar du kör eller bara ena hissen?
Hur mycket sjunker varvtalet ungefär?
Vet du hur gammalt batteriet är?

3 Inlägg
10 oktober 2007
Trådstartare
Jag kör på högsta hastigheten och bara ena hissen då, och då sjunker den 250-300 r/min
Batteriet är ca 2 år gammalt..
Alltså borde det inte innebära några problem att bygga ljud?
Så det inte går "för tungt" så att säga.

21 761 Inlägg
11 oktober 2007
Ja, det verkar kunna bli lite problem om du ska ha motorn på tomgång när du spelar. Men för att generatorn ska ge sin högsta ström så måste motorvarvtalet vara 1500-2000 varv, annars orkar den inte ge ut maximal ström.

Det är väl en ganska liten motor i Swift, är nog därför som den inte orkar hålla varvtalet vid belastning tror jag. Vi får väl hoppas att någon annan Swift-ägare ger råd, jag har inte haft en sån bil.

3 Inlägg
11 oktober 2007
Trådstartare
Okej, men tack så mycket för ditt svar i alla fall big_smile

Sök