2217
Sök

Xenon 8000k eller 6000k - vilket ska jag ha?

671 Inlägg
12 oktober 2007
Trådstartare
#1
Hej!

xenon måste man ju ha smile men vilken färgtempratur?

Jag vet att 6000k ger mer ljus än 8000k, men det är inte viktigt - jag vill att det ska vara snyggt! Har kollat på en del medlemsbilar som har xenon men tycker inte att man får så bra uppfattning om hur det ser ut i verkligheten.

Jag vill ju att det ska synas att man har xenon! Just nu lutar jag mot 8000k!

Så vad säger ni som har eftermonterad xenon - blir 8000k för blått? blir 6000k för vitt?

Second is the first loser

191 Inlägg
12 oktober 2007
#2
8k ser löjligt ut, alldeless för blått sken. Ett givet va´l är 6000. Dessutom mer praktiskt.

Se till att satsen är E-godkänd.

E30 325 Rösta gärna...

LillNaisarn
12 oktober 2007
#3
6k helt klart, tycker allt över 6k ser bara ut dumt/billigt...

97 Inlägg
12 oktober 2007
#4
Kolla in min under "Tidigare bilder på Voyagern"! Jag har 6000K. //Marcus


406 Inlägg
12 oktober 2007
#5
Tjenare ang. xenon så är det olagligt i alla former av eftermontering UTOM i helljus! men vem bryr sig utom bliprovningen. så det spelar ingen roll hur godkända de är osv! Tycker du ska köra på 8000k, 6000k har alla vanliga bilar typ, MB, BMW. Jag har haft från 6000K till 12000K som jag har nu (i samtliga ljus!) på bilderna! smile ljusskillnad på 6000K till 8000K är inte nämnvärt tycker jag. 8000k har en lätt ljusblå/vit ton på marken, 6000k vit ton med blå stick. 10000K blått 12000k mörkblått med violett ton. lycka till!

FOTAR BILAR. Kolla in min bil och mina bilder :)

191 Inlägg
12 oktober 2007
#6
Har någon testat dessa BILLIGA satser? 1300kr för två  H1, H3, H7, H11 (H8/H9), 9005/HB3 samt 9006/HB4. Verkar ju väldigt billigt om det nu inte bara är skräp!?
http://www.xenonkungen.se/xenonsats.htm

Sen skulle man kunna komplettera med 50W HID på helljusreflekorerna! Enligt företaget som säljer satserna utvecklar 50W xenon ej mer värme än tex 55w halogen, vilket borde göra att reflektorerna inte tar skada
http://www.xenonkungen.se/xenonkit.htm

Vad tror ni om det?

E30 325 Rösta gärna...

97 Inlägg
12 oktober 2007
#7
Jag har XK Basic H4 Bi-xenon från xenonkungen, har fungerat perfekt!


671 Inlägg
12 oktober 2007
Trådstartare
#8
misstänkte att alla skulle tycka olika... fler åsikter tack big_smile

Second is the first loser

Thorssa
12 oktober 2007
#9
Gujen skrev:
Tjenare ang. xenon så är det olagligt i alla former av eftermontering UTOM i helljus! men vem bryr sig utom bliprovningen. så det spelar ingen roll hur godkända de är osv! Tycker du ska köra på 8000k, 6000k har alla vanliga bilar typ, MB, BMW. Jag har haft från 6000K till 12000K som jag har nu (i samtliga ljus!) på bilderna! smile ljusskillnad på 6000K till 8000K är inte nämnvärt tycker jag. 8000k har en lätt ljusblå/vit ton på marken, 6000k vit ton med blå stick. 10000K blått 12000k mörkblått med violett ton. lycka till!

Enligt xenonkungen är det godkänt även i dimljus men hur väl det stämmer vet jag inte. "Vanliga bilar" som du skriver har inte 6000K utan ca. 4300K, för jag antar att du menar originalbilar?

Själv kör jag med 8000K och det är en sjuk skillnad mot halogen men när det är dags att byta funderar jag på att ta 6000K för att få lite bättre ljus när det är blött. Du som har haft båda, skilde det mycket mellan dessa när det var blött och mörkt?

406 Inlägg
12 oktober 2007
#10
Thorssa skrev:
Gujen skrev:
Tjenare ang. xenon så är det olagligt i alla former av eftermontering UTOM i helljus! men vem bryr sig utom bliprovningen. så det spelar ingen roll hur godkända de är osv! Tycker du ska köra på 8000k, 6000k har alla vanliga bilar typ, MB, BMW. Jag har haft från 6000K till 12000K som jag har nu (i samtliga ljus!) på bilderna! smile ljusskillnad på 6000K till 8000K är inte nämnvärt tycker jag. 8000k har en lätt ljusblå/vit ton på marken, 6000k vit ton med blå stick. 10000K blått 12000k mörkblått med violett ton. lycka till!

Enligt xenonkungen är det godkänt även i dimljus men hur väl det stämmer vet jag inte. "Vanliga bilar" som du skriver har inte 6000K utan ca. 4300K, för jag antar att du menar originalbilar?

Själv kör jag med 8000K och det är en sjuk skillnad mot halogen men när det är dags att byta funderar jag på att ta 6000K för att få lite bättre ljus när det är blött. Du som har haft båda, skilde det mycket mellan dessa när det var blött och mörkt?

Mb och bmw kör 6000k smile så vitt jag vet och hört! är dessutom kraftiga blåstick i de ljusen, volvo mfl kör 4300k ialf. nej jag vet inte alls faktiskt, böt enbart pga av styling efekten, helljusen blir sämmre med xenon mot halogen pga av att lampan inte är uträknad för reflektorerna. men halv ljuset blir bättre smile dimljuset 10ggr bättre!! nästan som halv ljus nu haha smile har faktiskt inte upplevt någon större skillnad på tappad ljusmängd med de olika kalvin halterna:) även fast det ska vara stor skillnad.
Senast redigerat av Gujen (12 oktober 2007)

FOTAR BILAR. Kolla in min bil och mina bilder :)

Maskinförare
1 163 Inlägg
12 oktober 2007
#11
Jag köper då inte xenon av xenonkungen.. dom är ju hutlösa.. gå in på ebay och beställ där isf. BETYDLIG mycket billigare. själv har jag 50W's 6000K i x-ljus och 35W's 6000K i hel/halv ljus. och dom lyser också blått när du tittar på dom utifrån. men klart bättre ljus enligt mig i 6000K.

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"

allt över 800kg och utan turbo e fjantigt
252 Inlägg
12 oktober 2007
#12
enligt lag så är 4300 de starkaste man får ha, 6000 skinner bäst, och enligt mig 8000 snyggast, polarn kör 10.000 eller om de va 12000 å de ser lite löjligt ut,
på Toyotan har ja 35w 8000k H4 Bi-xenon i extraljusen så ska det komma 8000k 50w


Thorssa
12 oktober 2007
#13
Mercedes och BMW kör inte med 6000K utan även de med ca. 4300K. Testa att montera en 6000K lampa på en BMW så får du se skillnaden. Tror även jag som Lindeman skriver att det inte är godkänt med så höga Kelvin som 6000.

Edit: Xenonkungen har en del information på sin sida. "En fabriksutrustad xenonbil har alltid färgtemperatur 4300K. K = Kelvin färgtemperatur. Max. 4300K stipuleras av gällande EU förordning beträffande xenonljus i vägtrafik"

http://www.xenonkungen.se/faq.htm
Senast redigerat av Thorssa (12 oktober 2007)

83 Inlägg
12 oktober 2007
#14
Ingen som provat 3000K?
ser rätt fräckt ut, lyser guldfärgat.

Bättre att stjärnan sitter bakom ratten än på huven.

671 Inlägg
12 oktober 2007
Trådstartare
#15
Hoolmgren skrev:
Ingen som provat 3000K?
ser rätt fräckt ut, lyser guldfärgat.

på en gul bil skulle det nog se rätt bra ut. eftersom jag har en blå bil tror jag det ser bra ut med 8000k...

Second is the first loser

501 Inlägg
13 oktober 2007
#16
Jag kör med 8000k i hel/halv ljus. mycket bättre ljus än halogen och desutom mycket snyggare..

OBS: Ironi

(none)
1 725 Inlägg
13 oktober 2007
#17
6000 k utan tevekan! Om du kollar min förra saab jag hade så hade jag 6000k. Jag hade också frågan du frågar här..6000 eller 8000 hmm Alltså, bilder säger inte så mycket..xenon måste verkligen upplevas och ses i verklighet för att man skall kunna få en uppfattning. Jag trodde som på bilder, att 6000k verkligen skulle bli vitt..Sen fick jag en del råd då jag hade en blå bil som du har..Många sa att jag skulle ha 6000k. Så det blev de. Och då jag satta på det så ångrar jag mig inte en sekund..Ser fräscht och ger även bra ljus. Sen har jag inte kollat om du har klarglas eller inte på din bil..för det kan också göra en del i ljuset..mest utseende mässigt.. Men 6000k ger mer blå/vitt ..men ändå lite mer åt de blå hållet..och inte för blått..naturligt! För tar du 8000k så kan det bli allt för blått.

lycka till!


//Jonas
Senast redigerat av Braather (13 oktober 2007)

--Lev i går som det vore i morgon--

191 Inlägg
13 oktober 2007
#18
Var kan man få tag i xenon med 4300K?
dvs samma färgtemperatur som de fabriksmonterade xenonljusen.

E30 325 Rösta gärna...

671 Inlägg
13 oktober 2007
Trådstartare
#19
Braather skrev:
6000 k utan tevekan! Om du kollar min förra saab jag hade så hade jag 6000k. Jag hade också frågan du frågar här..6000 eller 8000 hmm Alltså, bilder säger inte så mycket..xenon måste verkligen upplevas och ses i verklighet för att man skall kunna få en uppfattning. Jag trodde som på bilder, att 6000k verkligen skulle bli vitt..Sen fick jag en del råd då jag hade en blå bil som du har..Många sa att jag skulle ha 6000k. Så det blev de. Och då jag satta på det så ångrar jag mig inte en sekund..Ser fräscht och ger även bra ljus. Sen har jag inte kollat om du har klarglas eller inte på din bil..för det kan också göra en del i ljuset..mest utseende mässigt.. Men 6000k ger mer blå/vitt ..men ändå lite mer åt de blå hållet..och inte för blått..naturligt! För tar du 8000k så kan det bli allt för blått.

lycka till!


//Jonas

det var ett långt och utförligt svar som höll sig väl till topic! Jag tror som du säger att det ser annorlunda ut i verkligheten... lutar ändå åt 8000k än så länge p.g.a. bra priserbjudande

följd fråga är: det lampan som avgör färgen? i så fall behöver man bara byta lampan om man e missnöjd med färgtempraturen?

Second is the first loser

1 867 Inlägg
13 oktober 2007
#20
8000K kan bli lite som att leka ambulansförare, det blir väldigt blått.
I dimljusen har jag haft 8000k, riktigt snyggt, i halvljusen vill jag hellre ha 6000k för mer dagsljusliknande ljud, men samtidigt ett blått stick i det.
Är du missnöjd med färgtemperaturen är det bara lampan som skiljer, så det är inte överdyrt att byta vid ett senare tillfälle.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.


Sök