15 oktober 2007
Trådstartare
(Tror detta inlägg hör hemma här, ber om ursäkt ifall jag tog fel)
Hej! i min framtidsplanering för Saaben hade jag tänkt chipa den, men före det skall jag bygga om avgassystemet till twinpipes, det med filter inlusive chip/ppc bör landa på ca 270-280hk och 440nm. Nu är det så att jag har 2 kompisar som båda har trimmat sina Aeros och båda har rasat.
9-5 Aero 1: Han köpte den trimmad, visste inte riktigt vad som var gjort, men var tydligen runt 330hk. Spridare,chip,filter det vet jag. Och laddtrycket var ca 1,6 bar, så kanske inte så konstigt att den rasa? Kolvarna hade tydligen smält, alltså inte sprängts utan "smält", som när man eldar plast då förstår ni nog vad jag menar?
9-5 Aero 2: Tror inte den var lika brutaltrimmad men är ej säker, som jag fattat så var även dom kolvarna smälta.
Dessa 2 ras har gjort mig lite skeptiskt, men samtidigt finns det ju en hel hög med trimmade Saab på denna site som fungerar bra. Min Saab har full servicebok och jag gör alltid ett extra oljebyte mellan servicarna. har inte heller något behov av att gå över 300hk, det räcker med ca 270-280hk. Så......
Klarar en Aero 280hk med normalt laddtryck? (1,2-1,3 är väll standard vid normal chipning?)
Vad tror ni orsakade deras ras?
Tack på förhand.
Senast redigerat av stukastini (15 oktober 2007)
-