2149
Sök

Blev av med körkortet ikväll :(

340 Inlägg
16 oktober 2007
Nu finns det ju faktiskt en gräns som man kan köra för fort utan att bli av med kortet och bara få böter. När man t.om kör fortare än 30 för mycket, varför skulle då polisen va schysst o tänj på lagen, släpper de ngn och deras kollega inte håller med kan de själv få påöljder. Gnäll inte på polisen för fel ni själv gör. Jag har själv åkt fast utomlands och det var helt mitt eget fel!!

3 968 Inlägg
16 oktober 2007
båge skrev:
"andreas79" ja viss hade det vart lättare att hålla hastigheten ist, men du kan inte säga att du ALLTID ligger i laglig hastighet..!? INGEN är perfekt nog att alltid vara laglig och håla sig till alla regler, det funkar inte så.. alla har vi ngn gång brutit mot en lag eller regel..

jag tycker iaf synd om dig och er andra som åkt dit på 1km över gränsen, tycker ändå att dom borde ha en felmarginal!? kamerorna har ju iaf 5 km/h vad jag har hört...

men hoppas dom 2 månaderna går hyffsat fort för dig smile och så har du ju tid att pilla med den också smile finns ju lite positivt i det negativa ändå!!

Självklart men jag ligger då inte i typ 120 på en 90-väg - totalt onödigt.

Dessutom tjänar man inte mycket tid på det.

Det borde vem som helst förstå att det finns civilpoliser, fartkameror och vanliga
polisbilar och att det är lätt man kan bli tagen, så varför chansa ?

Man har ändå sig själv att skylla som sagt. Tycker inte man ska tycka synd
om de som blir av med körkortet då de har sig själv att skylla som sagt.

Trots allt gör polisen sitt jobb rätt ändå. Är man rädd om sitt körkort så
e det onödigt att riskera att dra på i 120 ? Så anser jag iallafall.
Senast redigerat av Andreas79 (16 oktober 2007)

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
16 oktober 2007
det är väl så att när polisen säger man kör i 121 så har kameran redan dragit av 4 km eller vad det är. Vet att man haft detta tidigare men oxå att man minskat felmarginalen. Dessutom visar alla hastighetsmätare antal procent för mycket. Detta visar sig enklast genom att mäta med GPS, har för mig detta är ngt EU-krav eller vad det är. Så man kan knappast skylla på att dom inte är tillräckligt snälla tycker jag. Kör man i 120 på 90 vet man ju att man ligger i riskzon och då får man ta smällen om man åker dit. Vill absolut inte göra någon moralpredikan, och kör själv ofta så att farbror blå skulle sätta på sin siren, men skulle ändå hur jävligt det ändå kännas att bli av med kortet (Dvs ett helvette, lider med dig!) inte skylla på polisen. Klart att man gnäller o tjafsar om jävla snutar mm... Men man vet ju ändå att det bara är en själv som gjort fel.
Senast redigerat av v8rickard (16 oktober 2007)

182 Inlägg
16 oktober 2007
Trådstartare
Thorssa skrev:
Fick du ingen rabatt av dem heller? De brukar ju kunna vara bussiga att bjuda på någon km/h, jag fick 15 km/h i rabatt när jag tappade mitt, räckte ju inte men det kortade iaf tiden utan körkort.

Nej det fick jag inte tyvär, tror(att iaf en av dom) hade en dålig kväll.
men förstår verkligen att dom måste dra en gräns nånstans så det är inte poliserna jag är grinig på på den punkten, utan det är mest mig själv!

Har kvar kortet tills 21.02 imån kväll så idag ska jag inte dra mig för å köra(jävligt typiskt att detta skulle hända samma dag farsan hämta ut sin nya audi :@ )

Blir väll bla en sväng till pressbyrån och inhandla ett busskort...

Vill tilläga att vägen som detta hände på var en upplyst stor motorväg som det precis hade ändrats från 110 till 90 hmm  så det var ingen smal landsväg som jag låg och lekte rally på om nån trode det tongue

leo_m83
16 oktober 2007
Fan va tråkigt. jag blev av med mitt eget förkort förra novemver då jag gjorde en omkörning trots möte. Men hade en civil snut bakom som filmade allt. Fick brev hem 4 månader senare att landstiget hade bestämt sig för att dra in skiten. Blev av med den i 4 månader.

jag vet hur det känns, men du har tur det är bara 2 månader smile . Jag fick betala 4500:- i böter på plats.

2 924 Inlägg
16 oktober 2007
Jävligt lätt hänt, jag lider me dig!!
...att komma upp över 120 vid en omkörning händer ju nästan varje dag när man åker accelerationssnabba bilar... och speciellt när man ligger på motorvägsleder som du körde på... den som säger emot det har en tråkigt slö bil ;-)

~ Life is short, have FUN! ~

1 196 Inlägg
16 oktober 2007
Varför skrev du på lappen, samma sak hände en nära vän till mig, och han tvärvägrade skriva under. Skirver du under så har du erkänt, skirver man inte under så går ärendet vidare till åklagare, och då måste polisen i fråga komma till rätten för att vittna, och de har de sällan lust med.... så då brukar de pruta ner hastigheten så att du kört precis på gränsen till vad som är lagligt... Du får böta, men behålla kortet..

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
16 oktober 2007
han har ju inte kört 1,1 km för fort utan 32km
så jag tycker det är rätt
men det är synd att han blev av med det

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

1 833 Inlägg
16 oktober 2007
Ja det är inte kul, vet EXAKT hur det känns wink

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!

182 Inlägg
16 oktober 2007
Trådstartare
leo_m83 skrev:
Fan va tråkigt. jag blev av med mitt eget förkort förra novemver då jag gjorde en omkörning trots möte. Men hade en civil snut bakom som filmade allt. Fick brev hem 4 månader senare att landstiget hade bestämt sig för att dra in skiten. Blev av med den i 4 månader.

jag vet hur det känns, men du har tur det är bara 2 månader smile . Jag fick betala 4500:- i böter på plats.

aa får hoppas dessa månaderna går snabbt...
Får väll tillbaka det lagom till jul kanske smile

bitter besserwisser
644 Inlägg
16 oktober 2007
CosworthSierra skrev:
Hur trångsynt får man bli som polis? Han måste ha haft en dålig dag/natt eller liknande...
Som sagt, vissa blir ju poliser för att få makt över andra, och att klippa dig på körkort när det handlar om 1.1 km/h får en att börja fundera! Lägg hellre till 1000:- på bötesbeloppet eller vad som helst om han nu tvunget ska tjura, men dra inte kortet när det handlar om 1 km/h för fort! PLUS 3600:- i böter!?!? Skulle gissa på att Reinfeldt vill åka lite mer utomlands med familjen och stadskassan börjat sina lite!
Dem höjer skatten för att få mer poliser heter det... Som i sin tur står vid 70 eller 90 vägen och knäpper en ytterliggare på ett par tre tusen!?
Helt sjukt! Jävla samhälle!

Minns en bekant blev stoppad på en 70 väg, han höll 87 och fick 2500:- i böter.. Ok, tills polisen säger "jag kör också för fort" (?!?)
Jag hade aldrig någonsin tagit emot dessa böter om en polis sagt så till mig!

Ursäkta om jag brusar upp, men sånt här kan reta mig fördärvad! big_smileroll

håll dig till lagen så finns det inget att brusa upp för..

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA

bitter besserwisser
644 Inlägg
16 oktober 2007
CosworthSierra skrev:
MrTobias skrev:
trist att torska dit men är man med i leken får man leken tåla! cosworthsierra skulle de inte stå på 70 och 90 vägar skulle folk köra som idioter där. Polisen behövs för att kontrollera oss då vi ej kan följa reglerna!

Förvisso, men jag tycker fortfarande att dem gör fel.. Säger tabellerna att kökortet ska in om man överskrider gränsen med 1.1 km/h tycker jag att man som polis bör se mellan fingarna då det knappt går att mäta så lite det är!

Då kan jag vända på det och fråga så här.. Tycker ni det är OK och helrätt att dem klipper ett körkort för 1.1km/h för fort (över gränsen)?!
Jag har aldrig fått en böter för nåt under hela min tid, och ändå protesterar jag.. Jag tror att vad som än sägs här, så hade ni reagerat likadant själv i en sån situation, och därefter hatat polisen i all evighet...

sen körde han ju inte 1.1km/h över gränsen. ser du vad du skriver? förstår du vad du skriver?

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA

Smålänning
7 883 Inlägg
16 oktober 2007
Tråkigt hmm så surt att vara utan bil när man vant sig...

Men höjde dom inte gränsen för återkallelse till 40 över på 90 och 110 samtidigt som dom höjde böterna?
En polare blev stoppad i 160 på 110, men han fick 10 i rabatt så att han fick behålla kortet.

Själv anser jag mig köra lungt för min ålder... Frågan är vad andra anser...
Sen ligger jag hellre i 130 än i 110. Bilen drar mindre soppa då, och vad gör man inte för miljön wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 171 Inlägg
16 oktober 2007
Sen ligger jag hellre i 130 än i 110. Bilen drar mindre soppa då

Tror jag inte på. Du får mäta ordentligt. Kör en hel tank med 110km/h marschfart och gör samma sak och försök hålla 130 så får vi se (du får givetvis använda samma körsträckor). Det är stor skillnad i luftmotstånd mellan de hastigheterna. Min bli drar ca. 0.8 i 120 och 0.7 i 110, har inte testat vad den drar i 130 men det lär vara betydligt mer.

FreddeK
16 oktober 2007
alla ska vi den vägen vandra=) har själv blivit av med körkortet men inte lider jag med dig ändå. Skadeglädje är den enda sanna glädjen...

nedå men surt för dig!

2 201 Inlägg
16 oktober 2007
zoopåse skrev:

Tror jag inte på. Du får mäta ordentligt. Kör en hel tank med 110km/h marschfart och gör samma sak och försök hålla 130 så får vi se (du får givetvis använda samma körsträckor). Det är stor skillnad i luftmotstånd mellan de hastigheterna. Min bli drar ca. 0.8 i 120 och 0.7 i 110, har inte testat vad den drar i 130 men det lär vara betydligt mer.

det kan visst det stämma, beror på vad det är för bil. min bil trivs tex bättre i lite högre varv. min bil dricker mindre i tex 130 än i 110. jag har kört samma sträcka ett X antal ggr.
men det betyder inte att jag gärna ligger i 130, för jag har inte råd med böter, dom pengarna lägger jag hellre på bilen. o jag vill inte riskera kortet, eftersom jag älskar att köra bil.
så jag kan inte tycka synd om det är självförvållat, om någon kör för fort o blir av med kortet. visst, jag kan tycka att det är surt att vara utan kortet, men man kan inte skylla på någon annan än sig själv. o då tycker inte jag att man kan klaga heller.
någon riktig gräns måste finnas.
nu sitter jag inte här som en moralkärring o säger att jag kör 100% lagligt, men jag klagar inte om jag skulle åka dit

Smålänning
7 883 Inlägg
16 oktober 2007
zoopåse skrev:

Höt talas om arbetsvarv? Nä, trodde inte det wink

Jag har också lugnat ner mig. Insett att det är bättre att stå ut med lite högre förbrukning än med en böteslapp...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 171 Inlägg
16 oktober 2007
har du mätt? Visst kan det vara så att motorn "går bättre" man får mer effekt vid högre varv, men när du bara ska ha lite effekt (som tex i konstant fart på motorväg) så kommer du alltid tjäna på att ha så lågt varv som är möjligt för att få ut den effekt du behöver. Annars (om högre varvtal vore effektivare) skulle man ju tjäna bensin på att växla ner från 5:an till 4:an i 110, det gör man aldrig.

Jag har inga exakta siffror men den effekt du behöver i 130 är grymt mycket större än i 110 pga luftmotståndet.

1 171 Inlägg
16 oktober 2007
twin_cam: Rent hypotetiskt, din bil skulle dra som minst i den hastigheten som blir med högsta växeln i och motorvarvet där "gröna randen" är som bredast.

"Arbetsvarv" gäller bara om du måste ta ut den effekten, inte om du kan komma undan med att ta ut en lägre effekt (lägre hastighet).

2 201 Inlägg
16 oktober 2007
zoopåse skrev:
har du mätt? Visst kan det vara så att motorn "går bättre" man får mer effekt vid högre varv, men när du bara ska ha lite effekt (som tex i konstant fart på motorväg) så kommer du alltid tjäna på att ha så lågt varv som är möjligt för att få ut den effekt du behöver. Annars (om högre varvtal vore effektivare) skulle man ju tjäna bensin på att växla ner från 5:an till 4:an i 110, det gör man aldrig.

Jag har inga exakta siffror men den effekt du behöver i 130 är grymt mycket större än i 110 pga luftmotståndet.

jag har räknat ut bensinförbrukningen efteråt, ja.  jag har kört en o samma sträcka både i 110  exakt o i 130. det beror ju på vad det är för bil o motor, du kan ju inte ta en volvo med grymt mycket mer luftmotstånd som min, o dessutom har volons motor en helt annan karaktär. men nu var det inte detta tråden handlade om.

back to topis
Senast redigerat av peter_1976 (16 oktober 2007)

Sök