3814
Sök

Slutsteget slår av

12 Inlägg
16 oktober 2007
Trådstartare
Hej jag har fått ett problem med mitt ljudsystem. Jag har precis installerat 2st 8" trevägselement i framdörrarna dessa drivs av ett 5 kanals slutsteg tillsammans med 2 st 6x9:or och en 15" bas. Allt fungerade bra innan när jag hade mindre högtalare fram, men nu så slår slutsteget av efter ca 30 sek med relativt hög volym, det slår av direkt med hög volym men kan spela på låg volym. Efter det slagit av så behöver jag bara slå av och på tändningen så funkar det igen. Vad kan problemet vara?

Mvh

85 Inlägg
16 oktober 2007
Hade det problemet med men då var det jorden som var dålig...hmm

C70 byggande djurvårdare
545 Inlägg
16 oktober 2007
hmm.. e d nån "protect" lampa på som börjar lysa?? i så fall e d för dålig jord som gör att de slår ifrån..

Två ord räcker, SAAB knäcker

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
16 oktober 2007
Dålig jord eller blir den överhettad

C H E V R O L E T <3

12 Inlägg
16 oktober 2007
Trådstartare
Tack för alla snabba svar! Ska kolla jorden det går ju snabbt, men efter som det funkade innan installationen av 8" arna som inte har haft något med jorden att göra så tror jag mer på att det är för hög temp på steget nu. Får ta och kolla om jag kan öka luftcirkulationen vid steget.

Mvh

tokfrans
982 Inlägg
16 oktober 2007
inte något med att du lastar steget för lågt? smile

80 Inlägg
16 oktober 2007
men eftersom du har större högtalare fram så innebär väll det att det drar mer ström och då  kan jorden bli  otillräcklig

/ClaytoN
Senast redigerat av Clayton (16 oktober 2007)

12 Inlägg
16 oktober 2007
Trådstartare
k1mm0 skrev:
inte något med att du lastar steget för lågt? smile

Vad menar du med att lasta steget för lågt?

1 045 Inlägg
17 oktober 2007
vad har du för ström kablar och sånt,,

är steget 5 kanal så borde det ju inte lastas för lågt om han använder alla kanaler,

BMW-328I
17 oktober 2007
Fetare batteri, fetare strömkabel, bättre kylning, bättre jord.

76 Inlägg
17 oktober 2007
fetare kablar eller för klent steg.....

10 287 Inlägg
17 oktober 2007
Mjäää...

Storleken har inget direkt med stegets strömförbrukning att göra. Det är högtalarnas impedans som är intressant.
Och om installationen är korrekt utförd så skall inte jorden bli otillräcklig även om du lastar ner steget.

/Göran

Clayton skrev:
men eftersom du har större högtalare fram så innebär väll det att det drar mer ström och då  kan jorden bli  otillräcklig

/ClaytoN

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Noiseprojekt
17 oktober 2007
Om jag inte minns fel har väll vissa steg skyddskretsar som slår ifrån steget om det får för lite ström från batteriet?
Bara för att skydda strömkänsliga komponenter

En komponent av sedd för ett visst volt kanske inte pallar att enbart få 3/4 delar av vad den ska ha så kan en krets brinna upp

Men som sagt om jag inte minns fel!! Reservation för dåligt minne

12 Inlägg
17 oktober 2007
Trådstartare
Tack för ytterligare tips. Steget är inte av bästa sort, Mchammer tror jag det heter men det har fungerat bra tidigare. Det är kopplat med 16mm plus och jord. Jag testade lite saker idag. Jag öppnade upp så att det stog i en större utrymme så att det skulle hållas kallare, men det hjälpte inte. Jag har kollat så att jorden sitter bra och det gör den. Jag testade att lägga allt ljud till bakhögtalarna och basen så som det var innan nya högtalarna men det blev fortfarande tyst när volymen drogs upp. 

Idéer på vad jag kan göra för att fortsätta felsökningen?

mvh

162 Inlägg
17 oktober 2007
Är det inte så att du har för klena kablar?
swe80kj skrev:
Tack för ytterligare tips. Steget är inte av bästa sort, Mchammer tror jag det heter men det har fungerat bra tidigare. Det är kopplat med 16mm plus och jord. Jag testade lite saker idag. Jag öppnade upp så att det stog i en större utrymme så att det skulle hållas kallare, men det hjälpte inte. Jag har kollat så att jorden sitter bra och det gör den. Jag testade att lägga allt ljud till bakhögtalarna och basen så som det var innan nya högtalarna men det blev fortfarande tyst när volymen drogs upp. 

Idéer på vad jag kan göra för att fortsätta felsökningen?

mvh

10 sec före dig...
540 Inlägg
17 oktober 2007
gå igenom alla kablar.. kolla på så jorden sitter ordentligt i bilen! kolla remulten eller vad det heter hade det problemet med min bil.. men det gick över rätt snabbt!

12 Inlägg
17 oktober 2007
Trådstartare
Jag kanske har för klena kablar, de är som sagt 16mm^2, jorden är ca 0,5m långt och plus är ca 4m lång. Eftersom steget startar normalt så känns det som remoten är ok, samt att det stänger av när jag höjer volymen vilket får mig att tro att det har med strömtillförseln, överhettning eller någon form av överlast att göra. Finns det fler råd? Ska jag behöva skaffa en  kondensator?
mvh

162 Inlägg
17 oktober 2007
Vad är det för effekt på steget (rms watt) och storlek på säkringen?

12 Inlägg
17 oktober 2007
Trådstartare
här är info om steget, på tyska smile

ansprechendes Design-Geh?e mit hoher Verarbeitungsqualit?br />- Ein-/Aus ? das Autoradio
- Treble-Boost f?ront-Speaker 0-12dB
- Bass-Boost f?ear-Speaker 0-12dB
- Bass-Boost f?ubwoofer 0-12dB
- Lautst?e und ?ergangsfrequenz separat einstellbar f?ront, Rear und Subwoofer
- Kurzschluss- und Thermosicherung
- Abmessungen LxBxH: 460x295x50mm
- Leistung 1.800W
- Leistung Musik 4x 300 + 1x 600W
- Leistung rms@4Ohm 4x 180 + 1x 375W
- 2 Ohm-stabil
- Frequenzbereich 20-20.000Hz
- Rauschabstand > 102dB
- Klirrfaktor < 0,07%
stog även:
Electronic protection against short circuit input voltage-fluctuations and overtemperature.
Säkringen är på 100 A

den har ju överhettningsskyd, kan ju vara det kanske? men jag det känns som det stänger av sig för fort för att vara det, kan det överhettas på bra 30 sek? Ska ta och mäta spänningen imorgon och se om den är för låg. Andra förslag?
Senast redigerat av swe80kj (17 oktober 2007)

Sök