4207
Sök

Spräcka turbon?

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
16 oktober 2007
Trådstartare
#1
hajhaj, hur stor är risken att en turbo kan spricka om den blir riktigt glödhet?
funderar på att min eventuellt har gjort det.. =/
mvh//daneil

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
16 oktober 2007
#2
Har du svajjigt laddtryck?

De brukar tåla att köras duktigt varma, har sett turbos på passat 1.8t som klarat att börja bli oranga och fortfarande fungera...


526 Inlägg
16 oktober 2007
#3
skulle den ha spruckit så har du missljud i mototn och den skulle blåröka så innibombens tongue så sålänge den inte gör de så ere nog lungna puckar big_smile


Low is a lifestyle
956 Inlägg
16 oktober 2007
#4
varför tror du den har sprukigt? någon anledning?

Inredningsverkstaden.nu
Bilradiohuset.se

3 295 Inlägg
16 oktober 2007
#5
TyraX skrev:
skulle den ha spruckit så har du missljud i mototn och den skulle blåröka så innibombens tongue så sålänge den inte gör de så ere nog lungna puckar big_smile

bilen behöver inte blårycka bara för att turbon har en spricka i avgashuset (antar att det är den som menas) det läcker bara lite avgaser och för lite liv.. brukar oftast medföra ngt sämre effekt beroende på vart sprickan befinner sig..
blåryker gör bilen när avgassidan har kommit i kontakt med olja..
Senast redigerat av Slave_joe (16 oktober 2007)


Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
16 oktober 2007
Trådstartare
#6
ja för den har plötsligt börjat blåröka och luktar olja som fan så fort man gasar på, dragit ca 2 liter på 300mil, drog istort sett ingenting förut, sen nu har jag testat komp, exakt samma som för 1100 mil sen, kolla vevhus vent, stiften är helt utan några som helst oljiga eller färgad av olja, kollat alla oljereturer som brukar kunna sätta igen sej, funderar om den skulle kunna ha spruckid där oljan går i turbon, och när turbon börjar sno lite fort så suger eller drar in det i avgassidan och förbräns där? är det en omöjlighet?

3 295 Inlägg
16 oktober 2007
#7
kan vara så som du skriver, kan ha blivit en spricka nånstans innuti turbon så att det pytsar ut olja där eller så är dina lager i turbon tvärslut och så har du nog snart ett turbo haveri på halsen. testa och plocka bort insugröret till turbon och känn ifall det finns något glapp i axeln i turbonska finnas pyttelite upp & ner men absolut inte in & ut om du förstår hur jag menar.. kan eventuellt lägga ut en filmsnutt på hur en turbo inte ska vara.


Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
16 oktober 2007
Trådstartare
#8
jo tror nästan det kan ha blivit det, låter ju inte omöjligt..
turbon har ja känt på och är helt frisk, inge glapp alls förutom den där halva mm upp och ner då.. men den går ju inte sämre heller nu än förut, tycker om den skulle förbränna i motorn så skulle den nog gå lite sämre, men om det skulle ske inne i turbon så tappar nog kaske ingenting på det..

Allfixare
1 475 Inlägg
16 oktober 2007
#9
eller kassa kolvringar? eller kassa ventiltätningar??


3 295 Inlägg
16 oktober 2007
#10
kolla ifal du har en vakumslang som går in i insuget från ventilkåpan.. på den vakumslangen ska det sitta en liten backventil som hindrar övertryck från att komma ner i i vevhuset.. hände mig på en 900 t16 att den ventilen var trasig och bilen rykte då lite blått ibland och pressade ur sig olja i oljepåfyllningslocket..


Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
16 oktober 2007
Trådstartare
#11
kassa kolvringar, skulle haft bensin i oljan då tycker ja, men är samma komp nu som för 1100 mil sen och den drog inte olja då, ventiltätningar tycker ja det borde gå sämre och stiften skulle bli åtminstonde färgade men ikke..

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
16 oktober 2007
Trådstartare
#12
ojdå, svara en gång till.., tongue.
näe det har jag inte., okej okej, men tror tycvärr mer på turbon ja  sad   hehe

3 295 Inlägg
16 oktober 2007
#13
http://www.garaget.org/gallery/archive/92/172463_9cq295.jpg
vakumslangen inringad likaså backventilen... den ska inte släppa igenom över tryck mot ventilkåpan...


Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
16 oktober 2007
Trådstartare
#14
någon såndära har jag inte iaf e tongue

3 295 Inlägg
16 oktober 2007
#15
nehe.. jag som har ansträngt mig så big_smile


Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
16 oktober 2007
Trådstartare
#16
haha kunde ju ha haft nån annan färg än gult också men:P..
men hur mkt skilljer det i kvalite på en utbytes från GIK eller en splitterny från volvo typ?

3 295 Inlägg
16 oktober 2007
#17
volvos brukar väl vara dyrare ibland..


Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
16 oktober 2007
Trådstartare
#18
jo är par tusen dyrare dom, men tänkte på kvaliten jag..

63 Inlägg
16 oktober 2007
#19
polarens turbo glödern nästan jämnt när vi är ute och leker går lika bra fortfarande lika bra en gammal saab 900s:P

TeeCeeracing.se

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
16 oktober 2007
Trådstartare
#20
jo men skulle inte förvåna mej om det skulle hända mej, oturen förföljer mej tror ja tongue hehe


Sök