Låg på Ingenjörkompaniet i boden 05/06. Körde lastbil + släp i en brobyggarpluton. 10 mån.
Lumpen är så jävla kung. Något som rekomenderas starkt. Riktigt skoj hade man. Ibland ville man bara stoppa pipan i käften och trycka av, men då och då var det sjukt kul. Nu i efterhand minns man ju bara dom roliga stunderna. Skulle kunna skriva en hel bok om roliga händelser från värnplikten men jag nöjer mig med ett par som jag minns just nu:
En solig dag under gsu'n i juni -06 fick vi hvo vid 16.30. Eftersom det var så varmt ute ville några bada. (vi bodde på en ö för stunden). Folk tar på sig det som ligger framme och bryr sig inte särskilt mycket om sin klädsel eftersom vi inte är i tjänst. Soldater i bar överkropp, shorts och gummistövlar var inte så uppskattat från befälens sida. Dagen efter får vi en lektion av Lt Sandström, som för övrigt var det roligaste befälet vi hade.
"Ser jag nån jävel gå i sådan utstyrsel en gång till, ska jag vrida nacken av honom och slänga huvet i en myrstack!" Även om hela plutonen förstår allvaret och hans budskap börjar alla gapskratta.
När vi besökte bodens fästning undrade någon hur många som bodde i boden när fästningen byggdes. Löjtnant sandström igen: "Ja, ungefär lika många som du får i en björnröv!"
Finns nog massor av originella citat på lager men jag kommer inte på fler just nu.
Värnplikten inkluderade även:
Köra på bredställ med diffad lastbil. Mycket skoj.
Spela biljard på markan när övriga plutonen körde "staket runt" (5 km löpning eller skidåkning)
Dricka bira på logementet.
Köra sönder lastbilar, grinden in till kasernområdet, en garageport för 150 000kr (min förtjänst) med mera.
Sitta och fika i verkstan med mek gruppen när övriga plutonen vårdade plutons materiel
För att inte tala om vilka gris fester varje gång man åkte hem med tåg. När det tar 14 timmar att komma fram hinner man bli ganska full
Marinen verkar iofs ännu roligare. En polare hade grillfest på båten där alla står i civila kläder, dom drack bira i bastun (på båten alltså) och hade tre rätters middag två gånger i veckan.
Lite skillnad mot armèn där man i fält fick äta guldburk. En tio år gammal konserv med den äckligaste maten i världshistorien.
Frågor beviljas