3708
Sök

Bygga eget turbogrenrör

258 Inlägg
18 oktober 2007
Trådstartare
Tjena, jag fick en tanke i huvudet förra veckan att det skulle vara skitgrymt att bygga ett eget grenrör till min 200sx. Eftersom ja inte har en aning hur man gör mer än en liten guide i "Street & Strip Magazine" Där det står att man ska ha ungefär lika långa rör och få böjar + anväda rotgas (tro det eller ej men det visste jag redan innan).
Har tillgång till de festa verktyg och maskiner (tig mm) så nu är det bara kunskap och mer info som saknas.
Det jag har mest problem med är att lista ut hur ja ska samla ihop rören till turbofänsen så är det någon som har bilder/tips/ideer så skriv gärna smile
Senast redigerat av minievo (18 oktober 2007)

Det omöjliga tar bara lite längre tid....

118 Inlägg
18 oktober 2007
Rotgas behöver du inte om du bygger i svart material. Ska du åka pulssplitt så är det enklast att göra som jag skulle jag tro. Platta till två rör, kapa i lite vinkel, svetsa ihop och gör en likadan till andra inloppet.
http://www.garaget.org/archive/49918/43824/43824-395474.jpg

Har du rektangulärt inlopp så blir det lite mer kapande och funderande, men prova att börja med två såna som jag gjorde och kapa in dom i vinkel mot varandra. Du får förmodligen kapa till en liten plåtbit emelllan dom skulle jag tro. Svamlar jag bara eller förstår du? smile

"Blir less på folk som tror att kött växer på träd."

118 Inlägg
18 oktober 2007
Hittade en bra länk om kollektor med enkelt inlopp.

http://home.comcast.net/~engloid/collec … ector.html

258 Inlägg
18 oktober 2007
Trådstartare
Jag vill bygga det i rostfritt smile pulssplitt? tongue  Tack för svaret nu kommer jag och min far att ha något att diskutera om resten av natten big_smile hehe

118 Inlägg
18 oktober 2007
Pulssplitt är när du har dubbla inlopp på turbon. Då delar man upp cyl 1&4 i ett inlopp och 2&3 i det andra. Ett tips om du bygger i rostfritt är att ha en STADIG jigg. Rostfritt slår sig ordentligt under svetsning. Och tänk dig för innan du börjar helsvetsa så du inte svetsar in dig i ett hörn. smile

12 086 Inlägg
18 oktober 2007
Jag gjorde en collektor idag på jobbet! smile
På min förra turboford byggde jag collectorn med hjälp av vinkleslip o en jävla massa slipa efteråt.. den här gången blev de tiondels precision i CNC-fräsen !

Mitt förra grenrör jag gjorde såf ut såhär:
http://www.garaget.org/gallery/archive/2637/13334/2637-63607.jpg

1 058 Inlägg
19 oktober 2007
JapMax skrev:
På min förra turboford byggde jag collectorn med hjälp av vinkleslip o en jävla massa slipa efteråt.. den här gången blev de tiondels precision i CNC-fräsen !

http://www.garaget.org/gallery/archive/ … -63607.jpg

har också gjort en kollektor med vinkelslip, blev kanon!
riktiga män rakar pungen med vinkelslip ;P

kan tillägga att hela grenröret svetsades med 1fas pinnsvets, förutom flänsarna som jag inte lyckades få at bita ?? dom svetsades med ett riktigt monster till mig mag. aldrig haft problem med sprickor eller nåt sånt, och hela grenröret i princip har rödglött.
Senast redigerat av vw_performance (19 oktober 2007)

PoLoud =D

Mekaniker
472 Inlägg
19 oktober 2007
Kollektorn är det värsta som finns! Själv har jag en sexa och behöver därför 7 utgångar. Lite pill innan man fixar det som vanlig dödlig mekaniker..

BMW-tok

12 086 Inlägg
19 oktober 2007
vw_performance skrev:
JapMax skrev:

http://www.garaget.org/gallery/archive/ … -63607.jpg

har också gjort en kollektor med vinkelslip, blev kanon!
riktiga män rakar pungen med vinkelslip ;P

kan tillägga att hela grenröret svetsades med 1fas pinnsvets, förutom flänsarna som jag inte lyckades få at bita ?? dom svetsades med ett riktigt monster till mig mag. aldrig haft problem med sprickor eller nåt sånt, och hela grenröret i princip har rödglött.

riktiga män rakar inte pungen! smile

Jag svetsa ihop mitt grenrör med en badassmf magsvets. Är ju 2.6 i godstjocklek så bara o mosa på. Ska väl punkta ihop ett nytt grenrör snart. Tråkigt o köra NA wink

Mekaniker
472 Inlägg
19 oktober 2007
Glöm inte att plana fänsarna när det är klart. Dom brukar slå sig som fan..

BMW-tok

258 Inlägg
22 oktober 2007
Trådstartare
Tack för alla svaren. Får se om det blir något eller om det får vänta till nästa vinter, har ju en del jobb kvar på min bil så.

4 506 Inlägg
22 oktober 2007
[Varning 70% OT!]
Skoj läsning, vw_performance du har ju förstått det rätt till skilnad ifrån JappMax,
Jappmax får ochså säker möe brudar om han vill, Ända tills kalsongerna åker av
och affrot tittar ut haha tongue

Lycka till med bygget minievo! Hade ochså tyckt det hade vart skoj att göra ett
eget extraktor rör,, Inte för att jag hade fått så mycket effekt av det, men för
själva byggandets skull.. Får vänta dock, Har inga pengar till sånt nu.. Det blir
senare, När man har mer nytta av det ochså kanske.. 

// _Wallis_ Den rakade wink
Senast redigerat av _Wallis_ (22 oktober 2007)

Kan du andas kan du dö.

mek
59 Inlägg
22 oktober 2007
varför bygga i rostfritt bara mer jobb.. bygg i svart och linda det med värmebandage

bilmekaniker
är i garaget alla dagar i veckan och kommer på mycket nyttigt där...
är mest intresserad av motorer mest kunskap där

118 Inlägg
22 oktober 2007
Man bygger i rostfritt för att det blir så jävla mycket snyggare... wink Personligen tycker jag det är mycket enklare att få bra svetsar i rostfritt. Använder rotgas på svart också även om man inte måste det. Blir mycket snyggare invändigt om man gör det. Så det blir inte så mycket mer jobb att bygga i rostfritt för min del. Mitt nya grenrör i vinter kommer dock bli i svart, bara för att det blir så jävla mycket billigare.

4 506 Inlägg
22 oktober 2007
rebell82 skrev:
Man bygger i rostfritt för att det blir så jävla mycket snyggare... wink Personligen tycker jag det är mycket enklare att få bra svetsar i rostfritt. Använder rotgas på svart också även om man inte måste det. Blir mycket snyggare invändigt om man gör det. Så det blir inte så mycket mer jobb att bygga i rostfritt för min del. Mitt nya grenrör i vinter kommer dock bli i svart, bara för att det blir så jävla mycket billigare.

Finns det inget man kan lacka det med då, så det inte rostar,
Fasst allt brinner väll upp, Så det får väll bli avgasbandage man får använda + att det bevarar värmen på rätt platts...
Senast redigerat av _Wallis_ (23 oktober 2007)

Kan du andas kan du dö.

Sök