3485
Sök

Fråga angående koppling av bas till slutsteg för bästa effekt!

134 Inlägg
18 oktober 2007
Trådstartare
Hejsan!

Det är så att jag hade tänkt att inskaffa mig ett MDS Dynamic D3 slutsteg som jag skall driva min MDS Dynamic DS400RS 15" bas med och jag undrar hur jag skall koppla för att få ut så mycket effekt som möjligt av slutsteget.

Direktlänk bas: http://www.mds.se/?artnr=ds400rs

Direktlänk slutsteg: http://www.mds.se/?artnr=18203

Tack på förhand!

/t0bias

21 761 Inlägg
18 oktober 2007
Steget klarar bara 4 Ohm i bryggkopplat läge och basen har dubbla 4 Ohms talspolar, därför är det bäst att koppla en talspole till varje kanal på steget. Men basen kommer nog inte att kunna utnyttjas fullt ut, det får du räkna med.

134 Inlägg
18 oktober 2007
Trådstartare
Okej.

Vilket tror du funkar bäst ett D3 2kanals slutsteg eller ett GP4 slutsteg? Kör just nu med ett GP4 slutsteg men tycker ljudet inte blir riktigt som det skall då jag måste köra båda kanalerna bryggade samt ena kanalen på HPF och andra på LPF för att få fram något ljud överhuvudtaget.

Skall köpa nytt slutsteg för att jag vill driva mina andra högtalare med GP4 steget och inte Crusader som jag gör just nu.

Fler lösningar uppskattas! Om det finns fler wink

/t0bias

21 761 Inlägg
18 oktober 2007
Tänkte lite fel såg jag nu, jag fick för mig att basen tålde 450WRMS på vardera talspole men så är det ju inte. Den tål 450WRMS totalt på båda talspolarna, då kan kanske D3 ändå passa hyffsat till basen trots allt.

Annars har du deras minsta monosteg, Fanatic heter det. 2 Ohm klarar det av och ger ut 500WRMS, då ska det kunna räcka till.

134 Inlägg
18 oktober 2007
Trådstartare
Jag hittade ett begagnat D3 steg som var skapligt billigt och har samma utseende som mitt andra steg. Därför jag var intresserad av ett sådant.

/t0bias

20 Inlägg
18 oktober 2007
Dra på med ett större steg och kör basen i två ohm istället det hade jag gjort så blir du inte besviken ialla fall

134 Inlägg
18 oktober 2007
Trådstartare
Hade inte varit fel med ett bättre steg men just nu är det börsen som får bestämma som vanligt. Men tror nog att ett D3 steg skulle driva på den bättre än ett GP4 steg.

/t0bias

1 631 Inlägg
19 oktober 2007
t0bias skrev:
Okej.

Vilket tror du funkar bäst ett D3 2kanals slutsteg eller ett GP4 slutsteg? Kör just nu med ett GP4 slutsteg men tycker ljudet inte blir riktigt som det skall då jag måste köra båda kanalerna bryggade samt ena kanalen på HPF och andra på LPF för att få fram något ljud överhuvudtaget.

Skall köpa nytt slutsteg för att jag vill driva mina andra högtalare med GP4 steget och inte Crusader som jag gör just nu.

Fler lösningar uppskattas! Om det finns fler wink

Oj! Hur har du kopplat säger du?

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

134 Inlägg
19 oktober 2007
Trådstartare
Just nu kör jag med GP4 steget och då har jag bryggat kanalerna och kör 1 talspole på varje.

/t0bias

Sök