3122
Sök

kamkedjebyte på 9-3 2,0t

73 Inlägg
19 oktober 2007
Trådstartare
#1
nån som vet vad det går på ungefär.
eller är det svårt att byta

2 164 Inlägg
19 oktober 2007
#2
Enklast är ju bara att rulla på en kedja och sen låsa den.
Sen är de dyra sättet när man tar bort hela bröst kopan.
Kolla med nått trimföretag vad dom ska ta.
Saab är hutlöst dyra på de.

MVH

F


5 710 Inlägg
19 oktober 2007
#3
kenta_89 skrev:
nån som vet vad det går på ungefär.

Räkna med 10-15.000kr.
kenta_89 skrev:
eller är det svårt att byta

Ja det är ganska svårt att byta.
Hela högersidan på motorn måste göras "ren" från remmar, pumpar osv.
Oljesumpen måste ned och för att få ned den måste framvagnen ned.....
Motorn måste stagas upp och sänkas ned och man får jobba ifrån hjulhuset.

Att bara hänga i ny kedja "finns inte på kartan" om du är seriös.

MVH Jonas
..............

761 Inlägg
19 oktober 2007
#4
jonTe skrev:
kenta_89 skrev:
nån som vet vad det går på ungefär.

Räkna med 10-15.000kr.
kenta_89 skrev:
eller är det svårt att byta

Ja det är ganska svårt att byta.
Hela högersidan på motorn måste göras "ren" från remmar, pumpar osv.
Oljesumpen måste ned och för att få ned den måste framvagnen ned.....
Motorn måste stagas upp och sänkas ned och man får jobba ifrån hjulhuset.

Att bara hänga i ny kedja "finns inte på kartan" om du är seriös.

Precis, kedjan är förmodligen sliten av en anledning, kanske för att dreven börjar bli dåliga. Kan även vara tvärtom att kedjan bli dålig och nöter ner dreven, i vilket fall om du ska ha bilen mer än 3-4000 mil till så byt rubbet. På min 9000 så byttes enbart kedjan vid 30.000 mil och vid 36000 var det dags igen, bytte då rubbet. Kan bara säga att vevdrevet så fördj*vligt ut. Vassa taggar som var så tunna att de kunde knäckas när som helst. Är nog inget vidare bra att ha sådana grejer lösa i motorn...

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66


Sök