2534
Sök

volvo 240 går lite ojämt

469 Inlägg
2 november 2005
Trådstartare
#1
Har en volvo 244DL -77 (B21A)

Motorn verkar inte vilja gå riktigt jämt. har testat ha den igång och sedan vridit lite på tändingen på tongång verkar den stå hyffsat bra men gasar man till lite börjar den blöddra upp på varven. Har vridit tändningen fram och tillbaks utan någon stor skillnad.

Undrar nu vad annat som kan vara fel? kan det vara förgsaren som har skitat ner sig och kan orsaka problemet? =/
Nya stift,rotor,fördelarlock. hgar även testat andra tändkablar.

21 761 Inlägg
2 november 2005
#2
Det är ganska lätt att ta isär förgasaren och kolla. Nålen, munstycket och membranet(Stromberg) kan du kolla först, sedan flottören är bra att kolla också.   Är ingen mekarstjärna direkt men om andra har fler ideer så får du säkert många förslag.

174 Inlägg
2 november 2005
#3
de låter nästan som att den får för mycke bensin... kolla stiften en gång efter att du kört den o se hur dom ser ut...


433 Inlägg
3 november 2005
#4
En 240 ska väl inte gå bra? Det är väll hela känslan med att åka 240? hehe..roligast att se den lida, men ska man ha den som bruksbil kanske man vill att den ska gå jämt och fint..kolla förgasaren som dom andra sagt. Dom har alltid en förmåga att jäklas..

BMW Power
2 362 Inlägg
3 november 2005
#5
kan inte vara CH-halten? eller? nee.. vart fick jag luft ifrån big_smile

BMW, bogsering med wire :/

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
3 november 2005
#6
Haa! Förlåt Fugutive! Men jag är lite lättroad såhär på morron. Mena du CO eller HC halten!  Själv röstar jag på en grundlig rengöring av förgasarn! Lycka till, Danne!


469 Inlägg
6 november 2005
Trådstartare
#7
Bilen gick genom besiktningen utan anm co halt var 0,2

har gjort rent förgasaren och sen såg jag att det inte fanns någon förgasarolja så fyllde på det. nu går den lite bättre men den hackar fotrfarande på låga varv. Har kollat så den inte drar någon tjuvluft och filtret.

Den verkar också dra mer bensin en vad en 2L motor gör =/

tacksam för hjälp

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
6 november 2005
#8
En B21 borde dra liiite mer än en B20. Testa att montera ny nål & nytt membran.  Gör sedan en tomgångsinställning / CO inställning. Rekomenderas med en avgasmätare ansluten så COn blir korrekt.


21 761 Inlägg
6 november 2005
#9
Men 0,2 i CO, är inte det lite väl lite för en B 21?

21 761 Inlägg
6 november 2005
#10
Har du även kollat brytarspetsarna? En del B21:or verkar äta upp dem snabbt. Nålventilen? Prova också att sätta några droppar olja i filten i rotoraxeln.

469 Inlägg
6 november 2005
Trådstartare
#11
Drönirettab skrev:
Har du även kollat brytarspetsarna? En del B21:or verkar äta upp dem snabbt. Nålventilen? Prova också att sätta några droppar olja i filten i rotoraxeln.

Brytaren är det mkt kvar på ser så gått som ny ut, glämde nämna bilen har bara gått 8000 mil och stått i några år.

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
6 november 2005
#12
Drönirettab skrev:
Har du även kollat brytarspetsarna? En del B21:or verkar äta upp dem snabbt. Nålventilen? Prova också att sätta några droppar olja i filten i rotoraxeln.

Känn på fördelaraxeln så den inte är "utavhelsikessatan" glapp. Är den det så försök få tag på en fördelare på skroten eller så.


21 761 Inlägg
7 november 2005
#13
Jag tycker fortfarande att 0,2 i CO är lågt för en B21. Det borde ju också vara en förklaring till att den drar mer soppa, längre körning med choken utdragen. Om det sedan gör att den går dåligt på låga varv törs jag inte svära på.

469 Inlägg
7 november 2005
Trådstartare
#14
Drönirettab skrev:
Jag tycker fortfarande att 0,2 i CO är lågt för en B21. Det borde ju också vara en förklaring till att den drar mer soppa, längre körning med choken utdragen. Om det sedan gör att den går dåligt på låga varv törs jag inte svära på.

choken har jag kollat så den åker tillbaks då jag trycker in den. nu hittade jag en bensinskang som var lite sprucken har bytt den + att jag fixat en ny packning mellan förgasaren och insuget.

Om den drar lika mkt vet jag inte ännu men det blev ingen skillnad på låga varven sad

21 761 Inlägg
7 november 2005
#15
Du sa först att den bluddrade, sedan sa du att den hackade på låga varv. Går det att säga lite mer exakt, verkar den missa i tändningen tex att den spottar när man lyssnar vid avgasröret?

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
8 november 2005
#16
Du har ju inte skivit HUR mucke den drar. Min gamla GLT (B23E) fick jag ner i 0,81, men normalt så drog den runt 0,9 -1,0.


469 Inlägg
8 november 2005
Trådstartare
#17
Drönirettab skrev:
Du sa först att den bluddrade, sedan sa du att den hackade på låga varv. Går det att säga lite mer exakt, verkar den missa i tändningen tex att den spottar när man lyssnar vid avgasröret?

joo det gör den, den spottar och det låter som om den misständer lite. bytte brytaren idag och ingen skillnad. Kollade även med instrument hur tändningen gick och ibland så visade den att den missade på 3:ans och 4:ans cylinder. (intstrumentet är en "lampa" som blinkar vid alla tändingar på cylindern, vet inte vad det heter)

Bilen drar extremt mkt. tankade i 40 liter + att det var lite kvar i tanken och jag har nu kört 30mil och mätaren ligger nästan i botten nu =/

20 Inlägg
8 november 2005
#18
Kolla tankarmaturen.Om det har rostat hål på den och bara sitter en bränsle pump (under bilen på mitten nånstans) så kan du få luft i bränsle ledningarna och då kan bilen gå dåligt.Läcker även ut bensin då.
Lycka till
Senast redigerat av A3TsQuattro (8 november 2005)

Full Gas Spar Tid
www.streetfun.se

21 761 Inlägg
8 november 2005
#19
Ja du, det var en jäkla bråkig bil du har. Har du kollat kamremmen, kanske den är felkuggad ett snäpp eller kanske har blivit för uttänjd. Kan ju vara som GT 90 sa: glapp i fördelaraxeln.

469 Inlägg
8 november 2005
Trådstartare
#20
Drönirettab skrev:
Ja du, det var en jäkla bråkig bil du har. Har du kollat kamremmen, kanske den är felkuggad ett snäpp eller kanske har blivit för uttänjd. Kan ju vara som GT 90 sa: glapp i fördelaraxeln.

kollat fördelar axeln den glappar inget, det måste vara förgasaren som strular. Får fösöka få tag på en ny.


Sök